Berätta om Tingstädesritten + Gotland!

Cleese

Trådstartare
I år har jag lyckats övertyga sambon om det förträffliga med att åka till Gotland och tävla, så om allt får vägen i övrigt också så åker vi till Tingstädesritten i oktober. Då undrar jag lite över banan - är den stenig/sandig osv. Brukar det vara blåsigt? Undrar också lite över Gotland i allmänhet första veckan i oktober - vi hade tänkt åka ett par dagar tidigare och hinna se lite av ön. Är det helt dött på turister eller finns det boenden, matställen osv som fortfarande håller öppet? (Minns Öland en höst för några år sedan - tävlingen var så långt norröver man kan komma och vi fick köra ända ner till brofästet för att få mat!) Boende att rekommendera vid den tiden? (Inte dyrt...)

Sv: Berätta om Tingstädesritten + Gotland!

Jag var där för ett par år sen. Banan var då dels ganska mycket platta, hårda grusvägar, och så banvall, som gick till och från tävlingsplatsen. Sen dess är jag riktigt spytrött på banvallar, fast jag bara red en 5a.
Hur det blir i år när jag ska rida 12 mil där är en gåta. Jag tror jag ska ta med en ljudbok.
Jag kommer i år att sätta på sulor runt om. Inte för att banan var särskilt stenig, utan mer för säkerhets skull.

Vi hade kanonväder, men jag antar att det där som i övriga landet kan vara i princip vilket väder som helst i oktober.
Övrigt! Antagligen är Gotland uppbyggd på cyklister, för det var inte särskilt gott om mackar. T ex trodde jag givetvis att det skulle finnas nån mack i Tingstäde, men icke, det vara bara att åka med andan i halsen till Visby.

Jag har tävlat Ladingsritten någon gång i tidernas begynnelse och den gick i norra Gotland med vetområde i Bunge. Jag tyckte det var en jättefin ritt, man fick bl a rida utmed kusten en bit och sedan var det mestadels fina vägar. Den gången regnade det.

Andra distansritten på gotland var just Tingstäde, men då var det Sanna som red 8 mil och jag groomade. Hon hade samma åsikt som CK, det var lite väl mycket banvall och sträckan utmed kusten var det bara 120-klassen som fick rida så då blev det lite enahanda. Den dagen var det dock fantastiskt väder, soligt och fint trots att det var så sent på säsongen. Överfarten med färjan gick kanonfint både dit och hem.

Plus med Gotlandsritterna är bl a att man just åker färja. Istället för att behöva sitta vid ratten och ha tråkigt (nu slipper du ju inte ifrån det helt, Cleese) så kan man fika på båtfärjans café istället. Tänker man sig avståndet i bensinpengar så går biljetterna nästan jämnt ut kan jag tänka!

Jag tycker att arrangörerna och funktionärerna är jättetrevliga och det brukar vara bra stämning på Gotlandsritterna. Även om det inte är högsäsong för turister så är det jättemysigt att gå omkring i Visby även off season, speciellt om ni avsatt extra tid för lite turistande. Fårö kan ni också åka över till och kika på raukar i parti och minut.

Enda nackdelen jag kan komma på (förutom de myckna och spikraka banvallarna) är väl att det KAN finnas risk för att bli kvarblåst på ön någon extra dag om det stormar för mycket när man ska tillbaka över sjön. Skulle ändå inte tveka att åka över. Skulle dock önska en lite roligare bana om jag ska vara riktigt, riktigt petig och gå efter Sannas och CK:s intryck.

Jag kanske ska förtydliga mig lite.
Platta, hårda grusvägar är just vad jag har att träna på här hemma, så det känns som Tingstäde är en perfekt bana för att låta Dandher debutera på 120.

Ja det är ju en enkel bana så till vida att den är platt och ingen risk att hamna i surhål eller liknande. Men som sagt var, kanske inte jätteinspirerande för ryttaren. Ungefär så tyckte iallafall Sanna efter att hon ridit den. Tycker ändå att Gotland är en fantastisk hästtävlingsö och har ni möjlighet att åka dit för att tävla - ja - vad som helst: körning, distans, hoppning - så gör det! Räkna turen som en minisemester, för det är ungefär så den är.

Jag gillade Tingsstäderitten och planerar att åka dit och debutera på 120 km i höst.
Banan är platt, rak och hård, som redan är sagt. Förhoppningsvis blir det lite roligare när man rider 20 km, och får komma ut till havet! Men så tråkigt att jag blev avskräckt var det inte.

Bra boende och uppstallning, bra funktionärer, mycket trevlig båtresa. Håler med Addi om att det är roligare att sitta och fika på båten än sitta bakom ratten...

Vi var inne i Visby båda dagarna och åt och det verkade inte totaldött.

Vlkommen till Gotland får jag väl börja med att säga.
Tingstäde ligger nästan på mitten av Gotland dvs ca 3.5 mil till närmaste kust. Då blir det lite svårt att lägga in en kustremsa i 80 och 50 km. Gotland är platt :D därav blir banan platt. Banvallarna är tyvärr ett nödvändighet! Vi är glada att bönderna i plöjt upp de med :bow:
Mackar finns i Visby (ca 2mil) och i Lärbro (ca 2mil)
Matställen finns det gott om i Visby öppna året runt!
Boende är nog lättast att ordna finns många stugor o dyligt eftersom det inte är turistsäsong. Annars så är Gotland precis som resten av Sverige om hösten:Jättevackert om det är fint väder.
mindre trevlig vid dåligt väder ;)

Det låter kanontrevligt tycker jag!
Jag vet inte var jag fått det ifrån, men jag hade för mig att Gotland skulle vara stenhårt underlag.
Följdfrågor då; hurdan är banvallen? Det är ju så olika hur de är, en del är djupa/sandiga, andra är cyklingsbara/fasta.
Vi siktar ju på 120 på Gotland så då lär vi ju komma till havet också; rider man då i sand eller hur ser den sträckningen ut? (Vi har stenhårt träningsunderlag, så är det sand behöver vi köra till havet ock träna en del innan på djupare/lösare underlag.)
Kan ni rekommendera boende i närheten? Vi hade tänkt oss komma kanske redan onsdag och stanna till söndag. (Gotlandssemester måste man ju hinna med!)

Banvallarna är farbara med bil så de är fasta, Har sett att de tränar travhästar på en del av dem.
Kustremsan brukar gå på stigar, som dock kan innehålla både hällar och sten.
Kusten är dessutom ganska hög i detta område så jag tror inte att det är någon längre sträcka som går helt nere vid vattnet.
Däremot så är utsikten fantastisk.;)
OBS Jag är dock inte banläggare!! Så detta är inte en beskrivning över hur banan blir! utan jag berättar hur den har sett ut tidigare tävlingar.

Vad roligt - nu blir jag jättesugen! :bump:
Hade tänkt debutera 120 på Tingstäde. Egentligen var planen att starta Karoliner mellan, men sen blev den flyttad för nära Tingstäde så nu är det Gotland nästa. :D

Det låter kalasbra tycker jag - ser fram emot att komma till Gotland! Vi ska inte heller gå fort, så det är ju kul om det finns fler att ha sällskap med som inte slåss i finalen på Onsala Arabians Cup!:d

Det låter kanontrevligt tycker jag!
Jag vet inte var jag fått det ifrån, men jag hade för mig att Gotland skulle vara stenhårt underlag.
Följdfrågor då; hurdan är banvallen? Det är ju så olika hur de är, en del är djupa/sandiga, andra är cyklingsbara/fasta.
Vi siktar ju på 120 på Gotland så då lär vi ju komma till havet också; rider man då i sand eller hur ser den sträckningen ut? (Vi har stenhårt träningsunderlag, så är det sand behöver vi köra till havet ock träna en del innan på djupare/lösare underlag.)
Kan ni rekommendera boende i närheten? Vi hade tänkt oss komma kanske redan onsdag och stanna till söndag. (Gotlandssemester måste man ju hinna med!)

Red 120 där 2005 och den slingan vi red ner mot havet red vi först och vi startade 06.00 och då är det mööörkt i oktober så när vi var vid havet såg vi det inte......... men vi red def. inte på någon strand som på ölandsritten utan hela ritten går på bra fast underlag inklusive en del asfalt, det kan dock vara halt på stenhällarna. Ser inte halt ut men skritt rekommenderas över kalkstenarna.
Jag gillade denna tävling!!

Red 120 där 2005 och den slingan vi red ner mot havet red vi först och vi startade 06.00 och då är det mööörkt i oktober så när vi var vid havet såg vi det inte......... men vi red def. inte på någon strand som på ölandsritten utan hela ritten går på bra fast underlag inklusive en del asfalt, det kan dock vara halt på stenhällarna. Ser inte halt ut men skritt rekommenderas över kalkstenarna.
Jag gillade denna tävling!!

Kom med Eld då, så rider vi ihop! :D

Jaha, nu börjar det dra ihop sig.
Har ni bokat färja redan?
Vet någon om besiktningen för klass 1, 120 km, är på fm eller em på fredagen? Så man vet om man ska åka över torsdag kväll eller fredag morgon.
Hur har ni andra gjort?

120 km klassen på Tingstäde vanns av Anneli Schultz/Nowator och 2 kom Sofie Hinas/ My Melody.
80 km klassen vanns av Angelica Åkesson/Payrish Poesi (PiaPuff här på Buke)
:bow: Grattis till er!:bow:

Vardå? *förvirrad?

Någon som vet hur det gick för Sophia?

Det vet jag inte.

Jag väntar samtal från gotland men hon som skulle ringt har väl inte hunnit. Vet precis hur det kan vara. :D Stress stress.

Men hon kanske hör av sig senare och då lovar jag att skriva här om ingen anna hinner före.

/Linnea

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 561
Senast: Whoever
·
Fritid Är det mycket man kan göra och se även om man inte har bil på Gotland? Köra bil är uteslutet av anledningar som jag inte vill gå in på...
Svar
15
· Visningar
4 488
Senast: sidensvans
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 128
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 259
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar