Fart är inte det viktigaste för mig, jag vill främst ha en terränggående.
Jag rider fälttävlan så jag vill ha bägge delar
En terrängmaskin och det är precis vad jag fick
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fart är inte det viktigaste för mig, jag vill främst ha en terränggående.
Jag vill ha en häst som flyttar på sig men som kan gå fram överallt.Fart är inte det viktigaste för mig, jag vill främst ha en terränggående.
Så har det nog varit länge. Min pappa gjorde lumpen på K1, måste varit ca 40 år sedan. Eftersom han var hästvan fick han rida "galningarna", så precis som du säger är det nog ingen ny företeelse.
Trist att höra, men det förvånar ju tyvärr inte.Jag gjorde praktik på K1 för 22 år sen typ. Vissa hade tom spilta bredvid för att man skulle komma fram till huvudet utan att bli nedsparkad. De gick aldrig i hage, nu har de mindre paddockar så vitt jag vet. De var ”vilda”, tog gärna en orutinerad ryttare på en galopp runt gärdet eller slängde av de på stallplan. Motionsridarna skulle få ur det värsta så hästarna var milda sen. Och hanteringen var hårdhänt, brysk och gapig.
Polisens hästar står i samma stallar. Det är inte de du sett, då?Jag har varit där som civil och har en vän som jobbar där.
Jag hade fått för mig, läst någonstans, att den absoluta majoriteten hästar i Sverige föds hos stoägare som tar ett till två föl på ett sto en gång? Dvs inte uppfödare som så utan någon som tycker om sitt sto och vill ha ett föl. De stona behöver ju varken vara Volvo eller Ferrari utan kan vara alltifrån Ford till trasigt?Men hur stor andel av svenska uppfödares avelsston går under kategorin "Ferrari"?
Det finns ju en mindre andel svenska uppfödare vars ston håller väldigt hög kvalitet utifrån målet att avla fram tävlingshästar, men det finns ju också jättemånga uppfödare som avlar på liksom helt vanliga trevliga ston?
Jag fattar aldrig den här ferrari/volvo-debatten. Jag tycker inte alls den är verklighetsorienterad.
Fast där förstår jag inte halva diskussionen. Jag vet inte om jag tycker knäck i lurarna och långa ledningar, kontra kvick och elektrisk nödvändigtvis har koppling till trygg eller ej.Det tycker jag. En del hästar har ”långa ledningar”. De är helt enkelt inte så känsliga och kvicka i reaktionerna. Gör man fel händer det inte så mycket. Inte om man gör rätt heller. Jämfört med de elektriska, kvicka hästarna är det stor skillnad. Gör man fel där händer det mycket, och snabbt.
Ja, det är olika saker. Vad jag har sett av osäkra ryttare på ridskolan vill de ha båda: en häst som är lite okänslig, och dessutom är orädd. Som inte hoppar till om det smäller i en dörr, och inte heller stannar eller blir sur/frustrerad/stressad om man råkar dra den i munnen. En häst som ska ridas mycket av nybörjare ska ju gärna ha båda egenskaperna.Fast där förstår jag inte halva diskussionen. Jag vet inte om jag tycker knäck i lurarna och långa ledningar, kontra kvick och elektrisk nödvändigtvis har koppling till trygg eller ej.
Alla har väl ridit en stor brun, korkad, seg häst som fått panik och farit i taket på nolltid och du flyger åt alla håll och kanter. Eller att den tvärstannar vid en bro som den gått över tusen gånger och bara, denna gång nope.
Eller en härlig elektrisk häst som praktiskt taget alltid går att övertala och därmed är trygg som en plätt.
Eller är det bara så att de stora sega som exploderar som jag ridit varit Svb och de härliga elektriska som går att resonera och förhandla med även om de har ett expresståg i rumpan varit fullblod.
Så jag tycker diskussionen går snett lite med att ridskolan och högvakten ska ha stocksega djur med noll känslighet och dessa då därmed ska vara trygga? Det har ingen koppling för mig.
Stocksega kan vara otrygga och känsliga kan vara trygga.
Jag vet att man på Stockholmspolisen inte velat haft för stora hästar, plus att de ska vara vändbara och smidiga för att det kan behövas i jobbet i vissa lägen. Det talar ju mot Shire.
De hingstar som premierats har tagits ur avel när stoägarna lyser med sin frånvaro. Flyinge drivs sedan 2011 av PS Flyinge & Partners som består av bl a Paul Schokemöle, Antonia Ax:son Jonsson och tb Kirk. De har inget ansvar för varesig ASVH eller SWB, de är intresserade av att tjäna pengar på aveln och sälja det marknaden efterfrågar.Jag hade fått för mig, läst någonstans, att den absoluta majoriteten hästar i Sverige föds hos stoägare som tar ett till två föl på ett sto en gång? Dvs inte uppfödare som så utan någon som tycker om sitt sto och vill ha ett föl. De stona behöver ju varken vara Volvo eller Ferrari utan kan vara alltifrån Ford till trasigt?
kn: Jag har ju usel koll på avel men måste fråga om det här med hingstarna hos er som vet mer. Helt ärligt hur många Volvo hingstar godkänns ens i Sverige på ett år? Får du en Svb hingst godkänd med Volvotemperament, ordinära gångarter och hållbar konformation? Dvs en helt ok hingst, riktigt stabil benställning och riktigt hälsosam på alla sätt och vis, riktigt bra men helt utan wow känsla och helt utan allt extra gångarter?
Så till språngavgiften kan väl vara ganska hög. Den hingsten skulle kanske haft en lägre språngavgift än wowhingsten dressyrmästare?
Så om du har ett sto som är en Ford eller trasigt som bara är supergulligt med mjuk nos och du vill ha ett urgulligt liten mysigt föl, kanske ett urval riktiga Volvohingstar hade varit väldigt stabilt för Flyinge att hålla bara som en tjänst som går precis jämt upp.
Dvs det är kanske bättre att blanda Ford och Volvo än Ford och Ferrari, eller rent av Koenigsegg.
Men som sagt det kanske finns. Dock om det inte finns är det ju en möjlig lösning om "ridsportssverige" tycker det är ett problem. Dvs 1. godkänna Volvohingstar 2. hålla Volvohingstar som service, med +- 0 i beräkningarna (så som väl var meningen att Flyinge till del skulle göra en gång för länge sedan? Förse försvar, polis, osv med ok hästmaterial.).
Nej och det är kanske synd att det inte längre finns någon med lite ansvar?De hingstar som premierats har tagits ur avel när stoägarna lyser med sin frånvaro. Flyinge drivs sedan 2011 av PS Flyinge & Partners som består av bl a Paul Schokemöle, Antonia Ax:son Jonsson och tb Kirk. De har inget ansvar för varesig ASVH eller SWB, de är intresserade av att tjäna pengar på aveln och sälja det marknaden efterfrågar.
Fast vem ska ta den ekonomiska smällen? Det är ju redan idag svårt att få lönsamhet i avel, så vem vill föda upp hästar med mycket liten efterfrågan när ingen betalar vad det kostar? Det är billigare att importera än köpa bra hästar i Sverige.Nej och det är kanske synd att det inte längre finns någon med lite ansvar?
Men om "hästsverige" ser ett problem kanske de måste premiera Volvohingstar och sedan hålla dem olönsamt och göra reklam för dem. Vilket väl iofs var det Jens Fredricson, pratade om i en artikel? Eller pratade om att starta avel.
Problemet är kanske iofs just det att alla vill kunna säga att deras söta föl är efter X, inte efter Volvohingsten som inte vann.
Jag vet inte varför man skulle vilja utarma SWB-rasen? Om man vill ha något som inte ligger inom avelsmålen så går det ju jättebra att söka inom andra raser.Nej och det är kanske synd att det inte längre finns någon med lite ansvar?
Men om "hästsverige" ser ett problem kanske de måste premiera Volvohingstar och sedan hålla dem olönsamt och göra reklam för dem. Vilket väl iofs var det Jens Fredricson, pratade om i en artikel? Eller pratade om att starta avel.
Problemet är kanske iofs just det att alla vill kunna säga att deras söta föl är efter X, inte efter Volvohingsten som inte vann.
Tidigare var det ju Flyinge som skulle ta den ekonomiska smällen. Nu har man ju då tydligen förstört den möjligheten men det är ju en möjlighet som går att bygga upp.Fast vem ska ta den ekonomiska smällen? Det är ju redan idag svårt att få lönsamhet i avel, så vem vill föda upp hästar med mycket liten efterfrågan när ingen betalar vad det kostar? Det är billigare att importera än köpa bra hästar i Sverige.
Men fölen från det där halta ford-stoet blir ju inga ferraris. Det krävs ju att både hingst och sto är bra för att få bra föl. Är det här verkligen avelns fel eller är det att beridna högvakten ställer orimliga krav på sina hästar?Tidigare var det ju Flyinge som skulle ta den ekonomiska smällen. Nu har man ju då tydligen förstört den möjligheten men det är ju en möjlighet som går att bygga upp.
Precis som Beridna högvakten går som en enda stor ekonomisk smäll på en förening med medlemmar (varav jag till och från är en) så kan man säkert hålla en hingst eller tre på liknande villkor, om man faktiskt vill. Från ridsportssveriges synvinkel, förbundet tex.
Det var ju det som var hela meningen med hela det inlägget. Om det finns ett intresse av att ha Volvohästar så får någon (ridsportförbundet, rik filosof, förening...) ta ansvaret för möjligheten och den ekonomiska smällen.
Jag skrev ju även att det fanns de i ridsportssverige som övervägde att försöka göra en lönsam uppfödning av Volvohästar genom stordriftsfördelar och det är ju en jättebra idé.
Enskilda personer eller uppfödare ska väl självklart inte göra det om det var det du tänkte. Men man kanske kan ändra förutsättningarna för dem att göra det lättare att få fram det föl de önskar.
Man kanske kunde önskat att precis som de skrev om avel är det kanske inte totalt optimalt om majoriteten av hästarna i Sverige föds upp en och en av privatpersoner på favvismärren som fick hälta. Men det är ju svårt att förändra. Kanske dock om man kunde marknadsföra en + minus 0 Volvohingst för ändamålet.
Som jag har uppfattat det är det ju en utarmning av Swb-rasen som kritikerna ser som problemet.Jag vet inte varför man skulle vilja utarma SWB-rasen? Om man vill ha något som inte ligger inom avelsmålen så går det ju jättebra att söka inom andra raser.
Nej det är ju precis det jag menar. De blir inga Ferarris. De blir en Ford med Ferarrihuvud, eller Ferarriben som trasar sönder. Dvs precis för mycket Ferarri på helt fel ställe, tillräckligt mycket för att gå sönder i huvud eller ben, men inte tillräckligt för att kunna tävla.Men fölen från det där halta ford-stoet blir ju inga ferraris. Det krävs ju att både hingst och sto är bra för att få bra föl. Är det här verkligen avelns fel eller är det att beridna högvakten ställer orimliga krav på sina hästar?
Det är ju inget fel om de köper sina hästar från andra raser än just SWB dessutom.
Eller är det bara så att de stora sega som exploderar som jag ridit varit Svb och de härliga elektriska som går att resonera och förhandla med även om de har ett expresståg i rumpan varit fullblod.
Jag tycker det finns hingstar både dressyr och hopp med ”volvotemperament” men fina tävlingskvaliteerJag hade fått för mig, läst någonstans, att den absoluta majoriteten hästar i Sverige föds hos stoägare som tar ett till två föl på ett sto en gång? Dvs inte uppfödare som så utan någon som tycker om sitt sto och vill ha ett föl. De stona behöver ju varken vara Volvo eller Ferrari utan kan vara alltifrån Ford till trasigt?
kn: Jag har ju usel koll på avel men måste fråga om det här med hingstarna hos er som vet mer. Helt ärligt hur många Volvo hingstar godkänns ens i Sverige på ett år? Får du en Svb hingst godkänd med Volvotemperament, ordinära gångarter och hållbar konformation? Dvs en helt ok hingst, riktigt stabil benställning och riktigt hälsosam på alla sätt och vis, riktigt bra men helt utan wow känsla och helt utan allt extra gångarter?
Så till språngavgiften kan väl vara ganska hög. Den hingsten skulle kanske haft en lägre språngavgift än wowhingsten dressyrmästare?
Så om du har ett sto som är en Ford eller trasigt som bara är supergulligt med mjuk nos och du vill ha ett urgulligt liten mysigt föl, kanske ett urval riktiga Volvohingstar hade varit väldigt stabilt för Flyinge att hålla bara som en tjänst som går precis jämt upp.
Dvs det är kanske bättre att blanda Ford och Volvo än Ford och Ferrari, eller rent av Koenigsegg.
Men som sagt det kanske finns. Dock om det inte finns är det ju en möjlig lösning om "ridsportssverige" tycker det är ett problem. Dvs 1. godkänna Volvohingstar 2. hålla Volvohingstar som service, med +- 0 i beräkningarna (så som väl var meningen att Flyinge till del skulle göra en gång för länge sedan? Förse försvar, polis, osv med ok hästmaterial.).