Besegrad för första gången ever??

H

Hilona2003

Jag funderar bara lite grann....

Vi har ett avelssto som tidigare blivit mkt riden, även tävlad tror jag. Men det var ungefär 8-9 år sedan. Enligt förra ägaren var det ingen idé att rida henne, för hon fick panik om hon rev ett hinder osv och var allmänt svår. Därför satte dom henne i fölningsboxen istället.

Saken är den att eftersom hon blivit så muskelfattig så beslutade vi att inte betäcka henne förra våren, och inte heller denna. Tanken var att jag skulle försöka börja "rida in henne på nytt".
Så ja. Jag började tömköra henne ett par gånger i våras, vilket fungerar kanon. Hon verkar trivas med det, hon har börjat komma fram till mig i hagen, när jag ska gå för att hämta min ponny osv, jag har tidigare inte grejat så mkt med henne, det är liksom "mammas häst". Men hon verkar tycka det är roligt och hon går kanonfint.

Men så när jag rider henne...
De första gångerna gick riktigt bra faktiskt, då red jag i ridhuset. Hon är mjuk o fin i mun, går i form (även om den inte är jättesamlad;)) och var lugn och trevlig.
Sedan en annan gång när jag hoppade upp på henne utanför paddocken, så bara hon ställer sig rätt upp på bakbenen...Rätt upp. Tänkte att nu går vi runt, så jag typ la bara ena benet över rumpan o hoppade av. Sen upp igen så klart. Och då gick hon fint.

Nästa gång jag red henne, så gick det bra, tills jag började trava. Då stannar hon och går upp med frambenen, dock inte så högt. Sen var hon rätt duktig igen.

Ännu en gång senare så rider jag. Det går bra, de första tio minutrarna, sen stannar hon och vägrar gå framåt. Försöker driva lite försiktigt framåt, och hon blir surare o surare. Försöker svänga henne, hon blir sketsur. Till slut bara hon ställer sig rätt upp upprepade gånger och till slut damp jag i backen. Hon sprang ett varv på volten sen gick hon fram till mig. Hoppade upp igen och hon var jätteduktig.

Idag tänkte jag rida henne igen. Kanske var jag lite spänd, detta är nog den första häst jag verkligen har en enorm respekt för. Hon är ganska svår av sig och ja..Det är något med henne som gör att jag fegar. Hoppar upp. Börjar skritta. Hon blir lite halvsur på mig när jag svänger henne men jag har lite halvlånga tyglar och är extremt försiktig i kontakten med hennes mun. Hon stannar upprepade gånger och jag vågar inte gå på henne med skänklarna...Så smackar och honlyssnar kanon på rösten. går framåt, för att snart stanna igen... Efter 5 min satt jag av, efter tat jag själv har bett henne stanna.

Funderar bara...Någon idé att fortsätta? De som red henne senast tror vi har "knäckt" henne, detta är en väldigt känslig häst som blir väldigt stressad om man liksom säger att "nej, lägg av, gör så här, pangpang" utan man får vara väldigt lugn och tala om för henne vad som gäller på ett rätt ödmjukt sätt. Det kan ju vara så att hon inte orkar helt enkelt, det blir för jobbigt för henne att bäraupp mig oxå. Men hon har jut rots allt gått jättefint flera gånger åxå...
Funderar på att skippa ridning helt, och bara tömköra, men usch. jag är inte personen som ger upp...

Tips? Ursäkta långt inlägg...

Sv: Besegrad för första gången ever??

Jag tycker att hästen tydligt visar att hon inte vill bli riden. Då tycker jag faktiskt att man ska respektera detta, speciellt om de förra ägarna inte vill att hon ska bli riden!

Sen om det beror på att något gör ont när hon rids eller det sitter psykiskt så får man kanske vara ovetandes om det.

Tömkör henne om hn nu trivs med det!

/ Lancet- som själv fick ta beslutet att låta hennes sto som var utbildad upp till o med st:george få bara vara häst och avelssto efter att rest sig och gått över och tydligt visat att hon inte ville ha en ryttare på ryggen längre. En för övrigt helt fysiskt frisk häst.

En enkel fråga:
Varför avlar man på ston ,som ,som ni uttrycker det
INTE VILL BLI RIDNA ???
Ska avkomman end. anv. i avelssyfte och ge ännu fler ick-ridbara hästar.
Till Hilona:Ta hjälp av folk som kan, EFTER veterinär- utredning,avseende smärta,tänder rygg etc. + Rtg

Det finns ju bakomliggande anledningar som kan ha stor betydelse... så är fallet med mitt sto iaf. Människor som inte hanterat dem rätt.. Ston är känsliga. Sen har min fått en andra chans, för att se om avkommorna blir ok, märker man att de tenderar till att bli hårda så får de ju tas ur avel igen.

Tycker också att du skall kolla henne först. Både med vet och kiroprakter eller liknande, hon kan ju ha träningsvärk eller liknande om hon inte varit tränad på så länge. Jag hade ett sto som betedde sig ungefär likadant. Efter behandling i rygg och "baklår" så är hon som en helt annan häst. Försök svänga henne mycket typ dra bara i ena tygeln för då brukar de inte kunna ställa sig, efter ett tag när de märker att det inte går så lugnar de oftast sig. Lycka till från en som inte tycker du skall ge upp under förutsättning att det inte är något fel på hästen.

KS och ryggont är det första jag tänker på när jag hör detta sen behöver det inte stämma men jag skulle åka till klinik och kolla upp henne.

Jag tycker att hästen tydligt visar att hon inte vill bli riden. Då tycker jag faktiskt att man ska respektera detta, speciellt om de förra ägarna inte vill att hon ska bli riden!

Sen om det beror på att något gör ont när hon rids eller det sitter psykiskt så får man kanske vara ovetandes om det.

Tömkör henne om hn nu trivs med det!

/ Lancet- som själv fick ta beslutet att låta hennes sto som var utbildad upp till o med st:george få bara vara häst och avelssto efter att rest sig och gått över och tydligt visat att hon inte ville ha en ryttare på ryggen längre. En för övrigt helt fysiskt frisk häst.

Hejhej
Ja, hon visar tydligt att hon inte vill bli riden, just därför känner jag att det nog är dags att lägga ner de tankarna.
Men att det är de förra ägarnas "vilja" har inte alls med saken att göra. Vi har ägt henne i 3 år nu, innan dess ägdes hon av några andra, så hon har inte stått hos de ägarna som beslutade att ta föl på henne sen 2000.

Men som sagt, hon vill inte bli riden.Eller hon vill åtminstone inte att någon "bestämmer" nrä man sitter på henne, det är när man "säger emot" henne, som hon börjar...

En enkel fråga:
Varför avlar man på ston ,som ,som ni uttrycker det
INTE VILL BLI RIDNA ???
Ska avkomman end. anv. i avelssyfte och ge ännu fler ick-ridbara hästar.
Till Hilona:Ta hjälp av folk som kan, EFTER veterinär- utredning,avseende smärta,tänder rygg etc. + Rtg

Hm...om vi säger så här..hittills har alla hennes föl varit OTROLIGT snälla och trevliga i huvudet. JAG tror att det är för att man helt enkelt försökte knäcka henne vid ridning - och detta är en häst som inte accepterar det. Tror hon har dåliga erfarenheter bara, och att det är det som sitter ivägen och blockerar henne.

Vi har 3 av hennes avkommor, alla otroligt härligt psyke, och den äldsta som nu är tre, har en bra ridbarhet och är nog den schystaste hästen jag någonsin har suttit på. Och då är han inte riden mkt........

Stoet är en otroligt trevlig individ, sålänge man är lugn mot henne och inte stressar upp henne. Men när man rider henne blir hon lite stressad och sen blir det inte bättre av att jag har lite för mkt respekt för henne....

Tycker också att du skall kolla henne först. Både med vet och kiroprakter eller liknande, hon kan ju ha träningsvärk eller liknande om hon inte varit tränad på så länge. Jag hade ett sto som betedde sig ungefär likadant. Efter behandling i rygg och "baklår" så är hon som en helt annan häst. Försök svänga henne mycket typ dra bara i ena tygeln för då brukar de inte kunna ställa sig, efter ett tag när de märker att det inte går så lugnar de oftast sig. Lycka till från en som inte tycker du skall ge upp under förutsättning att det inte är något fel på hästen.

Hej!
Hon är inte kollad i rygg av veterinär. Däremot har hon rört sig konstigt med sina bakben och hela motorn bak så att säga, detta sen hon var otroligt tung med sin nu 2 åriga avkomma. Började alltså när hon var högdräktig med honom...
Så nu när jag satte igång henne och tyckte att nej - hon rör sig inte alltid hundra, så bestämde vi oss för att göra böjprov. Utan problem. Veterinären, som är en otroligt rutinerad sådan, trodde att det bara berodde på att hon är omusklad och att det bara är att fortsätta.. 10 min ridning 2-3 ggr i veckan, precis som en unghäst. Det är alltså inga långa pass det har handlat om någon av gångerna... Fick även ett recept på nån sak med selen o sånt i som ska göra det lättare för henne att bygga muskler, hon är ju ändå född 92 så hon är ju inte purung...

Men svängning fungerar inte..Har redan försökt ;) hehe.. Hon blir bara argare....Och ställer sig än högre upp.. hehe..

Kanske vore det något att åka iväg o kolla upp henne, men samtidigt eftersom hon går kanon när jag tömkör henne så känsn det som det är lättare att bara göra det. När hon inte har ont någon annan gång än när jag sitter på henne så att säga...

Däremot får vi väl se...om hon börjar röra sig korrekt (i galopp) utan ryttare snart, annars får man kolla upp det... Men hon ska få minst ett halövår till utan att gå och vara tung, återhämta sig från alla år hon burit föl osv och så får man se..

Konsten är ju att motivera hästen till att det är bra och roligt att bli riden. Är den helt frisk och sund rakt igenom finns ingen anledning att låta den bestämma det. :cool:

Föreligger en rörelsestörning, veterinära problem o.s.v. ska hästen utredas innan man börjar jobba den! Sen får man bygga upp från marken först innan man belastar den med vikt.

Jag tycker du svarar själv på din fråga om HUR denna gamla dam vill bli riden! Hon lyssnar jättebra på rösten och hon blir apvrång om du drar i tygeln eller skänklar henne för mycket.
Frågan är kanske snarare om du ORKAR rida in damen igen, hon har samlat på sig en massa strategier och egna ideer som du antagligen har roligare om du INTE ifrågasätter! Vilket innebär att DU får lösa problemen genom att lära dig rida henne på ett annat sätt än det du vanligtvis använder!
Du har ju lyhördheten, du säger själv vad hon reagerar på och vad hon inte reagerar på, lyssna på henne om du vill rida henne och låt henne vara om du inte tycker det är en spännande utmaning att lista ut HUR du ska kunna rida henne. Hon har integritet och stolthet som hon kommer att försvara och chansen att du ska vinna om du börjar kriga om saken är minimal! Att lära gamla hundar sitta kräver finkänslighet och lyhördhet och fantasi men det är KUL om man gör det på hundens villkor!
Tips: håll dig i en omgivning som HON känner sig trygg i (ridhuset?) och ha respekt för hennes humör, hon vet ju hur hon ska använda det, låt bli att ta upp kampen, överlista henne och armera dej med massor av tålamod;-) Och hoppa för bövelen av när hon blir farlig! Att rädda livet är aldrig fel!!! Lycka till! och ha så kul!

Tack för ett väldigt bra inlägg, fick mig att vekligen tänka över det hela.. Man blir ju hemmablind;)

Ja precis, hon har en väldans massa -för henne- väl fungerande strategier och du har helt o hållet rätt i att man får rida på ett helt annorlunda sätt än vad iallafall jag är van vid. För mig har det tidigare bara fungerat genom att "ta upp kampen" och vinna över den eller hur man ska säga.. Men denna hästen blir inte avskräckt från att man sitter kvar när hon reser sig, att skänkla henne etc, utan hon tar bara i än mer...

Jag tycker absolut att det är en utmaning att rida såna här hästar, men jag tror dessvärre jag har mött min överman..(eller överhäst;)). Tidigare blir jag bara mer sporrad liksom av att få en sån här häst att faktiskt lyssna på mig, men ne..Denna är speciell...Jag antar att jag har fått en hel massa idéer när de sa att hon är svår att rida osv, och nu vågar jag helt enkelt inte...
Men jag ska absolut forts motionera henneo ch försöka bygga muskler på annan väg, ut o gå, tömkörning osv, dock bara skritt och trav eftersom hon inte orkar bära upp sig själv i normala fall i galoppen.

Jag har faktiskt bara ridit henne här hemma i paddocken och i ridhuset, ridhuset har hon aldrig "trilskats" i, däremot i paddocken.. Antar att i paddocken där hon kan se sina kompsiar i hagen blir hon lite stressad (som sagt, inte lätt att stressa upp denna hästen..) och det kan ju bero lite på det oxå, har märkt när de står o gapar efter henne att hon blir värre... Däremot kanon vid tömkörning. Men där är det å andra sidan ingen som pressat henne till hennes yttersta gräns kan jag tänka, hon verkar trivas otroligt bra med tömkörningen måste jag säga..

Men som sagt, Tack för ditt inlägg, tror du ser saker o ting på ett likvärdigt sätt som mig, så jag hänger precis med på hur du menar! :)

testa å rid in henne på nytt så att säga.De kanske funkar bättre å att du sen varvar de med tömkörning,testa kanske å köra henne lite lätt,hon kankse tycker de e kul de me

Jo precis frågan är om man inte borde ta det helt från början, men samtidigt..longering inga problem, tömkörning inga probs, eg inte ridning, förrän man vill något hon inte vill ;) så hon förstår mig vad jag menar, det har ju varit ett par ggr där hon gått kanonfint hela passet liksom..

men jag tror som du, hon haed älskat körningen.. men så måste man ha vagn o grjeer för det..och tanken ärj u bebis nästa år å känns lite onödigt på nåt sätt att köpa vagn o hela faderuttan för ett år liksom.. men som sagt, ska forts med tömkörning som hon trivs så bra med:)

du kan ju fortsätta efter att du tatt bort nästa föl så hålls ju hon igång me:D:):bump:

vi hade på -80 talet ett hlb sto som hela vinterhalvåret fungerade kanon, väldigt mkt. kapacitet (hopphäst) hon hoppade upp till 150 banor utan svårighet, och väldigt fin ridbarhet. men så fort våren...och då brunsten...kom så blev det problem :crazy: hon kunde ibland sätta sig så på tvären att hon inte gick fram alls, bjudningen och ridbarheten fullkomligt försvann...

hon blev fölsto så småningom istället och det blev jättefina föl :D

bara en liten reflektion ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 426
Senast: Cs218
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 559
Senast: Badger
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar