Tycker dom ska göra som polisen, köpa in shirehästar. Tror det dessutom det skulle ge högvakten ett uppsving i popularitet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Pukhästarna är väl redan shierhästar?Tycker dom ska göra som polisen, köpa in shirehästar. Tror det dessutom det skulle ge högvakten ett uppsving i popularitet.
Tycker dom ska göra som polisen, köpa in shirehästar. Tror det dessutom det skulle ge högvakten ett uppsving i popularitet.
Jag tycker att beridna högvakten ska erbjuda en hästoption. Det jag söker är en garanterad summa för vad de önskar. Om 6 år erbjuder jag en trevlig 5-åring , valfri färg, välhanterad, riden LA( dvs sidförande, lösgörande, gångarter etc) inte tävlad, inkörd, Fordonsvan.
Det jag söker är samma optionsförfarande som lantbrukarna har inom säd, gris, nöt etc, dvs en slags inkomstförsäkring. Handelsbanken har optioner mot lantbruk. Det är ganska abstrakt med optioner men inte omöjligt att förstå men jag kan inte förklara. Ge uppfödare rimliga villkor så att det går att räkna på det.
Ja, jag funderade efter jag skrev det, läste på lite om optioner. Det borde fungera både för högvakten och ridskolor.Det låter ju som ett bra förslag. Skulle det kunna gå att genomföra i hästaveln?
Även om jag startade tråden med tankarna på beridna högvakten tyckte jag det var intressant hur tråden gick mot hur aveln ser ut och hur den skulle kunna se ut.
Jag själv är inte aktiv inom SWB, och har själv dåligt med erfarenhet. Men jag är ändå nyfiken på hur andra resonerar.
Det med bristen på bra ridskolehästar är en till fråga. Finns kanske iofs en tråd om det redan.
Men jag minns när jag gick på ridskola på 90-talet så var kvalitén redan då inte nåt vidare när det kommer till trygga och välridna hästar. Hur gör vi för att säkra upp där? För precis som någon skrev ovan så känns det som att även där behövs samma typ av hästar. Förvisso inte bara storhästar utan även trygga ponnyer men det kanske är att ta diskussionen för brett. Eller inte
Ja, jag funderade efter jag skrev det, läste på lite om optioner. Det borde fungera både för högvakten och ridskolor.
En option ger rätt att köpa en vara om ett visst antal år för ett visst pris.
Det finns regler för missväxt av säd etc, dvs när hästen inte blev som utlovat. Det finns absolut en risk i att köpa optioner och en säkerhet för optionssäljaren. Vad jag säger är också att hästen kan bli bättre än förväntad dåmåste man sälja till underpris än marknadspriset för att det är en försäkring.
På ridskolorna så kan man ju använda helt andra raser, för dem som behöver träna ridning på de där väldigt trygga hästarna.Det låter ju som ett bra förslag. Skulle det kunna gå att genomföra i hästaveln?
Även om jag startade tråden med tankarna på beridna högvakten tyckte jag det var intressant hur tråden gick mot hur aveln ser ut och hur den skulle kunna se ut.
Jag själv är inte aktiv inom SWB, och har själv dåligt med erfarenhet. Men jag är ändå nyfiken på hur andra resonerar.
Det med bristen på bra ridskolehästar är en till fråga. Finns kanske iofs en tråd om det redan.
Men jag minns när jag gick på ridskola på 90-talet så var kvalitén redan då inte nåt vidare när det kommer till trygga och välridna hästar. Hur gör vi för att säkra upp där? För precis som någon skrev ovan så känns det som att även där behövs samma typ av hästar. Förvisso inte bara storhästar utan även trygga ponnyer men det kanske är att ta diskussionen för brett. Eller inte
Men hur stor andel av svenska uppfödares avelsston går under kategorin "Ferrari"?
Det finns ju en mindre andel svenska uppfödare vars ston håller väldigt hög kvalitet utifrån målet att avla fram tävlingshästar, men det finns ju också jättemånga uppfödare som avlar på liksom helt vanliga trevliga ston?
Jag fattar aldrig den här ferrari/volvo-debatten. Jag tycker inte alls den är verklighetsorienterad.
Jag tror folk betalar så mycket de kan. Men de flesta ryttare har kanske inte 200 000 att lägga på en häst. Det handlar inte om att de inte känner sig motiverade, det handlar om att de helt enkelt inte har så mycket pengar.Det känns ju kanske då som första problemet. Vad det kostar att föda upp hästar och vad folk är villiga att betala.
Jag personligen måste ha en volvo, fast av mindre modell, för jag mäktar inte med mer.
Men jag undrar ändå var alla dessa prestationsavlade säljs? För de säljer ju. Vilka rider dom? Tävlas de? Eller blir de också skogsmullar? Inget fel i att vara skogsmulle för den delen
Jag tänker att det inte behöver finnas något rätt och fel egentligen. Men jag är nyfiken på hur andra resonerar.
Och det där med trygga hästar förstår jag. Självklart är det säkert medfött på vissa individer, men givetvis behövs träning. Och den kostar pengar. För egen del betalar jag gärna för det.
Men hur går vi vidare? Hur kan man motivera ryttare att betala? Alternativt går det på något annat sätt att göra mer lönsamt att avla på en mer volvobaserad hästsort? Finns det en marknad om man tänker bort avelskostnad/försäljningsintäkt?
Det tycker jag. En del hästar har ”långa ledningar”. De är helt enkelt inte så känsliga och kvicka i reaktionerna. Gör man fel händer det inte så mycket. Inte om man gör rätt heller. Jämfört med de elektriska, kvicka hästarna är det stor skillnad. Gör man fel där händer det mycket, och snabbt.Men hur stor andel av svenska uppfödares avelsston går under kategorin "Ferrari"?
Det finns ju en mindre andel svenska uppfödare vars ston håller väldigt hög kvalitet utifrån målet att avla fram tävlingshästar, men det finns ju också jättemånga uppfödare som avlar på liksom helt vanliga trevliga ston?
Jag fattar aldrig den här ferrari/volvo-debatten. Jag tycker inte alls den är verklighetsorienterad.
Måste vara få som har sina icke inridna unghästar på box och väger mat i kassar. Vet ett stuteri som hade hästarna inne fösta vintern och sedan ut på lösdrift åren efter, detta ställe mockade dock boxarna med traktor (öppnade kortsidorna på stallet och flyttbara mellanväggar).Den mesta hästhållningen går att göra mer rationell så även uppfödning.
Jag sneglar ofta till lantbruket och framför allt hur kor hålls. Det som kostar mest är arbetskraft/tid.
En stor flock som hålls i lösdrift, med automatiserade system, utgödling med traktor osv skulle definitivt ge en annan kostnad för uppfödningen än enskilda hästar på box som ska mockas för hand, få mat i ikea-kassar och ledas till och från en hage två gånger om dagen.
Jag var nog otydlig. Jag är med på att det är skillnad på hästarna, det jag inte fattar är de som säger att det bara finns ferraris. Jag tror inte att alla svenska uppfödare föder upp ferraris, många har volvomaterial.Det tycker jag. En del hästar har ”långa ledningar”. De är helt enkelt inte så känsliga och kvicka i reaktionerna. Gör man fel händer det inte så mycket. Inte om man gör rätt heller. Jämfört med de elektriska, kvicka hästarna är det stor skillnad. Gör man fel där händer det mycket, och snabbt.
Men om många har volvimaterial, varför upplever beridna högvakten att det inte går att hitta dessa?Jag var nog otydlig. Jag är med på att det är skillnad på hästarna, det jag inte fattar är de som säger att det bara finns ferraris. Jag tror inte att alla svenska uppfödare föder upp ferraris, många har volvomaterial.
Jag tänker att de har lite högre krav än de flesta andra?Men om många har volvimaterial, varför upplever beridna högvakten att det inte går att hitta dessa?
Måste vara få som har sina icke inridna unghästar på box och väger mat i kassar. Vet ett stuteri som hade hästarna inne fösta vintern och sedan ut på lösdrift åren efter, detta ställe mockade dock boxarna med traktor (öppnade kortsidorna på stallet och flyttbara mellanväggar).
Köpte hösten 2015 en 3 åring som hela livet gått som i ett omodernt kostall och hästen var hanterad där efter. Har en känsla av att få som söker en trevlig hobbyhäst för ridning är intresserade av en klapp-tam häst som går hyfsat att lyfta hovarna på (för mig som jobbat som hovslagare ett par år), hade aldrig ens gått i grimma och grimskaft. Om möjlig är det ännu ointressantare med en nyligen avvand som det dröjer år innan det kommer till att börja rida "riktigt" på.