Berätta om din hobby!

1) Kör/pillar på MC
Tar precis den tid jag själv känner för
Kostar lite vad man känner för också (A-kort, inköp av MC, allt mellan 10.000 och uppåt)
Tycker om att både pilla på och åka motorcykel själv och med vänner samt med folket i mitt garage.
Det positiva är frihetskänslan av att köra och gemenskapen med andra som kör hoj. Det negativa kan vara kostnaden.

2) Spelar datorspel
Tar precis den tid jag själv känner för
Kostar lite vad man känner för, vill man ha en ordentlig speldator så kostar det 10.000 och uppåt, men en konsol eller budgetdator behöver inte bli jättedyr.
Jag är rånörd, så jag tycker om att spela rollspel och strategi, vilket jag gör solo. Sen spelar jag mycket både med och mot vänner och kollegor, samt fullständiga främlingar.
Positivt, lättillgängligt

3)
Pouring (blanda färg och häll på duk, typ)
Tar väl någon timme eller så i anspråk när man sätter igång.
Initialkostnaden, att köpa på sig färger, landar på någon tusenlapp på sin höjd, utöver det blir det inte jättefarligt.
Rogivande att göra själv och en rolig (samt kladdig) sak att göra tillsammans.
Positivt är att det är kul och du kanske får till något du vill hänga upp
Negativt är att det lätt blir kladdigt :)
Aldrig hört talas om pouring så jag kollade upp.... WOW, vilken cool grej!!!!!:up::love: Ska kika närmare på det och prova vid tillfälle! :)
 
Vad gör du? Lajvar. Teater utan manus och utan publik, tillsammans med andra berättar man en historia, skriver en bok eller hur man nu ska beskriva det.

Hur mycket tid tar det?
Så mycket tid som man vill att det ska ta. I perioder mer tid än andra. Jag tillbringar mkt tid med att tillverka dräkter och handsyr mkt under vinterhalvåret. Det är min avkoppling

Dyrt?
Det beror på vilken nivå man lägger det på. Jag lajvar adel vilket innebär en hel del dyra tyger.

Görs den i grupp eller solo?
Kan göras både i grupp och solo men man lajvar tillsammans med andra.

Vad är positivt/negativt? En väldigt bred hobby som innehåller allt från teater till hantverk. Många härliga människor i alla åldrar. Skapar upplevelser tillsammans. Något som både är negativt och positivt är att jag blir väldigt känslomässigt engagerad i de roller jag skapar och spelar speciellt efter att jag fick barn. Det är en stor del av lajv att gå in i sin roll men jag kan ha svårt att släppa det emellanåt.
 
Skjuter pistol.

Så mycket som jag väljer, men eftersom jag inte är någon naturbegåvning (milt uttryckt) så borde jag lägga mer tid för att bli bättre. Men det spelar mig ingen roll, det är befriande att suga på något som är helt egalt hur jag klarar mig inom.

Kostar vad man vill lägga, men fram till egen licens kostar det medlemskap i klubb, lån av vapen, ammunition och ev. kurs för pistolskyttekort om man siktar på eget vapen och inte bara stå på klubben och skjuta under uppsikt.

Kan göras i grupp eller solo.

Positivt: enkelt att börja, behöver ingen passning (som häst eller annat djur), man lägger den tid och ekonomi man har. Negativt: tja, det är rätt svårt och gubbarna är ibland värre än tonårstjejer vad gäller intriger :D
 
Vad gör du?
Bakar! Tårtor, mjuka kakor, cookies, bröd etc.

Hur mycket tid tar det?
Beror på. Ett avancerat recept kan jag lägga ner ett par timmar på (ibland ett par timmar några dagar i sträck om det är saker som ska vila över natten osv). Enklare cookies slänger jag ihop ett par olika sorter på nån timme, gör jag bara en sort tar ca 30 min.

Dyrt?
Så som jag gör det, ja :angel:! Jag villhöver massa olika redskap, hushållsassistenter, ingredienser, formar... har just nu en beställning i kundkorgen på Bagaren&Kocken som först låg på 2300 i bara bakformar, men nu har jag bantat ner den till ”bara” 1800.... och det är bara beställningen för den hör månaden :D! Vi ska även göra om köket så att jag får mer utrymme, arbetsyta och förvaringsmöjligheter för just min bakningshobby...:o

Men det går såklart att göra det billigt med, alla behöver kanske inte sjuttiofjorton olika storlekar på springformar, och dessutom ska så mycket som möjligt vara rosa :D!
Görs den i grupp eller solo?
Jag bakar i stort sett alltid ensam. Det är lite terapeutiskt att bara stå i köket och förlora sig själv i recept. Men klart att man kan vara flera, om bara köket är stort nog.

Vad är positivt/negativt?
Positivt är t.ex att i stort sett alla blir glada av hemmabakat :). Nästan alla gillar sötsaker och kakor, och det är roligt att arbeta med händerna och kunna skapa fina, goda saker som man kan bjuda andra på.

Det finns hur många olika tekniker som helst att bemästra och man kan lägga nivån simpelt och enkelt eller ge sig på rejält avancerade saker. Men man blir helt enkelt aldrig fullärd, så det blir aldrig tråkigt utan man kan utmana sig själv efter hand som man blir mer och mer säker och erfaren.

Negativt är att det är lätt att äta lite för mycket av smet/deg så man blir illamående :D!
 
Ridning med egen häst.
Främst dressyr.
Allt är väl relativt, men 12-14k/månad är väl rätt dyrt...:angel:
Främst individuell, men man kan ju rida allsvenskorna i lag om man vill.
Det positiva är att hästen är din absolut bästa vän. Relationen mellan mig och min häst går knappt att sätta ord på. :love: Det negativa är väl möjligen när man måste rida på banan i ösregn och storm...
 
Jag håller på att lära mig dyka!
Har gått två kurser hittills och får nu dyka till 30meter (men det kommer jag nog inte göra om i brådrasket *s*).

Jag är ju nybörjare och dykkursena har varit heldagar när vi dykt + lite teori.
Jag antar tidsåtgången varierar kraftigt. Jag behöver vara med i en grupp och anpassa mig. Skulle man ha egen utrustning och kunna påverka transportsträckan och aktiviterna så kan man nog styra det mer själv.

Man måste vara minst två.

Ekonomin.... Det kan nog bli hur dyrt som helst. När jag slutade ta ridlektioner tröstade jag mig med att jag i alla fall kanske skulle spara lite mer... Haha haha haha.
Första kursen kostade väl 4500 eller så. + en del utrustning. Andra kursen var något billigare men så villhövde jag ha en dykdator och då gick 2500 till. Jag har hyrt utrustning och pooldykt 2extra gånger och ska hyra ett par gånger till i sommar och det kostar ett gäng hundralappar per gång.
Och köpa egen utrustning får jag nog göra i små etapper. Och åka på dykresa vill jag ju.

Det positiva är att det är helt galet häftigt att kunna andas under vatten. Det går in the ens att rättvist beskriva hur magiskt det är att sväva runt där nere.

Det negativa?
Se delen om ekonomin.
Och att man måste vara två, det gäller att hitta några som vill dyka med en. Ingen av mina vänner dyker i dagsläget, även om flera har cert.

Min sambo skulle hellre äta gift än att ens testa och jag vet att han tycker det är otäckt att jag dyker.

Sen är det inte helt 100% riskfritt. Men det är nog inte knyppling heller.
 
Senast ändrad:
Så intressant att läsa!
Jag har småbarn och hästar. Say no more 🙈

Men någon gång skulle jag vilja börja orientera.

Hästarna är så självklar del i mitt liv att det nästan är mer vardag än hobby :p
 
Vad gör du?
Jag dansar bugg och fox (ej att blanda i hop med foxtrot). Då foxen inte har bestämda turer/rörelser så är det numera rätt stor inblandning från tango och kizumba och även andra danser så då kan jag några sådana turer också.
Bugg är kul. Fox är underbart.
Hur mycket tid tar det?
De senaste vintrarna, rätt mycket tid då det är så roligt och jag har blivit betydligt duktigare. Vilket gör att jag vill träna ännu mer.... Mellan 1,5-4 timmar/gång. Har tränat ca 4-5 ggr/vecka om jag även tänker med de socialdanser jag deltagit i. Där passar vi ju också på att träna förstås, utan att störa andra.
Dyrt?
Terminsavgiften för bugg ca 900 kr.
Hos oss har vi kvällsträningar som kostar 20 kr/gång vid medlemskap i föreningen. Vissa instruktörsledda, andra hjälps vi åt och tredje så bara dansar vi . (Spotify).
Helgkurserna varierar mellan 450-600 kr/person ir ni sugna?beroende på instruktör och annat. Där är ofta med deltagare från hela Sverige.
Görs den i grupp eller solo?
Parvis eller i grupp. Lite svårt annars med en pardans..... ;)
Vad är positivt/negativt?
Motion, man ökar upp smidigheten och kroppskontrollen. Träffar en massa trevliga människor. Lyssnar på musik. Upptäcker en massa bra musik man kanske aldrig skulle ha hört på tidigare.

Här en länk från sista kursen jag gick. Bästa instruktören...…. :)
Och så har jag turen att ha den allra bästa danspartnern..... :)
Blir ni sugna? :)

 
Vad gör du?
Vi har båt och sportfiskar. Jag är uppvuxen med båt och sambon sportfiskar så jag har ärvt det intresset.

Hur mycket tid tar det?
Så mycket eller lite man vill.

Dyrt?
Ja det är dyrt. Går att göra mer budget men bra båt, spön, beten och kläder kostar. Sambon har haft tur och fått en massa utrustning som spons.

Görs den i grupp eller solo?
Sambon åker mycket själv men jag åker tillsammans med honom eller med någon annan. Vi har småbarn så det är ibland svårt att få till med barnvakt och så. Vi längtar till barnet är tillräckligt stor för att vara betrodd på en båt men just nu är det mest härj.

Vad är positivt/negativt?
Förutom att det kostar och går att få dyrare. Rätt väderberoende. Jag gillar inte att åka vid trist/kallt väder och det nappar dåligt vid mycket regn.

Positivt är att vara i naturen, adrenalinet när man får fisk.
 
Vad gör du?
Lettering! Rita bokstäver.

Hur mycket tid tar det?
En del dagar noll minuter, andra dagar någon halvtimme eller så. Beror helt på om lusten finns. Jag försöker dock träna lite varje dag, bara några ord om så är.

Dyrt?
Nej det skulle jag inte vilja säga. Det beror helt på vad man köper för pennor och hur många samt vilket papper man väljer. Några hundra kronor för att komma igång är kanske normalt (men det har en tendens att barka ur när man inser hur mycket roliga/fina pennor det finns...)

Görs den i grupp eller solo?
Jag kör solo, men visst kan man ju ha mysigt och göra lettering tillsammans!

Vad är positivt/negativt?
Det är enkelt att ta med, man behöver inte mycket saker för att komma igång. Det är avkopplande och man ser hyfsat snabbt resultat. Sen har man ju såklart användning av det ibland, t.ex kan man göra egna fina grattiskort och skyltar och så. Det finns mycket att inspireras av på Instagram etc. Jag kommer inte på något negativt, det är väl i så fall de gånger man får spunk för att man inte får till linjerna!!! Hur svårt kan det vara???!!! ;)

En annan hobby är bullet journal! Kolla upp om du inte vet vad det är. Nytta och nöje - mer struktur och planering och någonstans att vara kreativ om man vill. Kombineras med fördel med lettering. :)
Åh en till som håller på med detta! :bump: Jag har sett bilder på bullet journal - de är fina! Mitt problem är dock bristen på fantasi, det är såå trögt att komma på hur man kan få texter att se roliga och fina ut :p Det blir mycket kopior från saker man hittar på nätet :o Hur gör du?
 
Teckning!
Jag har hållit på med det i hela mitt liv (med mer och mindre aktiva perioder) och man kan välja själv hur dyrt man vill ha det. Penna, sudd och papper räcker långt. Sedan finns det olika färger, tusch som man kan prova på osv till olika kostnader. Jag har just köpt kalligrafi böcker också för att jag är sugen på att lära mig det! I böckerna jag köpte fanns det fördesignade sidor med texter som man ska fylla i själv och de kan bli fina tavlor. Än så länge är jag lite darrig på handen men jag har bilder av det möjliga slutresultatet i huvudet och hoppas på att nå dit en dag!
Hurvida man njuter av det så får man hålla pli på sig själv från att jämföra med andra människors konstverk och tänka "jag suger! :rage::arghh:" - lyckas man med det så vill jag gärna veta hemligheten :angel: Men som med många hobbies så är det övning som gäller, så ju mer tid man lägger på det ju duktigare blir man. Jag gillar att lyssna på musik samtidigt så det blir avslappnande och när man lyckas med något som man tycker är fint och kanske t.o.m imponeras av sig själv så känns det fantastiskt!

Jag arbetar mycket själv, men har tittat på olika kurser där man jobbar självständigt men i grupp. Så man kan göra både och egentligen.
Gjorde lite grann av böckerna igår och det var bra att få tips på hur roliga man kan göra texter och öva och öva :up:
20180715_000712-01.webp

Lite skakigt fortfarande och det var en del experimenterande med vilka sorters pennor skulle passa bäst (brush pens för mig) men det var kul under tiden!
Slutade med lite smärta i handen :angel::D
 
Åh en till som håller på med detta! :bump: Jag har sett bilder på bullet journal - de är fina! Mitt problem är dock bristen på fantasi, det är såå trögt att komma på hur man kan få texter att se roliga och fina ut :p Det blir mycket kopior från saker man hittar på nätet :o Hur gör du?

Ja gud ja, jag kopierar mycket! Inkandlise och squidandbirch är mina favoriter på Instagram. :p Allt man skapar är ju bra träning oavsett. Jag fastnar ofta i några få "standardstilar" men man kan ju ändra så mycket i skuggor, pynt och olika färgkombinationer så det blir ju ändå kreativt. I min bujo så kör jag bara på två typsnitt på rubriker där jag får använda mina penselpennor och träna breda och smala streck, där orkar jag inte komma på nytt hela tiden. :) Jag bifogar en bild från igår när jag skulle försöka bestämma text till ett grattiskort och skrev samma sak hundra gånger. Min man frågade "men hur många kort ska hon få?" :D
 

Bifogade filer

  • IMG_20180716_082935.webp
    IMG_20180716_082935.webp
    180,7 KB · Visningar: 121
Ja gud ja, jag kopierar mycket! Inkandlise och squidandbirch är mina favoriter på Instagram. :p Allt man skapar är ju bra träning oavsett. Jag fastnar ofta i några få "standardstilar" men man kan ju ändra så mycket i skuggor, pynt och olika färgkombinationer så det blir ju ändå kreativt. I min bujo så kör jag bara på två typsnitt på rubriker där jag får använda mina penselpennor och träna breda och smala streck, där orkar jag inte komma på nytt hela tiden. :) Jag bifogar en bild från igår när jag skulle försöka bestämma text till ett grattiskort och skrev samma sak hundra gånger. Min man frågade "men hur många kort ska hon få?" :D
Åh den andra versala stilen har jag inte provat på ännu! Håller på att öva för fullt med skrivstilen :D
Bujo?
Tack för tipsen om de på Instagram! Ska ta en titt! :love: Man behöver alltid mera inspiration!
 
Ja gud ja, jag kopierar mycket! Inkandlise och squidandbirch är mina favoriter på Instagram. :p Allt man skapar är ju bra träning oavsett. Jag fastnar ofta i några få "standardstilar" men man kan ju ändra så mycket i skuggor, pynt och olika färgkombinationer så det blir ju ändå kreativt. I min bujo så kör jag bara på två typsnitt på rubriker där jag får använda mina penselpennor och träna breda och smala streck, där orkar jag inte komma på nytt hela tiden. :) Jag bifogar en bild från igår när jag skulle försöka bestämma text till ett grattiskort och skrev samma sak hundra gånger. Min man frågade "men hur många kort ska hon få?" :D
Förresten, jag älskar den brunorange! :love: Den ser ut som vattenfärger! Och big like på det vita glanset, det har jag inte kommit på att man kunde göra :idea: Det snor jag :up: Vad använder du för penna till det? Jag hittade vita gelpennor en gång och köpte två stycken på en gång, de funkar jättebra till att täcka över alla färger.

Edit: såg nu vad för brush pens (ecoline) du använde - jag har samma! Jag provade lite annan sort men tyckte att de funkade bäst :D
 
Åh den andra versala stilen har jag inte provat på ännu! Håller på att öva för fullt med skrivstilen :D
Bujo?
Tack för tipsen om de på Instagram! Ska ta en titt! :love: Man behöver alltid mera inspiration!

Versala stilen är min favorit, den är väldigt enkel men blir fin och man kan göra streck eller prickar eller vad som helst i den tjocka delen för att pynta lite. :) Förlåt, bujo är förkortning på bullet journal! Jag avskyr när folk håller på att förkorta saker och så gör jag det själv, men jag säger alltid bujo när jag pratar om den så det bara slank ut. Bifogar en typisk rubrik i min bullet journal, väldigt enkel men ser pyntig ut! Samma typ som i grattiskortet men utan skuggning. Älskar enkla och pyntiga saker, haha!

Förresten, jag älskar den brunorange! :love: Den ser ut som vattenfärger! Och big like på det vita glanset, det har jag inte kommit på att man kunde göra :idea: Det snor jag :up: Vad använder du för penna till det? Jag hittade vita gelpennor en gång och köpte två stycken på en gång, de funkar jättebra till att täcka över alla färger.

Edit: såg nu vad för brush pens (ecoline) du använde - jag har samma! Jag provade lite annan sort men tyckte att de funkade bäst :D

Ja ecolines pennor är väldigt kul att använda eftersom det blir en nyansskillnad beroende på hur hårt man trycker så man får fina effekter! De är de mest "juicy" pennorna jag testat. Den bruna som jag hade heter 407 deep ochre och den orangea heter 236 light orange. Dock tycker jag att pennorna skiftar lite i kvalitet, jag har en hel bunt men de är egentligen bara de här färgerna jag gillar pga att de andra uddarna snabbt förlorat sin "stuns" och liksom blir luddiga så det blir inte fint när man skriver. (Visste du att man kan byta ände på uddarna?! Bara att dra ut och byta håll och sätta in igen.) Men dessa färger är de jag köpte sist så det kan ju vara så att produkterna förbättrats sedan jag började köpa dem. När köpte ecoline-pennorna och hur upplever du uddarna?

Ja visst blir det en fin effekt med glanset! Jag har en gelpenna men sett att en del använder posca-pennor. Måste prova de pennorna också... :o Jag börjar känna lite trådkaparvibbar, det kanske behövs en kalligrafi/lettering-tråd?! Jag skulle hänga där i alla fall! :D
 

Bifogade filer

  • IMG_20180716_161249984.webp
    IMG_20180716_161249984.webp
    109,3 KB · Visningar: 97
Just nu har jag dåligt med fritid så det blir bara spel då och då.
Annars är tecknandet en av mina största hobbies.
Sen är det så himla mycket jag vill göra/prova! Tex scrapbooking, kortmakeri, quilling, decoupage, broderi, sömnad, måla med olja/akryl..
Men vad mycket tid det skulle gå åt om man vill göra allt.
 
Jag ritar och målar, fast det varierar hur mycket. Mest enklare bilder med tuschpenna plus akvarellfärg. Det är roligt att rita i lite dagboksform, typ om vi varit på semester eller så. Ibland målar jag boxskyltar åt kompisar.
Det tar ibland massa tid och ibland ingen tid. Periodvis busspendlar jag 50+50 min dagligen och då ritar jag gärna. Ibland snöar jag in på något projekt och då blir det mycket, och ibland blir det knappt något alls ett tag.
Det kan vara dyrt om man vill! Det går att gå loss med bra papper och många olika pennor och färger. Just nu gillar jag en viss sorts tuschpenna samt har ungefär de färger och papper jag behöver så då kostar det mig inte så mycket. Får ofta material i julklapp och födelsedagspresent av släkten.
Kan utövas ensam eller med andra, jag ritar mest själv. I städerna finns ofta grupper och kurser och liknande men jag bor lite dumt till för sånt. (Men nästa vecka kommer en kompis med ritblocket i högsta hugg, det ser jag fram emot!)
20151207_205500.webp
 
Jag tänkte ge mig på teater, igen, i höst. Testade en kurs i improv för något år sedan men insåg att det var inte riktigt rätt. Oerfaren kursledare gjorde det inte bättre. Har höga förhoppningar på detta nya försök dock. Har alltid gillat att titta på teater och fascinerats av skådespeleri. Mitt yrke som röstlogoped har inte minskat den fascinationen. Hoppas att det kan bli en långvarig hobby.

Annars så är jag rätt orädd för att kasta mig in i nya saker. Blev helt hopplöst förälskad i paragliding när jag testade det tidigare i somras och har givetvis googlat kurser etc. Jag har oftast något projekt eller kurs på gång. Oftast nya grejer. Jag är barnsligt förtjust i att vara nybörjare.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 805
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
843
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 239
Senast: Svartkatt
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp