Berätta om födelsedagspresenter i skolan

Mirre

Trådstartare
Sonen fyller år i morgon och jag frågade om de uppmärksammar födelsedagar på något sätt i skolan. Han berättade då att de fick en flagga (och något mer som jag inte minns vad nu) vid sin plats och så fick de berätta om en present de fått.
Inga konstigheter egentligen och först tänkte jag inte på det, var bara glad att vi köpt mer än en present så han kan få en innan skolan och har nåt kvar att få när han kommer hem.

Men nu började jag fundera på det här, tänk om det finns barn som har föräldrar som har det svårt ekonomiskt, som kanske inte kan ge så mycket presenter eller inte lika som kompisarna får. Blir inte det en väldigt jobbig situation för de barnen då? Är det verkligen bra att alla barn ska (som jag tolkade det) berätta om presenter så?

Oj.. Nä nu när du skriver det känns det ju inte så bra kanske. Jag själv har aldrig suttit i den sitsen men jag har fått för mig att dessa barn är rätt skickliga på att hitta på något. Exempelvis hitta på att de fått något eller bara säga att presenterna kommer senare. Kanske värt att ta upp att de ska berätta något annat, t.ex vad de gjort på morgonen, om det skiljer sig något från en normal morgon.

Oj.. Nä nu när du skriver det känns det ju inte så bra kanske. Jag själv har aldrig suttit i den sitsen men jag har fått för mig att dessa barn är rätt skickliga på att hitta på något. Exempelvis hitta på att de fått något eller bara säga att presenterna kommer senare. Kanske värt att ta upp att de ska berätta något annat, t.ex vad de gjort på morgonen, om det skiljer sig något från en normal morgon.

Fast då blir det ju "orättvist" för de barn vars föräldrar inte är hemma på morgonen t ex... Eller för de som inte har barnkalas. Eller för de var mormor inte kan komma. Osv osv. Man kan inte gardera upp för allting - det kommer alltid att finnas olikheter mellan olika familjers förutsättningar, förhållanden och vanor. Man får väl lita på att läraren har kompetens att hantera dessa frågor på ett bra sätt helt enkelt.

Fast då blir det ju "orättvist" för de barn vars föräldrar inte är hemma på morgonen t ex... Eller för de som inte har barnkalas. Eller för de var mormor inte kan komma. Osv osv. Man kan inte gardera upp för allting - det kommer alltid att finnas olikheter mellan olika familjers förutsättningar, förhållanden och vanor. Man får väl lita på att läraren har kompetens att hantera dessa frågor på ett bra sätt helt enkelt.
Jag har ett inbyggt agg mot det materiella då det blir en så tydlig skillnad på vem som har råd med vad. Det är något man får ta del av ändå på skolgården.

Sonen fyller år i morgon och jag frågade om de uppmärksammar födelsedagar på något sätt i skolan. Han berättade då att de fick en flagga (och något mer som jag inte minns vad nu) vid sin plats och så fick de berätta om en present de fått.
Inga konstigheter egentligen och först tänkte jag inte på det, var bara glad att vi köpt mer än en present så han kan få en innan skolan och har nåt kvar att få när han kommer hem.

Men nu började jag fundera på det här, tänk om det finns barn som har föräldrar som har det svårt ekonomiskt, som kanske inte kan ge så mycket presenter eller inte lika som kompisarna får. Blir inte det en väldigt jobbig situation för de barnen då? Är det verkligen bra att alla barn ska (som jag tolkade det) berätta om presenter så?
Är du säker på att frågan handlar om presenter?

Frågan kan lika gärna ha varit har ni firat nu på morgonen och alla barn berättar då OM presenter de fått och sen tolkar sonen det att man ska berätta om presenter.

Fråga fröken är mitt råd, barns verklighet är inte alltid den som stämmer de tolkar den precis som vi vuxna!

Kan absolut vara så att sonen tolkat det som att det var inriktat på presenter.

@Ahma lite så jag kände också, det blir en typ av klasskillnad i klassen som inte känns riktigt bra.

@majola visst är det så.
Men vissa olikheter blir känsligare än andra, det kanske inte känns lika mycket att säga att mormor inte kunde komma, som att behöva hitta på något för att inte vara annorlunda än kompisarna. För min kille var det väldigt viktigt att ha en present att prata om i morgon.

Barn blir tyvärr duktiga på att hitta på. Jag minns hur vi efter varje sommarlov skulle skriva om allt roligt vi hade gjort på sommarlovet och samma sak vad vi hade fått i julklapp när vi kom tillbaka efter jullovet. Mina lov var inte sådär väldigt roliga och julen var rent ut sagt fruktansvärd men livlig fantasi hade jag så då var det bara att fantisera på.

Jag tycker att du ska ta upp det med läraren. Hen kanske inte alls har tänkt på det ur den aspekten och behöver vakna lite.

Ruttet och omodernt. Vilken sten har den läraren legat under?

Jag är totalt allergisk mot sådant. Man måste ju tänka efter lite.

Jag kan ibland när jag vet barnens bakgrund ställa sådana frågor. Men då gör jag det när jag vet att alla är "jämstarka". Men då måste man veta och inte bara förutsätta.

Jag håller med @Brandgul om att det låter genomruttet. Har läraren slagit i huvudet och helt missat debatten om att inte hänga ut barn från resurssvaga familjer? Och egentligen spelar det ingen roll om barnen har missuppfattat frågan och därför pratar om presenter. Det är fortfarande lärarens ansvar.

Min stora unge fyller år på julafton men vi har aldrig firat det då utan han firas i maj på sin namnsdag.
I årskurs 2 eller 3 kom han hem med en skriven berättelse om hur vi firade julafton där vi firade honom på morgonen med presenter o tårta?
Jag frågade varför han skrivit det och då sa han att fröken hade sagt vad han skulle skriva...och jag kan tänka mig att han sagt att vi inte firar honom och då har hon hittat på det åt honom för att hon tyckte synd om honom. Att vi firade en annan dag nämnde han nog aldrig.

Min stora unge fyller år på julafton men vi har aldrig firat det då utan han firas i maj på sin namnsdag.
I årskurs 2 eller 3 kom han hem med en skriven berättelse om hur vi firade julafton där vi firade honom på morgonen med presenter o tårta?
Jag frågade varför han skrivit det och då sa han att fröken hade sagt vad han skulle skriva...och jag kan tänka mig att han sagt att vi inte firar honom och då har hon hittat på det åt honom för att hon tyckte synd om honom. Att vi firade en annan dag nämnde han nog aldrig.
Hm, vad skumt. Ja, inte att hon kanske tyckte synd om honom ifall han inte firar födelsedagen alls men att hon ville att han skulle hitta på. Vill han själv fira sin födelsedag på julafton? Annars är det väl inget konstigt.

Hm, vad skumt. Ja, inte att hon kanske tyckte synd om honom ifall han inte firar födelsedagen alls men att hon ville att han skulle hitta på. Vill han själv fira sin födelsedag på julafton? Annars är det väl inget konstigt.

Nej han har själv fått välja.

En förskola jag hade APU på firade födelsedagar riktigt bra tycker jag. På gården fanns en flaggstång och varje dag någon av barnen fyllde år så samlades man ute på gården, hissade flaggan och sedan fick det barnet välja antingen en sång, lek eller liknande som alla barnen och vuxna skulle sjunga/leka. På så sätt fick barnet stå i centrum utan några speciella förväntningar mer än att vara den som fick bestämma vad vi skulle göra på gården :)

Jag som gick i låg- och mellanstadiet på 90-talet sitter bara och gapar över att det tydligen går till så idag, det gjorde det inte ens på dinosauriernas tid när jag var liten...! :eek: Jag fyller år i slutet på oktober, och har därmed haft turen att ha höstlov just över min födelsedag, men mina kompisar fyllde ju år när det var vanlig skolvecka, och som jag minns nu så fick eleven en liten flagga på sin plats och så sjöng klassen + fröken två födelsedagssånger. Det var det firandet. Jag var ju dessutom långt ifrån ensam om att inte bli firad i skolan eftersom det var många i vår klass som fyllde år på sommaren.

Att barnen pratar med varandra om vad de fått, och att avundsjuka och ledsna barn kan förekomma på grund av det, går väl kanske inte att stoppa på samma sätt, men att läraren uppmuntrar att berätta om presenter känns väldigt fel.

De kan vara så att barnen "skryter" mycket på raster, och när inte vuxna är med. Så att Fröken valt att styra snacket på en samling, istället för att snacket går fritt bland barnen?
I vår skola sjunger barnen för kompisen i matsalen ( om födelsedagsbarnet vill!!!!!! ) och annars pratas det inte så värst mycket om presenter.

* Jenny *

I min fsk-klass får barnet en flagga på sin plats och alla sjunger för det barnet. Presenter pratar vi inte om överhuvudtaget och inget barn frågar eller verkar intresserade av vad andra fått.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 903
Senast: Thaliaste
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 230
Senast: cirkus
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 205
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Höjda elpriser
  • Valet i USA