Beräkna foder till hund

Mirre

Trådstartare
Hur man räknar ut en foderstat till häst vet jag ju men hur funkar det till hund?
Vi kommer ju skaffa hund, nån gång, och vill ju då såklart ge den bästa möjliga förutsättningar på alla sätt och vis.

Så hur gör ni för att veta att hunden får i sig allt den ska ha, rätt sorts och rätt mängd foder osv?

Sv: Beräkna foder till hund

Man räknar inte foderstater på samma sätt till hundar. De flesta kör färdigfoder och då går man på hundens vikt och aktivering, sen får man använda ögat :)

Det är lättare på hund om du köper färdigt foder eftersom samma foder har samma näringsinnehåll, inte som hö att det hela tiden är olika värden. Läs på påsen så brukar det stå en rekommendation baserat på hundens vikt och aktivitetsnivå. Så tittar du på hunden och ser om den verkar må bra, ha lagom hull och lagom energi för arbetet. Om du tänker dig att tillverka eget foder eller ge rått foder som kallas BARF (Bones and Raw Food) så behöver du sätta dig in i näringsläran lite mer, innan du börjar.

Ger man färdigfoder behöver man inte räkna utan börja med rekommenderad mängd (står på påsen) och sen får man gå efter hundens hull och justera givan efter det individuella behovet. Sen finns det bra och dåliga foder förvisso.

Ska man barfa behövs mer kunskap. Jag tror det finns vissa riktlinjer att gå efter, typ 10%ben, 50%kött etc (proportionerna jag skrev nu är dock tagna helt ur luften), men man kan också räkna ut foderstat. Då går man efter tabellvärden med hur mycket energi, protein, fett, vitaminer och mineraler hunden behöver, hur stor del som ska vara vegetabiliskt resp. animaliskt och värden på vad varje livsmedel innehåller.

Till att börja med, när ni får hem hunden, så ge tills vidare samma foder uppfödaren/förra ägaren gett och i samma giva. Sen kan man ju byta foder när hunden bott in sig och valpen blivit lite äldre.

Jag ger min hund torrfoder eftersom jag inte anser mig ha kunskaper nog att barfa. Håller dock på att skaffa mig dem och funderar lite på om jag ska gå över till barf. Min hund är dessutom allergisk så det känns som ett säkrare sätt att få kontroll på vad han får i sig (men känns svårare just under utfodringen).

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 849
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 178
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 199
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka