Bentäthet

MonteRose

Trådstartare
Det framkommer ju mer och mer tydligt hur viktiga mineralerna är för växande hästar och hur viktigt det är att hästen får tillräckligt och balanserat av kalcium och fosfor för att skelettet skall bli starkt och hållbart och inte bli urkalkat och skört. Men kan man kontrollera kvaliteten på skelettet genom exv. att mäta bentätheten?

Man kan ju mäta bentäthet på människor s k Densitometri men om samma utrustning kan användas på häst har jag ingen aning om.

Om jag skulle köpa häst hade jag absolut velat veta i alla fall.

Jag läste någon forskning för något år sedan, jag tror att det var här på Buke. Det stod om sambandet mellan bentäthet och motion, de hade mätt bentätheten på olika hästar och de hästar som gick på lösdrift där de rörde sig mycket hade klart mycke bättre resultat än de hästar som stod uppstallade.

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 204
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur