Sv: Beräkna foder till hund
Ger man färdigfoder behöver man inte räkna utan börja med rekommenderad mängd (står på påsen) och sen får man gå efter hundens hull och justera givan efter det individuella behovet. Sen finns det bra och dåliga foder förvisso.
Ska man barfa behövs mer kunskap. Jag tror det finns vissa riktlinjer att gå efter, typ 10%ben, 50%kött etc (proportionerna jag skrev nu är dock tagna helt ur luften), men man kan också räkna ut foderstat. Då går man efter tabellvärden med hur mycket energi, protein, fett, vitaminer och mineraler hunden behöver, hur stor del som ska vara vegetabiliskt resp. animaliskt och värden på vad varje livsmedel innehåller.
Till att börja med, när ni får hem hunden, så ge tills vidare samma foder uppfödaren/förra ägaren gett och i samma giva. Sen kan man ju byta foder när hunden bott in sig och valpen blivit lite äldre.
Jag ger min hund torrfoder eftersom jag inte anser mig ha kunskaper nog att barfa. Håller dock på att skaffa mig dem och funderar lite på om jag ska gå över till barf. Min hund är dessutom allergisk så det känns som ett säkrare sätt att få kontroll på vad han får i sig (men känns svårare just under utfodringen).