Bensprattel

Sv: Bensprattel

*allmänt svar*

Jag tillhör den skaran som tycker det är vackert med mycket rörelser, t.ex. hästen på filmen. MEN som ryttare på en sån häst är det så extremt viktigt att man bortser från rörelserna och rider hästen med fokus på styrka och hållbarhet. Móli är för mig för extrem men jag tycker att NCL har gjort ett sjukt bra jobb med den hästen om man tittar på hur han såg ut på VM i år jämfört med NM förra året.

Att man vill avla på större och större hästar tycker jag tyder på okunskap. En häst som har flera gångarter och rumslig aktion får så mycket svårare att bära upp sig om den är för stor. Jag själv är lång men skulle aldrig köpa en häst som var uppåt 150 för att man ofta får lägga så mycket onödigt arbeta bara för att få hästen att balansera upp sin egen kropp.

Gällande att hästarna blir mer åt sporthållet ser jag egentligen inte som negativt. Det jag upplever som största problemet med islandshästar idag är väl alla som får inflammationer i alla möjliga leder men det tror jag inte beror på att hästarna är ädlare utan att ryttarna har ändrat ridstil. Fler och fler rider i paddock och gärna på volt - i tölt - för länge. Att rida en häst korrekt i tölt på volt är bland det svåraste (tycker jag) och det är ju inte sällan man ser hästar som arbetas på volt i tölt som är styva i ryggen, styva i sina rörelser, på bogarna och bara allmänt låsta.

Sen är det klart att större aktion ger större risk för slitage och påfrestning för hästen, det kan väl ingen förneka men jag tror faktiskt inte att det är den stora boven.

På den videon är hästen precis skodd för första gången, det tycker jag är ganska relevant info.

Finns en video på densamma häst när den rids också, som är filmad två månader senare och där är hästen absolut inte lika extrem men rör sig fortfarande med stora rörelser. Jag personligen gillar definitivt hästen när jag ser den under ryttare, den kommer att bli fantastisk.

Det är både fascinerande och oroande med så naturligt stora rörelser. Om hästen visas kommer den otvivelaktigt att premieras högt för gångarter, så fungerar vårt bedömningssystem idag. Det är väl bara att hoppas på att den hamnar i goda händer hos någon som tänker på att träna den så den håller långsiktigt.

På den videon är hästen precis skodd för första gången, det tycker jag är ganska relevant info.

Finns en video på densamma häst när den rids också, som är filmad två månader senare och där är hästen absolut inte lika extrem men rör sig fortfarande med stora rörelser. Jag personligen gillar definitivt hästen när jag ser den under ryttare, den kommer att bli fantastisk.

Det är både fascinerande och oroande med så naturligt stora rörelser. Om hästen visas kommer den otvivelaktigt att premieras högt för gångarter, så fungerar vårt bedömningssystem idag. Det är väl bara att hoppas på att den hamnar i goda händer hos någon som tänker på att träna den så den håller långsiktigt.

Om nån domare skulle ställa sig upp och säga att det här är inte bra , vad utfrusen den skulle bli i lilla ankdammen av islandsuppfödare/domare/tränare

Fast en häst med enbart aktion, men som i övrigt är obalanserad - ojämn - dålig form mm får inte höga poäng. Har själv sett det, både hästar som utan fantastisk aktion fått bra poäng och tvärtom. Häst med MASSOR av aktion men med det andra inte på plats - dåliga poäng.
Så där har ni fel till en viss del.

Känns som att många är så "anti-aktion" för att "det minsann ger högre poäng".
Men har ni någon gång tänkt på hur mycket Arbete det ligger bakom att rida en sådan häst? Visst, Ferdinand ryttare som stressar fram sina unga hästar.
Men det finns även TALANGFULLA unga hästar. Bara för att en häst rör sig mycket, bjuder fram och har tempo, betyder inte det att den är övertränad och pressad.
Sen säger inte jag att all typ av ridning på unga hästar ska premieras, det finns skräckhistorier som med allt annat.

Har ni själva någon gång suttit på en häst av den kalibern som ni alla dömer ner? Har ni någon gång försökt balansera upp en sådan häst?
En vanlig "fritidsryttare" har inte sådana hästar, och det finns en anledning ...

Jag är inte anti för att det ger högre poäng. Jag är anti för att de som inte kan det naturligt ska tränas med alla möjliga och omöjliga medel för att nå dit, på hästens bekostnad.

Jaså, det är då någonting som jag aldrig upplevt (trots ganska många år "bakom kulisserna")
Hur vet du hur hästarna som du ser på tävlingsbanan/avelsbedömningen tränas hemma? Hur vet du hur ryttaren lägger upp träningen, vilodagarna? Hur tränaren planerar och tänker?

Tycker det är lite komiskt med den här tråden ..
Förlåt men det gör jag.
Och mitt svar var inte riktat enbart till dig utan mer allmänt.
Skulle kanske skrivit det också.

Har också några år bakom kulisserna och har aldrig upplevt att det är på det sättet som Korven skriver om.

Men det finns även TALANGFULLA unga hästar. Bara för att en häst rör sig mycket, bjuder fram och har tempo, betyder inte det att den är övertränad och pressad.

Har ni själva någon gång suttit på en häst av den kalibern som ni alla dömer ner? Har ni någon gång försökt balansera upp en sådan häst?

...

Första stycket: håller med dig. Och som jag skrivit tidigare, kräver det mycket av ryttaren i grundträning och kunskap för att en sådan häst ska jobba korrekt.
Vilket för allt i världen svarar på andra stycket: skulle inte falla mig in, eftersom jag inte är tillräckligt duktig...

dock är jag ganska kritisk mot den ridning som visas upp.
Och det gäller alla discipliner jag tittat på.
Det som jag inte gillar med engelsk dressyr eller islandshästridning är att hästarna ofta är väldigt hopspända. Man ser sällan islandshästar som går/springer i avslappnat tillstånd och samtidigt presterar (det går antagligen inte).
För allt i världen att man "taggar upp" eller spänner bågen på en "medelålders" och vältränad och väl uppbyggd häst, det tål den tack vare grundlig träning.
Men att göra det med unghästarna känns inte riktigt lika bra.
Jag tänker då på hingstvisningarna, som sker med unghingstar som ska prestera max. Kan inte vara riktigt bra, tänker jag.

Och jo, jag har en egen hingst som jag tror kan bli aktuell att visa senare - han är två år nu och uppenbarligen inte riden.
Jag kommer inte att visa honom själv, för det har jag verkligen varken kunskap eller kapacitet för, och är kluven kring att lämna bort för träning just för att jag egentligen tycker att det är för tufft.
Så min sötnos blir väl antagligen inte visad - åtminstone inte före fem års ålder.

Den är inte ett dugg halt! Obalanserad med extrema rörelser.
Varför skulle en halt häst lyfta extremhöger med bägge fram? Har du sett en halt häst? Var får du fång ifrån??

Väldigt ömfotad... jag tänkte eftersom den är liksidig... att den inte vilar på steget utan lyfter båda fötterna fram så snabbt. Nu var den tydligen skodd för första gången vilket verkligen kan förklara hur den agerar. Det kanske är ganska tunga skor oxå om de vill sätta igång hästen ganska snabbt för tävling/säljning i vår, vem vet ....

Men det är intressant de här vinklarna som islandshästar har... benet åker upp framåt så himla snabbt.

Fråga -... Är det attraktivt för hästköpare/tränar/tävlare ????

Alla tränare pressar inte dom unga hästarna till prestation.
Vi har många exempel här, är dom inte redo - nej då visas dom exteriört.
Det är inte hutlös träning, 7 dagar i veckan med maxprestation.

Sen att det KANSKE FINNS ANDRA SOM GÖR DET, det säger jag ingenting om.
Men det känns som att det alltid dras över en och samma kant när det kommer till träning av unga hästar.
Det är sån tabu!
Dom unga talangfulla hästarna rider man snarare MINDRE på, än dom som behöver mer träning.
Och dom som behöver mer träning är oftast dom som inte kommer fram till visning.

Unghästarna får sin vila, dom får sin utbildning.
Jag har aldrig varit med om att det har tvingats fram någonting ur en ung häst, även dom som går 4-års visningarna.

Tänkvärt dock, visning och tävling är vitt skilda saker!!!

Absolut är det så!
Det är andra saker som står högt på listan när det gäller de olika bedömningarna.
På visning är det hellre mer action (LÄS EJ AKTION HÄR, helt olika saker ;), och ja, jag kan stava ;) ).
En öppnare form och högre tempo, större temposkillnader och mer explosivitet är inte ovanligt vid bedömningarna.

På tävling är det samling, form, de OLIKA tempona m.m.

Helt olika saker ...

Min dam lyfte extra mycket på fötterna första gången hon blev skodd med vanliga 8 mm skor runt om.

Det är inget konstigt och varför skulle hon ha extra tunga skor på sig första gången?!?

Men du förstår väl att alla människor bara är ute efter mer aktion ;)
Den där hästen kan ju omöjligen vara en naturbegåvning på extrema rörelser, speciellt inte med den stammen bakom sig :D ;) :rofl:

Alla unga hästar rör sig större första gången med skor.

Absolut är det så!
Det är andra saker som står högt på listan när det gäller de olika bedömningarna.
På visning är det hellre mer action (LÄS EJ AKTION HÄR, helt olika saker ;), och ja, jag kan stava ;) ).
En öppnare form och högre tempo, större temposkillnader och mer explosivitet är inte ovanligt vid bedömningarna.

På tävling är det samling, form, de OLIKA tempona m.m.

Helt olika saker ...

Tack Michis för att du förklarar det så bra och pedagogiskt!!!

Jag förstår inte varför en domare på en visning skulle säga att detta inte är bra som Korven skrev.

Tack Michis för att du förklarar det så bra och pedagogiskt!!!

Jag förstår inte varför en domare på en visning skulle säga att detta inte är bra som Korven skrev.

Inte jag heller.
Men sen verkar jag leva i en annan värld än Korven när det gäller resten också.
Jag har aldrig varit med om att man tvingat fram aktionen i hästarna.
Antingen så har dom den, eller så har dom den inte.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 795
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 911
Senast: Lycan
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur