Besiktiga 1-åring, behövs det?

G

Gisburne

Vet inte var en sån här fråga ska ligga, så moderatorn får flytta om det är fel.

Finns det någon anledning att besiktiga en 1-åring före köp? Kräver försäkringsbolagen det om livbeloppet är under 20.000:-?

Sv: Besiktiga 1-åring, behövs det?

Det beror ju på ras, pris och egna kunskaper. Samma med försäkringsbolaget. Vissa kunder, raser och bolag kan säkert bli fråga om besiktning.
Själv med "min" ras och mitt bolag hade inte behövt något intyg för en ny försäkring av en åring i det beloppet.

Okidoki. Jag är lite skeptisk till att inte besiktiga, på nåt vis känns det "säkrare" att ha gjort det, och när jag tänker efter så fick jag problem med min f.d. då 3-åriga valack när han skulle försäkras. På besiktningen hos säljaren gjordes inget böjprov, eftersom han bara var 3, men försäkringsbolaget krävde att jag gjorde en ombesiktning med böjprov för att få försäkra honom. :confused:

Rasen det gäller den här gången är shetland.

Det är ju mer än benen man kollar på en besiktning. Nu vet jag inte om shettis har specifika grejor som är bra att kolla, men rent allmänt så skulle jag vilja kolla tex att hjärta och lungor är OK, tänderna OK, att hästen rör sig OK (utan böjprov då), hovar, osv.

Vi gör alltid en hälso undersökning på föl /unghästar i den prisklassen, precis som ovan skrev, hjärta lungor, slemhinor, tänder mm.....
Vill man vara riktigt noga så kan man ju röntga , vilket man skulle göra på alla om det var gratis men det är det ju inte.. :grin:

Jag kan tyvärr inte bidra med någonting, men skriver i tråden för att hitta tillbaks lättare då jag själv går i shettis-köpar-tankar och funderar på just samma sak angående besiktning etc. :)

En bekant köpte en ettårig shettis utan att besikta den först. Den dog av ett medfött hjärtfel efter ungefär ett år! :(
En enkel gårdsbesiktning är aldrig fel...

Jag hade gjort en hälsoundersökning - böjprov gör man inte på åringar och röntgar känns väl som lite överkurs på en shettis om man ska sätta det i proportion till priset.

Jag har aldrig varit med om att något bolag krävt veterinärbesiktning av åring för att kunna försäkra men det skiljer säkert beroende på det livbelopp man vill sätta. Enklast är väl att ta över försäkringen, de flesta är väl försäkrade redan som föl?

Rent allmänt så tycker jag att det verkar som om bolagen är väldigt vänligt inställda till shettisar som antagligen är väldigt bra kunder då de sällan är sjuka:)

Tror du att man på en enkel gårdsbesiktning hade upptäckt ett medfött hjärtfel? Det undrar jag...

Japp! Just det felet hade visat sig som blåsljud.

Fast då kan man nöja sig med en enkel hälsoundersökning där de också lyssnar på hjärta och lungor - så blir det inte lika kostsamt:)

Tack för era synpunkter!

Jag funderar i så fall på att lasta hästen och åka till en veterinärstation, eftersom det kostar för mycket om de ska komma till mig. Så det blir väl en vanligt besiktning/undersökning antar jag?

Röntga ser jag ingen anledning till, om inte veterinären påpekar att t.ex. bakknäna verkar lösa eller svullna. (Patella förekommer ju tyvärr i rätt stor utsträckning på shetland.) Och det är dels av den anledningen som jag vill göra en besiktning, att verkligen kolla allt som är uppenbart för ett tränat öga, men som jag själv kanske inte ser direkt.

När jag köpte 2-åring så gjordes en allmän hälsoundersökning.

Vet lyssnade på hjärta och lungor, kollade slemhinnor, benställning och tandstatus samt en enkel rörelsekontroll som bestod i att jag ledde henne i trav på plant underlag.

Mer kan man knappast göra på en såpass ung häst, möjligen röntga den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Övr. Hund Funderade lite på vart jag skulle lägga tråden men lägger den här på Hund och så får moderatorn flytta om den passar bättre någon...
2
Svar
27
· Visningar
2 988
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar