Beridna högvakten

L

Lutta

Hästkrakarna som går högvakten får va ute 30 min/dag i paddock samt 30 min/dag i skrittmaskin!!
Tre veckor om året får de gå ute i hage!

Fick just reda på det här o undrar hur f*n detta kan va tillåtet.
Någon mer än jag som tycker det är rent förskräckligt??!!
Stackars hästar!

Sv: Beridna högvakten

Varför inte en liten anmälan? Knugen borde väl ha råd mer mer än så för sina trotjänare. Vi hänger med allihopa i så fall och skriver under om det är så som du säger!

Finns flera ridskolor jag vet om vars lektionshästar inte går ut alls, deras "rastning" är 2-3h i ett ridhus varje dag.
Jag tycker inte att K1s hästar mår dåligt..

Min pokvän låg inne på K1 för några år sedan.
Då fick hästarna inte komma ut alls:cry: . Men det kanske är ändrat.

Det är fördj-gt att människor kan bortse från hästens behov och välmående.

Mitt ex låg inne på K1 och jag var och hälsade på, och var ju då i stallarna med (gamla spiltstallarna, har de fått flytta till nya stallet vid STorängsbotten än? Inte hängt med), och jag var faktiskt riktigt ledsen efteråt. ALla hästar var i gott hull och välryktade, välskötta, välskodda/verkade osv. Men det var VÄLDIGT mycket 'sura miner', många av hästarna både högg och sparkades, och det var överlag ganska 'grinig' stämning, och jag anser ju att det var pga miljön.

För de som inte vet det delar K1:s hästar stall med polisrytteriet (polisens hästar hade dock boxar redan innan, men utevistelsen är densamma). En del av officerarnas privata hästar står uppstallade på K1 med.

Dock, så jag anser faktiskt INTE att K1:s hästar far mer illa än de flesta ridskolehästar i storstadsregionen. K1:s hästar rids dagligen, iofs både av nybörjare och vana, och jag är väl inte någon jättevän av K1:s ridutbildning där de på 6 veckor går från att aldrig suttit på en häst till att rida med sporrar och på kandar samt hoppa små hinder. Hästarna ser dock inte missnöjda ut, och ser glada ut (och brukar bubralla av X antal värnpliktiga varje år *s*), men jag gillar det inte riktigt,s amtidigt så vad är alternativet? Och de lär sig inte dålig ridning, det går bara så fort och känns så forcerat, man ÄR INTE klar att rida på kandar efter 1½ månad..

(Anekdot: Pojkvännen var himla skrytig och stolt över 'all ridning' han lärt sig och visste efter 2 månader minsann minst lika bra som mig hur man red. Så han lånade mitt dåvarande sto. Som inte är K1-programmerad, och alltså inte svarade på 'bludderhjälper' och själv räknade ut vad som efterfrågades. Enligt pojkvännen bad han om skänkelvikning, enligt mitt sto surrade han en massa skit, och jag stod bredvid ridbanan och kollade på en häst som himlade med ögonen och fortsatte rakt fram, och en pojkvän som såg mer och mer kuvad ut. När jag tyckte att om han bara gör rätt gör stoet rätt och de utan problem fick till det, så efter det var han betydligt mer kaxig ang sina ridkunskaper :angel: Och där ser man också nackdelen med 'snabbutbildningen')

Hursom, K1:s hästar har det bättre än de flesta ridskolehästarna i samma stad, de rids betydligt mer än många av de privathästar som inte kommer ut i hage alls eller kommer ut nån timme per dag. Och jag anser att vi ska ha kvar både polisrytteriet och beridna högvakten. Och iom 'nya' stallarna så försöker de ju (även om det tar en sabla tiiiiiiid med allt) göra det drägligare.

Men det var VÄLDIGT mycket 'sura miner', många av hästarna både högg och sparkades, och det var överlag ganska 'grinig' stämning, och jag anser ju att det var pga miljön.

så var det när jag var där också...har för mig att vi inte ens fick gå fram till hästarna för de kunde bitas..:(

Har jag hört, fick jag reda på, så va det för några år sedan,tror jag.

Vore det inte bättre om man tog sig tid till att besöka denna anläggning i dagsläget och ta del av hur det förhåller sig för dagen innan man kommer med massa ogrundade påståenden???

Här kan jag delge lite mer färst information hämtad från ett par småstadsidyller som i alla fall jag finner som mer upprörande.

http://www.hoglandsnytt.se/?n=6161

http://www.hoglandsnytt.se/?n=6166

http://hd.se/bjuv/2007/02/01/krav-staells-paa-haestaegare/

Må så vara att dina exempel är mer skräckinjagande men anledningen att jag lade ut denna tråd var inte för att starta en tävling om var hästar blir mest vanvårdade!
De exempel du tar upp är privatägda gårdar inte statliga. Skillnad!

Visst kan hästarna på K1 se glada o nöjda ut men min åsikt är ändå att det inte är rätt att behandla djur så, och dessutom till vilken nytta!!

rättning.. det är väl 3 månader om året de är på bete?
Även hovstallets hästar har det så.
Och alla hästar stallade på ryttarstadion, östermalms ridskola osv osv. Helt enkelt för att det inte finns mark.

K1s hästar är ena riktigt arga typer, jag tror dessvärre inte att det är pga utebristen utan den bristfälliga hanteringen de råkar ut för.
Många av militärerna som jobbar där är väldigt våldsamma och de som gör lumpen lär sig att ge hästarna stryk om de bråkar.

Tillräckligt många oprovocerade kängor i rumpan skulle få mig att sparka först och fråga sen också om jag var häst.

Jag har kompisar som är Blå Stjärnor och brukar vara med vid betesutsläpp, och det brukar vara i början på juni och så vill jag minas att hästarna kommer tillbaka i mitten av augusti.

Hej. Jag gjorde lumpen på K1 02-03, när hästarna fortfarande stod i spilta.(De har nu flyttat till de nya stallarna med boxar och färre hästar /pass) Visst var det griniga hästar men det berodde nog mer på hanteringen än något annat. De brukar gå på bete mellan mitten/slutet av juni och början av augusti, när det ändå är för varmt för beridna högvakter. Problemet är ju inte att det saknas pengar utan att det inte finns vettig hagmark inne i Sthlm.
Blir så trött på folk som bara antar saker utan att veta...

Polisens hästar stod INTE i boxar innan flytten men man hade 5 boxar till 22 hästar.

Utevistelsen som finns är två små paddockar och en skrittmaskin med plats för fyra hästar åt gången, dessa delas mellan K1 och polisen så alla hästar kommer inte ut i paddock varje dag.

Personligen tycker jag att hästarna ser väldigt välmående och friska ut, boxarna har gjort dem gott MEN självklart ursäktar det inte bristen på utevistelse.

så är det väl i många stall som ligger i städer det handlar ju om markbrist inte om vanvård

Senast ändrad:

Om hagvistelsen tänker jag ej skriva nåt.

Men är det innte dessa hästar som skall gå ut i krig om bensin och andra drivmedel tryter, så lagom roligt att ha en hästar då som inte har kondis mer en att bara ridas en timme.

Kram

Det finns hästar som står inne året runt och ALDRIG får gå i hage. Rör på sig en timme om dagen i ridhus typ.

K1s hästar får ju gå på bete och det finns ingen möjlighet för dom att ha hagar och ni hade helt säkert klagat lika mycket om dom så hade haft hagar då det isåfall hade fått vara i 3*3m storlek (eftersom det finns så lite mark)

Om hagvistelsen tänker jag ej skriva nåt.

Men är det innte dessa hästar som skall gå ut i krig om bensin och andra drivmedel tryter, så lagom roligt att ha en hästar då som inte har kondis mer en att bara ridas en timme.

Kram

Haha, de ska inte ut i krig, menar du allvar? :rofl:
Högvakten bedrvis enbart för att vihålla en tradition som stockholm är känd för. Det är en känd tillställning för turister m.m.

Det är väldigt länge sedan man tog bort kavalleriet från strid. De gör ingen nytta helt enkelt!

Enligt mej så har de inte de bästa förutsättningarna för att får vara "häst". Men hästar är vanedjur och de på K1 följer samma rutiner varje dag och verkar till synes väldigt tillfreds med det! :) Tro det eller ej!

Det är kunniga människor närvarande hela tiden som ser när någon häst inte passar in, och att de värnpliktiga lär sej att sparka på hästarna, tror jag är rent skitsnack!

jadu där jag red på ridskola så fick hästarna gå ute i hagen nåra timmar på helgerna...

kl
Visst är det bra om hästar får vara ute så mkt som möjligt, men jag tycker det inte finns någon anledning att klaga på K1 specifikt, tycker alla ridskolor (det är ju vad det är) i Stockholm har ungefär samma hästhållning (har dock inte sagt att den är jättebra för det).
Ang att hästarna är sura, hur många ridskolehästar har du träffat som tycker det är jättekul när folk springer runt dem?

Deras hästar kommer ut på foder oxå om dom inte tycker de är skoj längre eller bara måste vila från nån skada. Då är dom borta så länge de behövs o lever som en normal häst. Sen kommer dom tillbaks gladare. vi hade 4-5 på vår skola som behövde vila men dom blev ridna oxå, men som galna när dom skulle ut ihagen på morgonen. Som stora bebisar.

Eftersom detta redan är klassat som olagligt kan vi ta nästa steg och göra det "mindre" hemska också det olagligt.

Dagens nya ord, utveckling kallas det.

Har man inte hagar, ska man inte ha häst. Länder som Finland ligger mil före med sin lagstiftning med bla lag om både daglig utevistelse och social kontakt. Vi som alltid skryter om vår djurskyddslag. Visst visst...

Mumin

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 351
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar