Berätta om din hobby!

Jag vill ha en ny hobby men vet inte riktigt vad som intresserar mig så jag tänkte vi kunde ha en tråd där alla kan berätta om sina hobbies?:idea:

Sälj in din hobby till mig helt enkelt.:D

Typ:
Vad gör du?
Hur mycket tid tar det?
Dyrt?
Görs den i grupp eller solo?
Vad är positivt/negativt?

Jag dansar. Började som väldigt vuxen, går kurser på en dansskola. Har hittills hunnit med att testa på jazz och streetdans. Tänkte slänga mig ut i balettens värld till hösten!

Tiden det tar är den tid man själv väljer, jag går en kurs så en timme i veckan plus åka dit och hem. Görs i grupp. Positivt är att jag rör på mig på ett roligt sätt jag tänker inte ens på att det är träning, det är stärkande för hela kroppen och faktiskt ett väldigt bra komplement till ridningen har jag upptäckt i mitt fall. Hitiills har jag haft väldigt insprirerande och duktiga lärare som har förstått att vi som går de här kurserna (d.v.s. vuxna nybörjare) inte är lika töjbara och inte snappar upp koreografi lika snabbt som barn eller ungdomar gör och kan.:D Vi har mycket kul i hop, det är en väldigt hög acceptans i grupperna för att vi alla har vissa svårigheter med koordination och koreografi. Fast koordinationsförmågan har faktiskt blivit lite bättre efter de kurserna! Fast jag står ofta åt fel håll ändå men vad gör det? Bara man får dansa och röra på sig. :banana::bump::banana: Negativt kan jag faktiskt inte komma på något, jag ser fram emot min danstimme varje vecka och är alltid glad när jag kommer hem därifrån. Åh nej jag räknar inte med att bli någon prima ballerina efter höstens kurs däremot att ha lite starkare muskler och lite bättre hållning.
 
Jag har två jättebilliga hobbies: dykning och galopphästar. Eller - INTE jättebilliga hobbies då.:angel: Men dykningen är faktiskt inte så farligt dyr. Jag köpte utrustning när jag tog cert för några år sedan, så nu har jag den. Jag dyker inte alls i Sverige utan bara när jag är i Egypten (resor är väl nästan en hobby det också) och med egen utrustning är det inte så farligt. Senast (i januari) betalade jag €200 för tio dyk. Nästa resa är inplanerad till november-december och jag tänker mig väl runt tio dyk då med.

Hästarna är en annan historia och jag ska dra ner den biten en del. I nuläget kostar det mig runt 2000/månad. Jag siktar på att få ner det till hälften, för jag har faktiskt inte råd.

Tidigare höll jag på mycket med hundar, men jag håller på att fasa ut den delen av mitt liv eftersom det funkar dåligt med mitt nuvarande civilstånd (singel) och ett heltidsjobb med delvis fasta tider utan möjlighet att ta med hundarna. Jag känner att hur jobbigt det än kommer att bli ska jag nog inte skaffa ny hund förrän livet ändrar sig väldigt mycket.

Sen skriver jag en del också, men där är gränsen mellan hobby och jobb lite flytande. Det kostar inget!:up:
 
Släktforskning :) !
Kan lägga hur mycket tid som helst på det, om man vill. Eller ingen tid alls, i vissa perioder. Helt fritt från måsten!
Det går att släktforska helt gratis numera, efter att riksarkivets digitala källor blev gratis att använda.
Vanligtvis solo, men jag nätverkar bland annat i fb-grupper med andra intresserade.
Positivt: Grymt intressant att lära sig mer om sig själv och sin släkt! Man får ett personligt perspektiv på historia. Negativt: Lätt att bli uppslukad i timmar i taget..... ;)
De där känner jag till, svärmor började på min släcktforskning . Jag provade lite men nja inte direkt mitt intresse
 
Vad gör du? Tränar vallhundar, spelar TV-spel, GörDetSjälvande och producerar mat.

Hur mycket tid tar det?
Vallningsträningen tar inte så mycket tid själva träningen, men antingen behöver man ha egna djur eller så får man åka till andra och träna, och det tar ju en hel del tid! TV-spelandet tar precis så mycket eller lite som man vill att det ska. Lägger betydligt mer tid på alla GDS-projekt (leta byggmateriel på blocket, måla om möbler, laga eller sy om kläder, göra hundsängar av saker osv osv) och odling/köttdjursuppfödning. Men det är GRYMT att svänga ihop en lyxmiddag på råvaror som är 100% hemmaproducerade!

Dyrt?
Kan vara, ja absolut. Men måste inte, nått av det. En hund och bra kontakter så blir inte vallningen så dyr, det finns massa spelkonsoler på blocket och jag köper alla spel begagnade eller på rea. GDS-hobbyn gör att jag lyckats fixa en superfräsch 180-säng med madrasser och allt för 500:-, tex.

Görs den i grupp eller solo?
Jag är en äkta ensamvarg, så bortsett från hundarna så är det mesta på egen hand. Men allt går att göra med sällskap om man vill det.

Vad är positivt/negativt?
Med vallhundarna följer en massa fördelar, men också en hel del ansvar. Med vallningen kommer kunskaper om djurhållning som jag tror är värdefullt för många.

TV-spelandet har definitivt tränat upp min koncentrationsförmåga, reaktionsförmåga och koordination. Jag har blivit en mycket säkrare bilist och kan numera kliva in i en bubbla och prestera på tävling tetx, vilket jag inte klarade innan. Nackdelen är att den tekniska utvecklingen går fort så vill man hänga med i allt nytt som kommer blir det dyrt.

GDS är bra för plånboken, bra för planeten och bra för självkänslan, dessutom får man en massa användbara hantverkskunskaper med sig. Tar dock tid.

Matproduktion är otacksamt (kålmaskjävlar) men samtidigt på ett primitivt sätt oerhört tillfredsställande.
 
Förutom 2 hästar och en hund så spelar jag fotboll. Roligt! Även om jag älskar mina djur så är det skönt att ha en hobby utanför de. Spelar i ett lag med kvinnor som ligger runt åldern 30 och uppåt. Finns ett par yngre men inte så många. Vi spelar mest för att det är kul, inte så intresserade att vinna. Träningar 2 ggr i veckan o match 1 gång i veckan vid säsong.

Ganska billigt, skor och benskydd och medlemsskap.
 
Hästar är både jobb och hobby för mig. Jag är riktigt nördig och lägger mkt tid på att lära mig mer. En del av det görs ensam och ensam med hästarna och en hel del ihop med andra, oftast såna jag kan lära mig ngt av.

Men utöver det tycker jag om att skapa estetiska saker: måla, göra olika konstprojekt, inreda och göra saker att inreda med, sminka, kläder(köpa, sy, modifiera). Det varierar kraftigt i åtgång av tid och pengar. Oftast är jag i min egna bubbla i skapandet och gör det själv.

Sen har jag en hund som jag umgås mycket med, går i skogen, leker, tränar och chillar. Det gör vi ofta själva eller med sambon.

Nu ska vi börja träna ihop på gym. Vi blir ett litet gäng. Jag gissar att gymmet här är rätt billigt. Träningskläder har jag redan. Det ska bli kul. Vi är några superdrivna och istadiga och några med utbildning inom träning/rehab etc. Så det blir kul att puscha varann.
 
Bärodling, alla möjliga olika bär och några frukter.
Finns en del olika bär och många av dom har en uppsjö av olika sorter.

Börjar ta fart förrförra året och utökar fortfarande, ett år som detta har framförallt vattning tagit tid och går att göra mycket mer tidsbesparande än att springa med vattenkanna, det som är tidskrävande är själva skörden och ta hand om det efteråt, beskära tar tid men är under en ganska kort period och sedan över fram till nästa år.
Planerar i krukor/baljor/badkar så blir inte mycket till ogräs.
Sedan går det ju att leta runt hur mycket eller lite på att hitta olika sorter som kan vara intressant, läsa på om jord och gödsel mm.

Billigt eller dyrt beror på, köpa några själv och sedan få eller byta med andra och fråga näraliggande stall efter gödsel så hyfsat billig eller köpa mycket själv (plantor, jord och gödsel) och kuska runt på trädgårdsmässor så dyrare.
Själv ligger jag mitt i mellan då jag har jord och gödsel hemma men älskar att köpa växer, kliar så i fingrarna att köpa när jag hittar en sorter jag inte har:angel:

Oftast själv men känner några som bor mer centralt och vill komma ut och hjälpa till då och då.

Fördel: massa goda bär, lugnade att göra kroppsarbete, hitta mycket godare/andra bär än vad som säljs i affärer.

Nackdel: om jag åker bort under sommaren så måste jag hitta någon som vattnar, iallafall somrar som denna.
Plats krävande och ännu mer om intresse finns för växer som inte är anpassade för breddgrader och måste stå frostfritt på vintern.

För mig har det blivit lite, egna jordgubbar måste jag ju ha till oj vad många olika sorter det finns till att intressera sig för olika jord och gödsel och nu har ett intresse för bin vaknat (anmält mig till en bikurs)

Någon gång i framtiden skulle det vara roligt att ha bärsjälvplock, inte nu eller närmaste åren men någon gång längre fram.
 
Vad gör du?
- Handarbete (virkar, syr, broderar text, DIY av olika slag)
- Ritar
- Tränar hund
Hur mycket tid tar det?
-Skulle lätt kunna lägga 3-6 timmar per dag men det finns inte tid till det. Lägger nog mellan 0,5-2 h.
Dyrt?
- Sömnaden kostar att starta upp med maskin men sen det inte fasligt dyrt. De övriga handarbeten är billiga.
Görs den i grupp eller solo?
- Solo men man kan sitta med likasinnade. Arrangeras även sylan.
Vad är positivt/negativt?
+ Kul, stimulerande, avslappnande
- Finns mycket fint man gärna vill ha. Typ tyger och garn. Blir dyrt då :p
 
Jag dansar balett, sjunger, samlar på G1 My Little Ponies och kollar på galopp så ofta jag kan :) Baletten kostar förstås en slant, men jag tycker att det är värt det! Sen att jag har en gammal balettrelaterad skada som blir värre desto mer jag dansar är ju en annan femma... Jag biter ihop tills det tar stopp. Ponnysamlandet kan också bli dyrt, men nu var det länge sedan jag köpte någon och jag har tur som fortfarande saknar några av de billigaste. När jag har råd åker jag runt till varje loppis och skruttig secondhandbutik jag kan hitta i jakt på intressanta plagg till min garderob, jag vill helst se ut som en mix mellan Dynasty och Twin Peaks. Just det, bröllopsklänningar samlar jag också på!
 
Jag dansar balett, sjunger, samlar på G1 My Little Ponies och kollar på galopp så ofta jag kan :) Baletten kostar förstås en slant, men jag tycker att det är värt det! Sen att jag har en gammal balettrelaterad skada som blir värre desto mer jag dansar är ju en annan femma... Jag biter ihop tills det tar stopp. Ponnysamlandet kan också bli dyrt, men nu var det länge sedan jag köpte någon och jag har tur som fortfarande saknar några av de billigaste. När jag har råd åker jag runt till varje loppis och skruttig secondhandbutik jag kan hitta i jakt på intressanta plagg till min garderob, jag vill helst se ut som en mix mellan Dynasty och Twin Peaks. Just det, bröllopsklänningar samlar jag också på!

Hade du skrivit detta på en datingsajt hade jag blivit lite småkär i dig och då utgår jag från att du är tjej och jag är faktiskt straight - ta det som den komplimang det är ämnat som :D
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 805
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
843
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 239
Senast: Svartkatt
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp