Sv: Bensprattel
Det håller jag helt med om. Ena hästen var rejält hovöm innan hon skoddes och blev en helt annan häst, mycket mer framåtbjudning osv (låter ju självklart, hon hade ju inte ont i fötterna längre...) Det jag syftade på var de extrema rörelserna jag delvis tolkar som hälta. Jag håller också med om att det är stor skillnad om en balanserad häst får skor (som i mitt fall) eller en med "för stora" gångarter + dålig balans får skor på fötterna.
Jag, liksom många andra, reagerar på de extrema rörelserna jag anser inte är sunda. En av mina förra hästar har bra gångarter, inga extrema, men fullt godkända. Jag skulle inte ens vilja ha en häst med dessa gångarter som hästarna i filmen uppvisar.
Det jag syftar på med skona är att jag anser att dessa gångarter inte bara kan komma av skorna, det kan inte vara någon jätteskillnad oskott/skott. En häst som uppvisar sådana rörelser med skor måste rimligtvis uppvisa något liknande även utan skor. Jag anser att hästen både är halt och har större rörelser än hon själv kan behärska. Jag anser att detta inte ska vara eftersträvansvärt i aveln. Jag tror, liksom andra i tråden, att dessa hästar kräver betydligt mer av sin ryttare + att de har större skaderisk, de behärskar helt enkelt inte sina egna rörelser och riskerar därmed i mycket högre utsträckning att trampa sig själva, göra illa sig själva än hästar med "normala" rörelser. Jag är själv överrörlig och vet vad det innebär, jag hade aldrig köpt en häst som var det. Jag är rätt säker på att dessa är mindre hållbara, mindre viktbärande och löper större risk för skador än "normala" hästar.
Jag vill att min häst har bra rörelser, att den är välbalanserad, dvs bär upp sig själv och har kontroll över kroppen. Dvs jag vill inte ha en överrörlig häst med extrema rörelser.