Bensprattel

Sv: Bensprattel

Inte jag heller.
Men sen verkar jag leva i en annan värld än Korven när det gäller resten också.
Jag har aldrig varit med om att man tvingat fram aktionen i hästarna.
Antingen så har dom den, eller så har dom den inte.

Om man kunde tvinga fram aktion så skulle världen drälla av islandshästar med liknande bensprattel!!

Och varför skulle det inte vara det?
För att den rör sig extremt? Hennes pappa är likadan.
Och även hennes farfar.

Om man kunde tvinga fram aktion så skulle världen drälla av islandshästar med liknande bensprattel!!

Precis!
Och hur många är det som gör det?!
Inte direkt majoriteten ..

Blir så less på alla "antiaktion"are som inte ens har fakta att gå på utan bara klankar ner på rörliga hästar och dess ryttare.
Avundsjuka? Jag vet inte ...

Det framgår i tråden att hästen är nyskodd, det skulle kunna förklara det helt och hållet okordinerade rörelsemönstret.

Att denna typ av rörelsemönster inte betraktas som allvarligt och sjukligt gör mig minst sagt nedstämd.

Hon är inte bara nyskodd utan skodd för första gången någonsin. Alltså är det en ung häst, och så vitt jag förstår det är hon inte riden på denna film än?
Alltså rör hon sig så helt naturligt.
På vilket sätt skulle det vara sjukligt?

Men du förstår väl att alla människor bara är ute efter mer aktion ;)
Den där hästen kan ju omöjligen vara en naturbegåvning på extrema rörelser, speciellt inte med den stammen bakom sig :D ;) :rofl:

Ja och man måste forcera och lägga på extra tyngd vid första skoningen, det skyndar verkligen på utvecklingen....:banghead:

Nu är jag inte expert på hälta men jag tyckte den är halt fram.

Angående skoning vet jag inte om jag håller med er. Jag har varit med om två unghästar som fått skor på sig för första gången, vanliga järnskor. Båda togs direkt ut efter skoningen och reds. Ingen av dem reagerade nämnvärt.

Jag har varit med om betydligt mer än bara två. Och hästar reagerar visst på skoningar, det är skillnad på hästens balans/gång efter en nyskoning. Den som säger annat har dålig känsla .. Förlåt men det är sant!

Det är förmodligen en ordentlig skillnad mellan hästar med tre stabila gångarter och de somhar förmåga att röra sig lite hur som också. Liksm detbli skillnad mellan de som har små gångarter "fotviftarna".

Nu är jag inte expert på hälta men jag tyckte den är halt fram.

Angående skoning vet jag inte om jag håller med er. Jag har varit med om två unghästar som fått skor på sig för första gången, vanliga järnskor. Båda togs direkt ut efter skoningen och reds. Ingen av dem reagerade nämnvärt.

Jag har ridit in och varit med om ganska många skoningar där unghästar skos för första gången någonsin. Vissa reagerar bara lite grann medan andra märker man en stor reaktion på, men nog tycker jag att man märkt en viss skillnad på i stort sätt alla: och till till positiva (ex. renare gångarter, bättre framåtbjudning på hårda underlag än innan, liiiite bättre aktion osv. osv.)

Det håller jag helt med om. Ena hästen var rejält hovöm innan hon skoddes och blev en helt annan häst, mycket mer framåtbjudning osv (låter ju självklart, hon hade ju inte ont i fötterna längre...) Det jag syftade på var de extrema rörelserna jag delvis tolkar som hälta. Jag håller också med om att det är stor skillnad om en balanserad häst får skor (som i mitt fall) eller en med "för stora" gångarter + dålig balans får skor på fötterna.

Jag, liksom många andra, reagerar på de extrema rörelserna jag anser inte är sunda. En av mina förra hästar har bra gångarter, inga extrema, men fullt godkända. Jag skulle inte ens vilja ha en häst med dessa gångarter som hästarna i filmen uppvisar.

Det jag syftar på med skona är att jag anser att dessa gångarter inte bara kan komma av skorna, det kan inte vara någon jätteskillnad oskott/skott. En häst som uppvisar sådana rörelser med skor måste rimligtvis uppvisa något liknande även utan skor. Jag anser att hästen både är halt och har större rörelser än hon själv kan behärska. Jag anser att detta inte ska vara eftersträvansvärt i aveln. Jag tror, liksom andra i tråden, att dessa hästar kräver betydligt mer av sin ryttare + att de har större skaderisk, de behärskar helt enkelt inte sina egna rörelser och riskerar därmed i mycket högre utsträckning att trampa sig själva, göra illa sig själva än hästar med "normala" rörelser. Jag är själv överrörlig och vet vad det innebär, jag hade aldrig köpt en häst som var det. Jag är rätt säker på att dessa är mindre hållbara, mindre viktbärande och löper större risk för skador än "normala" hästar.

Jag vill att min häst har bra rörelser, att den är välbalanserad, dvs bär upp sig själv och har kontroll över kroppen. Dvs jag vill inte ha en överrörlig häst med extrema rörelser.

Men det är väl klart att rörelserna inte kommer från skorna!!
Det är det ingen som sagt.
Rörelserna kommer troligtvis mycket från hennes pappa och morfar.

(Och jag hade LÄTT velat ha en sådan häst, men det skulle kräva extremt mycket från mig som ryttare ....)

Men det är väl klart att rörelserna inte kommer från skorna!!
Det är det ingen som sagt.
Rörelserna kommer troligtvis mycket från hennes pappa och morfar.

(Och jag hade LÄTT velat ha en sådan häst, men det skulle kräva extremt mycket från mig som ryttare ....)

Är du helt säker på att det inte är skorna som gör det hela ;)

Jag själv hade också velat ha en häst med såna rörelser men jag hade knappt vågat skritta men det hade varit häftigt att äga den iallafall :)

Det är väl klart att rörelserna sitter i skorna? Funkar det på människor också tro? Isåfall kanske ett par tyngre skor/andra skor eller liknande kan få mig att röra mer på benen... :p

Skulle vara häftigt att ha en häst med såna stora rörelser. Dock är jag heller inte i närheten av att vara så duktig att kunna rida den...

Och givetvis så är alla häster som är obalanserade, har stora rörelser och har skor för förstå gången som får dem ur balans per automatik halta. Det är urenkelt att se på en film på internet med korta sekvenser och dåliga vinklar.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 795
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 911
Senast: Lycan
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama