Sv: Beridna högvakten
Mitt ex låg inne på K1 och jag var och hälsade på, och var ju då i stallarna med (gamla spiltstallarna, har de fått flytta till nya stallet vid STorängsbotten än? Inte hängt med), och jag var faktiskt riktigt ledsen efteråt. ALla hästar var i gott hull och välryktade, välskötta, välskodda/verkade osv. Men det var VÄLDIGT mycket 'sura miner', många av hästarna både högg och sparkades, och det var överlag ganska 'grinig' stämning, och jag anser ju att det var pga miljön.
För de som inte vet det delar K1:s hästar stall med polisrytteriet (polisens hästar hade dock boxar redan innan, men utevistelsen är densamma). En del av officerarnas privata hästar står uppstallade på K1 med.
Dock, så jag anser faktiskt INTE att K1:s hästar far mer illa än de flesta ridskolehästar i storstadsregionen. K1:s hästar rids dagligen, iofs både av nybörjare och vana, och jag är väl inte någon jättevän av K1:s ridutbildning där de på 6 veckor går från att aldrig suttit på en häst till att rida med sporrar och på kandar samt hoppa små hinder. Hästarna ser dock inte missnöjda ut, och ser glada ut (och brukar bubralla av X antal värnpliktiga varje år *s*), men jag gillar det inte riktigt,s amtidigt så vad är alternativet? Och de lär sig inte dålig ridning, det går bara så fort och känns så forcerat, man ÄR INTE klar att rida på kandar efter 1½ månad..
(Anekdot: Pojkvännen var himla skrytig och stolt över 'all ridning' han lärt sig och visste efter 2 månader minsann minst lika bra som mig hur man red. Så han lånade mitt dåvarande sto. Som inte är K1-programmerad, och alltså inte svarade på 'bludderhjälper' och själv räknade ut vad som efterfrågades. Enligt pojkvännen bad han om skänkelvikning, enligt mitt sto surrade han en massa skit, och jag stod bredvid ridbanan och kollade på en häst som himlade med ögonen och fortsatte rakt fram, och en pojkvän som såg mer och mer kuvad ut. När jag tyckte att om han bara gör rätt gör stoet rätt och de utan problem fick till det, så efter det var han betydligt mer kaxig ang sina ridkunskaper
Och där ser man också nackdelen med 'snabbutbildningen')
Hursom, K1:s hästar har det bättre än de flesta ridskolehästarna i samma stad, de rids betydligt mer än många av de privathästar som inte kommer ut i hage alls eller kommer ut nån timme per dag. Och jag anser att vi ska ha kvar både polisrytteriet och beridna högvakten. Och iom 'nya' stallarna så försöker de ju (även om det tar en sabla tiiiiiiid med allt) göra det drägligare.