Berätta om din hobby!

Emtherlia

Trådstartare
Jag vill ha en ny hobby men vet inte riktigt vad som intresserar mig så jag tänkte vi kunde ha en tråd där alla kan berätta om sina hobbies?:idea:

Sälj in din hobby till mig helt enkelt.:D

Typ:
Vad gör du?
Hur mycket tid tar det?
Dyrt?
Görs den i grupp eller solo?
Vad är positivt/negativt?
 
Släktforskning :) !
Kan lägga hur mycket tid som helst på det, om man vill. Eller ingen tid alls, i vissa perioder. Helt fritt från måsten!
Det går att släktforska helt gratis numera, efter att riksarkivets digitala källor blev gratis att använda.
Vanligtvis solo, men jag nätverkar bland annat i fb-grupper med andra intresserade.
Positivt: Grymt intressant att lära sig mer om sig själv och sin släkt! Man får ett personligt perspektiv på historia. Negativt: Lätt att bli uppslukad i timmar i taget..... ;)
 
Vad gör du? Spelar datorspel/tv-spel.

Hur mycket tid tar det? Precis så mycket tid man vill och känner för sålänge man spelar på "hobbynivå" :)

Dyrt? Inköp av dator osv. kan vara ganska dyrt, men sedan är det ingen större månadskostnad.

Görs den i grupp eller solo? Både och! Roligt att spela med vänner och bekanta och även helt nya människor. Men det är också roligt att spela själv. Finns hur många valmöjligheter som helst.

Vad är positivt/negativt? Positivt är att man själv kan välja hur mycket tid man vill lägga ner och bara spela det man tycker är kul. Det negativa är väl att det är ganska tråkig stämning i en del spel, särskilt när man är ny kan det gnällas. Blir mycket roligare om man hjälper varann. Positivt är också alla de underbara människor från hela världen man kan lära känna, om man håller sig undan från de negativa elitisterna :D
 
Just nu nördar jag ner mig i palettblad :D och inredning!

Alltså väldigt relativt vad de kostar o hur lång tid det tar. Sitter själv och letar efter "fynd" på internet. Via annonser och grupper.
Nu köper jag sticklingar av privatpersoner som de skickar hem och sen ska jag sköta växterna så de blir så fina som möjligt :)
Inredning är ju inget direkt underhåll utan mer just letandet efter fina saker som gör en glad. Pussla ihop sitt hem!
 
Teckning!
Jag har hållit på med det i hela mitt liv (med mer och mindre aktiva perioder) och man kan välja själv hur dyrt man vill ha det. Penna, sudd och papper räcker långt. Sedan finns det olika färger, tusch som man kan prova på osv till olika kostnader. Jag har just köpt kalligrafi böcker också för att jag är sugen på att lära mig det! I böckerna jag köpte fanns det fördesignade sidor med texter som man ska fylla i själv och de kan bli fina tavlor. Än så länge är jag lite darrig på handen men jag har bilder av det möjliga slutresultatet i huvudet och hoppas på att nå dit en dag!
Hurvida man njuter av det så får man hålla pli på sig själv från att jämföra med andra människors konstverk och tänka "jag suger! :rage::arghh:" - lyckas man med det så vill jag gärna veta hemligheten :angel: Men som med många hobbies så är det övning som gäller, så ju mer tid man lägger på det ju duktigare blir man. Jag gillar att lyssna på musik samtidigt så det blir avslappnande och när man lyckas med något som man tycker är fint och kanske t.o.m imponeras av sig själv så känns det fantastiskt!

Jag arbetar mycket själv, men har tittat på olika kurser där man jobbar självständigt men i grupp. Så man kan göra både och egentligen.
 
Jag har snöat in på skala 1:12 det vill säga dockskåp. Det tar precis så mycket tid man är villig att lägga... Kostnaden ska vi nog egentligen inte diskutera för det kan bli hur dyrt som helst. Jag skickar efter det mesta från England där själva dockskåpet kostar cirka hälften jämfört med Sverige.

Fördel är väl att man egentligen aldrig blir klar 😀. Mitt första som är "färdigt" ska få nya tapeter i några rum när dockskåp nr två är "klart".
DSC_0996.webp
 
Typ:
Vad gör du?
Hur mycket tid tar det?
Dyrt?
Görs den i grupp eller solo?
Vad är positivt/negativt?
Oj, vad svårt att svara på. Har så många hobbies. Fotografering, målning/teckning, skriva, spela spel (dator/tv), läsa.
Har mycket för mig och trivs bäst med variation och som får tankarna på annat. En hobby jag saknar är städning, hade varit smidigt att ha det som hobby istället för ett jobbigt måste. 😂😂😂
 
Jag har snöat in på skala 1:12 det vill säga dockskåp. Det tar precis så mycket tid man är villig att lägga... Kostnaden ska vi nog egentligen inte diskutera för det kan bli hur dyrt som helst. Jag skickar efter det mesta från England där själva dockskåpet kostar cirka hälften jämfört med Sverige.

Fördel är väl att man egentligen aldrig blir klar 😀. Mitt första som är "färdigt" ska få nya tapeter i några rum när dockskåp nr två är "klart".
Visa bifogad fil 17106

Wow, lätt snyggaste dockskåpet jag sett någon gång! :love:
 
Jag har snöat in på skala 1:12 det vill säga dockskåp. Det tar precis så mycket tid man är villig att lägga... Kostnaden ska vi nog egentligen inte diskutera för det kan bli hur dyrt som helst. Jag skickar efter det mesta från England där själva dockskåpet kostar cirka hälften jämfört med Sverige.

Fördel är väl att man egentligen aldrig blir klar 😀. Mitt första som är "färdigt" ska få nya tapeter i några rum när dockskåp nr två är "klart".
Visa bifogad fil 17106
Helt underbart :love: !! Hur ser det ut inne?

Edit: Scrollade precis ner och såg bild nummer två. SÅ fint :) !!
 
Jag stickar, syr, vallar får med BC, fotograferar och vandrar. Allt är hemskt dyrt och tidskrävande. :cautious:
 
Vad gör du? Fotograferar, släktforskar och tränar karate
Hur mycket tid tar det? @bettysmatte har beskrivit släktforskningen så bra så jag behöver inte tillägga något :)
Fotograferandet är lite grann på samma sätt, när man vill och det går i perioder. Ibland tar jag inte upp kameran på flera månader och ibland så är den med jämt. *
Karaten ca 2ggr/vecka en timme åt gången.

Dyrt?
Släktforskning relativt billigt, men jag föredrar att använda Arkiv Digital även om Riksarkivet är gratis numera.
Med fotandet så blir det så dyrt som man gör det. Jag började med en enklare instegskamera, ett halvår senare hade jag "växt ur" den och köpte ny, sedan är det objektiv beroende på vad man vill fota, stativ etc etc man kan åka få fotoresor eller fota utanför dörren hemma

Görs den i grupp eller solo? Släktforskning - oftast hemma vid datorn ensam
Fotograferande oftast ensam eller med ngn kompis på fotopromenad, jag har även upptäckt fotoresor och då är man en grupp som åker iväg - i mars nästa år åker jag till Falklandsöarna och fotar pingviner :D

Terminsavgift ca 2000, ev graderingskostnad omkring 250-300 och ett nytt bälte ibland

Vad är positivt/negativt?
Med släktforskningen är det att jag är väldigt intresserad av historia och tycker det är kul att dra paralleller mellan vad som hände i min egen släkt och i Sverige och världen under samma tidsperiod. Exempelvis har jag satt ihop personporträtt av min anfader som var den första med mitt efternamn och där vävt in hans historia med Axel von Fersen, Franska revolutionen, Bellman och Amerikanska frihetskriget :) Negativa är väl att har man väl börjat följa en familj en dag så har jag svårt att slita mig ifrån den så jag blir gärna sittandes framför datorn inpå småtimmarna......

Negativa med fotandet är att jag ibland drabbas av sådan prestationsångest att jag bara måste ta bättre och bättre bilder och det förtar lite grann av det roliga. Det positiva är att se och uppleva naturen på ett nytt, närmare sätt och att träffa fanatiska nya bekanskaper som man inte träffat om man inte åkt på fotoresa/kurs/seminarie....

Jag älskar karaten för att den är allsidig, man tränar balans, snabbhet, vighet, styrka och det mentala. När man går in i dojon så släpper man allt som händer utanför och man här bara här och nu. Jag gillar verkligen att ha en tränare som utmanar och kräver mer och mer av en. Man ser snabba framsteg och jag mår så mycket bättre efteråt. Nackdelen är att i min ålder är det lätt att man skadar sig.... Har stukat tummen, skadat axeln och jag går konstant med blåmärken ;)
 
Vad gör du?
Tecknar/målar.
Spelar TV- och datorspel.

Hur mycket tid tar det?
Valfritt beroende på humör och vad jag har för övriga måsten. :angel:

Dyrt?
Nej, det kan jag inte påstå. Det finns konstnärsmaterial i många olika prisklasser, så när man som mig bara gör det för skojs skull så är det inte nödvändigt att köpa de mest professionella prylarna.

Vad gäller spel så beror det lite på. Att bygga en PC för spel kan bli en dyr affär, men i gengäld brukar man klara sig i ett antal år utan att behöva uppgradera och kan spela typ allt som är gjort för PC. Spelen är ofta billigare till PC, dessutom.

Konsoler är billigare i inköp, men de har en mer begränsad repertoar av spel, och går inte att uppgradera prestandan på särskilt mycket. Spelen brukar också vara dyrare. Men vissa spel finns endast för konsol och därför äger jag en Playstation 4 utöver min hemmabyggda speldator.

Görs den i grupp eller solo?
Det konstnärliga görs alltid solo. Det är meditativt för mig att fokusera på skapandet, så jag vill inte ha andra omkring mig under processen. Dessutom är det skitjobbigt när man försöker få till en bra skiss och nån känner sig nödgad att dyka in och fråga "åh, vad ritar du???" :cautious:

Spelar gör jag också själv större delen av tiden, spelar jag multiplayer så är det endast med vänner. Undantaget är typ Dark Souls och Bloodborne eftersom systemet i de spelen inte kräver att man ska vara bekväm med voice chat med helt okända människor.

Vad är positivt/negativt?
Positivt med konst är att det är väldigt tillfredsställande att skapa och få använda fantasin. Jag skriver lite berättelser också och det är trevligt att kunna rita egna bilder av hur mina karaktärer och miljöerna de rör sig i ser ut.

Negativt med konst är att inspirationen ofta tryter och att det är lätt att få dåligt självförtroende när man ser hur duktiga andra är. Och att det går åt en himla massa papper när man måste få till den där skissen alldeles rätt men inte lyckas...

Positivt med spel... jag skulle kunna skriva en hel roman om det, tror jag. :o Jag har t ex plockat upp massvis med nya kunskaper, både språkligt och annat, genom spelandet. Jag upplever också att det är en enormt bra hjälp för mig att fokusera på annat än min stökiga hjärna. Och jag har även träffat flera goda vänner via internet genom vårt delade intresse av spel.

Negativt med spelandet är att atmosfären i vissa spel är totalt körd, speciellt om man är ny i en session kan det bli en massa gnällande bara för sakens skull. Jag spelar för att ha kul, och det är inte kul när nån nörd från andra sidan oceanen brölar åt mig att jag är en korkad slyna för att jag råkar göra något liiiite fel. :devil:
 
Jag vill ha en ny hobby men vet inte riktigt vad som intresserar mig så jag tänkte vi kunde ha en tråd där alla kan berätta om sina hobbies?:idea:

Sälj in din hobby till mig helt enkelt.:D

Typ:
Vad gör du?
Hur mycket tid tar det?
Dyrt?
Görs den i grupp eller solo?
Vad är positivt/negativt?


1) Kör/pillar på MC
Tar precis den tid jag själv känner för
Kostar lite vad man känner för också (A-kort, inköp av MC, allt mellan 10.000 och uppåt)
Tycker om att både pilla på och åka motorcykel själv och med vänner samt med folket i mitt garage.
Det positiva är frihetskänslan av att köra och gemenskapen med andra som kör hoj. Det negativa kan vara kostnaden.

2) Spelar datorspel
Tar precis den tid jag själv känner för
Kostar lite vad man känner för, vill man ha en ordentlig speldator så kostar det 10.000 och uppåt, men en konsol eller budgetdator behöver inte bli jättedyr.
Jag är rånörd, så jag tycker om att spela rollspel och strategi, vilket jag gör solo. Sen spelar jag mycket både med och mot vänner och kollegor, samt fullständiga främlingar.
Positivt, lättillgängligt

3)
Pouring (blanda färg och häll på duk, typ)
Tar väl någon timme eller så i anspråk när man sätter igång.
Initialkostnaden, att köpa på sig färger, landar på någon tusenlapp på sin höjd, utöver det blir det inte jättefarligt.
Rogivande att göra själv och en rolig (samt kladdig) sak att göra tillsammans.
Positivt är att det är kul och du kanske får till något du vill hänga upp
Negativt är att det lätt blir kladdigt :)
 
Broderar, köper billigt på tradera.
Sen kan jag lägga tid när och om jag vill.
Ibland ramar jag in mina alster och sätter upp hemma, ibland ger jag bort, men mycket hamnar bara i lådor.
 

Bifogade filer

  • image.webp
    image.webp
    453,2 KB · Visningar: 98
Vad gör du?
Lettering! Rita bokstäver.

Hur mycket tid tar det?
En del dagar noll minuter, andra dagar någon halvtimme eller så. Beror helt på om lusten finns. Jag försöker dock träna lite varje dag, bara några ord om så är.

Dyrt?
Nej det skulle jag inte vilja säga. Det beror helt på vad man köper för pennor och hur många samt vilket papper man väljer. Några hundra kronor för att komma igång är kanske normalt (men det har en tendens att barka ur när man inser hur mycket roliga/fina pennor det finns...)

Görs den i grupp eller solo?
Jag kör solo, men visst kan man ju ha mysigt och göra lettering tillsammans!

Vad är positivt/negativt?
Det är enkelt att ta med, man behöver inte mycket saker för att komma igång. Det är avkopplande och man ser hyfsat snabbt resultat. Sen har man ju såklart användning av det ibland, t.ex kan man göra egna fina grattiskort och skyltar och så. Det finns mycket att inspireras av på Instagram etc. Jag kommer inte på något negativt, det är väl i så fall de gånger man får spunk för att man inte får till linjerna!!! Hur svårt kan det vara???!!! ;)

En annan hobby är bullet journal! Kolla upp om du inte vet vad det är. Nytta och nöje - mer struktur och planering och någonstans att vara kreativ om man vill. Kombineras med fördel med lettering. :)
 
Grönsaksodling! Fram till och med förra året begränsades det till vad som fick plats på vår balkong, men numera bor i vi i hus med trädgård, växthus och ett dedikerat odlingsrum i källaren för förodlingen! :love:

Vilken tid det tar varierar över året, som mest jobbigt känns det under typ april-maj när det är mycket omplanteringar som ska göras hela tiden samt i slutet av säsongen när allt ska städas bort...

Så här års är det inte mycket mer än daglig vattning, tillsyn och skörd vilket jag mest bara njuter av. :D

Gillar att det är en hobby som sträcker sig över större delen av året med olika etapper. Blir som ett återkommande projekt att att driva från scratch till slut, och jag gillar hela kedjan från planering till skörd. Brukar ha totalpaus under november-december och sedan på nyårsdagen har jag traditionen att börja planera vilka fröer som ska sås under året, och strax därefter är det dags att börja förodla. Därefter rullar det på och till slut kommer belöningen i form av massa härligt gott att äta!
Har börjat uppskatta grönsaker mycket mer efter att jag började odla eget, och äter mycket mer vegetariskt. Lär mig massor om natur, växter och insekter hela tiden.

Nackdelarna är väl att det kan vara jäkligt frustrerande vid t.ex skadedjursangrepp och att man blir lite låst och i behov av vattningshjälp om man ska åka bort.

Delar intresset med min sambo även om det är jag som är mest drivande. Sedan har jag ett odlingsrelaterat instagramkonto samt interagerar med och inspireras av många andra odlingskonton.

Kostnaden vill jag inte tänka på... Går garanterat inte plus ekonomiskt jämfört med att köpa sina tomater i matbutiken. Men går garanterat att komma undan betydligt billigare än vad vi gör. Man behöver t.ex inte bygga de mest svindyra odlingslådorna om man inte vill.:laugh:

IMG_8809.webp
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 805
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
843
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 239
Senast: Svartkatt
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp