Det finns mycket studier och ideér framförallt på engelska. Det som jag har lärt mig med fånghäst är att det är så otroligt individuellt vad som fungerar. Jag tror att basen kan vara samma, dvs analyserat grovfoder, även sockerfraktioner och mineraler, att man har ett foder under 100g/kg ts när det gäller socker och stärkelse och håller sig borta från kraftfoder. Sedan kan det skilja enormt, vissa tål lucern, vissa inte, vissa tål soja, vissa inte osv. Det som är intressant nu är att det börjar komma lite om tarmhälsa och jag tror att det kan svaret ligga mer än vad vi trott, man kan också testa hästar (vet ej om det är vetenskapligt ännu?) och att fånghästar kanske har sämre tarmhälsa överlag (fast det inte syns med diarée osv) även om man fodrar med lågsocker-hö.
Det är också individuellt om de tål gräs, vilken längd på gräset osv. Veterinärvård känns också väldigt olika, vissa förespråkar boxvila länge, vissa inte alls, vissa en kort tid.
Och jag har även lärt mig att en häst med kraftig rotation kan klara sig bättre än den som har mild rotation, allt är som sagt individuellt. Det är det jag tycker är jobbigt, det finns inte ett svar och du vet aldrig när eller om ett nytt anfall kommer. På en, två, tre eller fyra hovar...
Det kan komma även om man har gjort allt man kan, det kan också vara så att de får samma symtom som fång men det är inte fång, det kan vara senproblem osv.