Om jag förstår det rätt: du avlar på dressyrhästar, som ska kunna prestera mycket väl i tävling? Och för att få fram en sådan där "trygg" och schysst, användbar och rolig" så får du lägga ner ett stort antal år.
Jag tror mig veta att mina hästar i princip är trygga från födseln. Jag kan sälja ett nyss avvant föl, och hävda att det kommer att bli en "trygg, schysst, användbar och rolig" häst, givet att köparen avstår från "felhantering", vilket kan förstöra vilken häst som helst, oavsett ras, ålder och tidigare träning och utbildning.
KL
Problemet som uppstår, om man inom SWB skulle byta spår, och börja avla på trygga hästar till medelryttaren, istället för "Ferraris", är att hela marknaden skulle stöpas om.
Prisbilden skulle förändras i grunden, eftersom Ferraris skulle saknas eller bli sällsynta. Om det skulle produceras huvudsakligen Volvo, så skulle de gå att sälja tidigare, och med enklare utbildning, men priserna skulle antagligen också sjunka ner mot "Volvo-nivå". Antagligen skulle då också språngavgifter m.fl. kringavgifter i aveln sjunka.
Sedan kan man alltid diskutera om en ändrad inriktning i avelsmålen för SWB mot "Volvo"skulle leda till fler svenskfödda hästar på t.ex. ridskolor, och som hobbyhästar, och om då fler sålda svenskfödda SWB där utbildningsinsatserna är lättsammare, skulle kompensera för inkomsttappet. Alltså få en högre volym/antal födda föl.
Att öka volymen med bibehållen kvalitet i hästhållningen, oavsett utbildningsinsatserna storlek och längd för unghästar, är inte enkelt dock.
Det är en genuin ansträngning "att få föl", och ha en genomtänkt avel, oavsett ras.