Bensprattel

Sv: Bensprattel

Nej här visar ju hästen hältan ;)..... hrmp obalansen väldigt tydligt, vilken diagonal som är svagast. Värt att notera ändå är att obalansen ändå var lite mindre med ryttare på än utan.

KL.
Den är ju halt som bara den!! :rofl:
Säkert fång som någon annan sa i denna tråd ... För inte kan det ju vara de extrema rörelserna som gör att hon tappar balansen?

Förstår att hästen är obalanserad med dom där rörelserna, har ridit en hingst som inte ens hade 1/3 del av denna hästs rörelser, men han var så obalanserad i sin stora trav som liten att det var "jobbigt" för ryttaren. Det hoppades och balanserades om och vinglade och togs i ojämnt.
Men med träning och mycket styrka så blev det mycket bättre och idag travar han lika jämnt som vilken häst som helst ;)

Åter till filmen ..
Fantastisk häst, hade gärna haft en sådan i min samling.
Hon kommer vara helt otrolig om ett par år!

Ja jag har problemet själv just nu, och ja jag vet att han inte är halt. Nu har denna häst inte så extrema rörelser, men är ändå väldigt obalanserad antagligen pga sin storlek bl a. Det känns mest som att sitta på en trädgårdsslang med full fräs av vatten och ingen som håller i slangen.:D

*KL*
Men är det verkligen sunt med en häst som har så stora gångarter att den inte kan balansera sig själv och behöver en superryttare? Jag undrar helt ärligt alltså för även om det kan se läckert ut så känns det inte riktigt som den bild jag har av islandshästen.

Men är det verkligen en superryttare som rider på filmen? Det ser verkligen inte så ut, ser ut som första gången någon ska trava på ridskolan... men jag vet inget om islandsridning.. kanske ska se så ut?

Jag tycker det är fruktansvärt hur vi människor i vissa fall avlar fram djur.
Vi tänker tyvärr inte alltid å djurens bästa utan bara på pengar i många fall.

Jag blir nästan gråtfärdig när jag ser filmen:cry:

Finns tex vissa hundraser som har så mkt skinn att de får fuktexem och andra massa problme med huden/ögonen.

Det är vi människor som sett till att denna hundras får leva ett liv i helvete.
Mopsar som knappt kan andas för de har en sådan intrykt nos:crazy:
Hundraser som inte kan föda vaginalt utan måste opereras, belgen blue köttras ja listan är lång på vad vi människor avlar fram:(
Ja det finns massvis med raser som är förskräckliga och tycker så synd om djuren som får lida för människans ego!

Börjar man avla fram hästar som inte ens i hagen kan springa utan att vingla runt som en tok och se ut som den haltar är nått fel.
Spelar ingen roll vilken ras vi pratar om hästar ska inte behöva lida som den hästen på filmen gör för att vi människan ska ha kul och tjäna pengar och kunna vinna tävlingar.

Jag blir så arg,.

Visst tillhör detta undantagen idag men eftersom man eftersträvar sådana här rörelser inom sporten kommer man inom en mkt snar framtid se mer och mer av sådana här hästar tyvärr tror jag

NU måste vi börja ingripa för sen är det försent.

Det är samma sak med dressyrhästen totillas(stavas?) inte normalt med sånna rörelser.
Jag tror inte på hållbara hästar genom att avla fram sånna här gångarter.

Kolla på shäfferhunden so man har avlat fram så den går på haserna och knappt kan röra sig normalt och lider men vinner gör man p åutställningarna..Wiihooo:crazy:

Många hästar idag måste ha benskydd i hagen för de annars trampar på sig själva då de har så stora gångarter.
Många ägare är så rädda om sina dyra gångartshästar så de går bara gå ute i små grushagar någon timme om dagen för att sedan spendera resten av sin tid på dygnet i en mörk box.

Det är rätt skrämmande vad vi människor är kapabla att göra för att tävla och vinna och tjäna pengar.
Tack och lov är merparten av människan inte såhär elaka utan riktiga hästvänner.:)

Men vi måste bojkotta sånna här hästar och inte köpa dom av dessa uppfödare.
För så länge det finns köpare på dessa hästar så kommer de avlas fram!

Jag får precis samma känsla...

Angående "bensprattel" tycker jag hästen ser bättre ut under ryttare än utan, trotts att ryttaren inte ser ut att rida speciellt bra. Den "hältan" jag tyckte mig se i HF synd inte mer även om hästen är ovillig åt H och går i fel galopp i H varv

Men är det verkligen en superryttare som rider på filmen? Det ser verkligen inte så ut, ser ut som första gången någon ska trava på ridskolan... men jag vet inget om islandsridning.. kanske ska se så ut?

Håller med, ryttaren skumpar fruktansvärt på filmen stackars hästrygg:crazy:

Lättridningen har uppenbart inte kommet till isand än!

:bow::bow::bow:

Håller helt och hållet med dig, var själv på väg att skriva ett liknade inlägg, men du tog orden ur munnen på mig :)

Dessutom ser ryttaren för stor ut för hästen.

Jag kan omöjligt tro att dessa bensprattlare till hästar är lika viktbärande som den "gamla modellen".

Iom hur hästen går gällande form samt dom få få töltsteg som hästen visar, då enbart vid nedtagning från galopp - vittnar om att det är en väldigt grön häst. Jag tror inte den är riden mer än några gånger på denna film. Alltså är rörelserna fortfarande inte påverkade av ryttaren utan helt naturliga. Däremot har hästen blivit starkare och därmed har den mindre balansproblem.
Det här är ett extremfall, MEN jag tror på den här hästen. Hon kommer synas i framtiden!

Niela: jadu .. Gråt du. Resten orkar jag inte ens kommentera.

Förresten så tror jag knappast denna häst gått med benskydd och varit inlindad i bomull under sin uppväxt på Island. Snarare tvärtom ;)
Och tänk så knasigt, dom enda hästarna jag sett gå i hage ensamma med skydd är "vanliga" hästar, inte EN ENDA islandshäst. Trots sina stora gångarter.
Hmmmmm ....

Kl

Vi har uppenbarligen mycket olika glasögon på när vi ser på hur saker utvecklats i denna lilla islandsvärld.

Jag har inga glasögon alls utan talar från egen erfarenhet.
Sen vad du har för glasögon på dig vet inte jag eftersom du inte ger exempel och dessutom verkar ha helt skilda åsikter både mot vad vi andra sett/upplevt...

Så upplys mig gärna om jag har fel..

Jag tycker det är fruktansvärt hur vi människor i vissa fall avlar fram djur.
Vi tänker tyvärr inte alltid å djurens bästa utan bara på pengar i många fall.
Jag håller fullkomligt med.
Jag blir nästan gråtfärdig när jag ser filmen:cry:
Varför? För att en häst viftar lite extra på benen för att den har fått skor på sig för första gången? Hästen lider knappast på något sätt här, spar tårarna för de som verkligen lider.
Börjar man avla fram hästar som inte ens i hagen kan springa utan att vingla runt som en tok och se ut som den haltar är nått fel.
Spelar ingen roll vilken ras vi pratar om hästar ska inte behöva lida som den hästen på filmen gör för att vi människan ska ha kul och tjäna pengar och kunna vinna tävlingar.
Jag är övertygad om att hästen på filmen kan springa i hagen helt utan problem, ja i själva verket så har hon säkerligen massor av kompisar och plats och mår myckt bättre än instängda ensamhästar i småhagar.

Visst tillhör detta undantagen idag men eftersom man eftersträvar sådana här rörelser inom sporten kommer man inom en mkt snar framtid se mer och mer av sådana här hästar tyvärr tror jag
Ja det kommer vi förmodligen att göra.
NU måste vi börja ingripa för sen är det försent.
Ja en bra början kan vara att följa hästar med extrema gångarter och se hur det fungerar och om de mår dåligt av det och inte döma ut det innan man egentligen vet.

Många hästar idag måste ha benskydd i hagen för de annars trampar på sig själva då de har så stora gångarter.
Än har jag inte sett någon islandshäst alls med skydd i hagen, det kanske förekommer men det är i så fall mycket sparsamt och det beror nog mest på tillfälliga problem eller en försiktig ägare.
Många ägare är så rädda om sina dyra gångartshästar så de går bara gå ute i små grushagar någon timme om dagen för att sedan spendera resten av sin tid på dygnet i en mörk box.
Har du sett någon islandshäst göra det i Sverige? Jag har sett det på Island men det gäller hästar i träning och har inget att göra med priset.

Men vi måste bojkotta sånna här hästar och inte köpa dom av dessa uppfödare.
För så länge det finns köpare på dessa hästar så kommer de avlas fram!
Vet ju inte om det finns någon sådan uppfödare för islandshäst förståss, så lite svårt att bojkotta.

--------
KL
Det är ett problem med tävlingar att hästar med stora gångarter många gånger får bättre betalt för vad de visar upp än sina kusiner med mindre rörelser, men det är inte som somliga beskriver att de med stora bara behöver sticka in näsan på banan för att få betalt, de måste allt prestera liiiite mer än så.

Det är troligen också ett problem att vi generellt vill ha spinkigare hästar med långa ben och flottare rörelser, men det lär även jättehästarna vara. En del av det vi ser är bara synvillor, en deffad klippt häst i topptrim ser ofta mest ut som alla andra när den är småfet, lagom otränad och med lång päls.

Vad som förmodligen är ett en större problem är att vi har plockat in rasen som i alla tider sprungit rakt fram mest hela tiden på ridbanan. En del dressyrar och tränar på volter, kanske mer än våra hästar tål. Dressyr är givetvis bra, men var går gränsen, hur mycket av små volter tål våra pållar? Ska de börja vissa lika mycket problem som många andr raser?

Sammantaget finns det mycket att fundera på, men vi får inte friska starka, villiga, trevliga hästar varken av att tjata på volter i all oändlighet, stänga in dem ensamma i små hagar, avla på extrema rörelse och finlemmade hästar och ha tävlingar som i ganska stor utsträckning premierar bensprattel mer än god ridning.

Man kan inte rätta till problemet i ett trollslag genom att förbjuda allt som kan vara skadlig. Många vill ha finlämmade hästar och är i lagom storlek för dem, att rida dressyr och göra mycket volter bidrar till välridna hästar, de flesta vill se hästar med flott aktion, en del hästar funkar inte i storflock osv. Stora rörlser sliter förmodligen på hästarna, men så gör även felaktig ridning och hållbarheten beror på så mycket annat också. En bra ridning får dessutom fram större rörelser ur många hästar, får man in baken får man upp framdelen.

Någonstans behöver vi hitta en balansen och den lär inte komma genom eller tvång eller förbud. Premierar man bra ridning mer på tävlingsbanan och vid bedömningar och tävlingar dömer ner hästar som inte kan hålla rätt på tassarna så har vi kommit en bra bit på vägen. Om man sen på avelsbedömningarna inte lägger värde i hur kraftigt bygda hästarna är ( inom normala gränser), jag har ingen koll på den biten längre, så kan folk välja den typ av häst de vill så är det lättare att behålla mångfalden.

Det görs en hel del och kan göras mer, men att gråta över ett sto som ser ut att må förträffligt lär ingen vinna något på.

Bra inlägg.

Min aktuella käpphäst är hingstvisningarna...
jag har visserligen uppenbarligen inte full koll, men islandshingstarna visas under ryttare, med stora krav på prestation, väldigt unga.

Det du skriver om god ridning är det viktigaste, tycker jag, och det är i mina ögon inte god ridning att pressa fyra- eller femåriga islandshästar till maximal kapacitet.

Det går inte få fram största aktionen och mesta explosiviteten utan ett mått av spänning i ridningen. Och det är helt OK att "spänna upp" en vuxen, väl grundtränad individ vid enstaka tillfälle(n) under förutsättning att grundträningen är ordentligt gjord, med ridning där fokus är på arbete med bakdel och rygg, och huvudet får hamna där det hamnar.
Det är svårt för hästarna att i tävlingens eller visningens krav, arbeta med höjd rygg. Jag säger inte "omöjligt" för det ordet är sällan användbart, men svårt.

Visst kan enstaka av våra professionella tränare/ryttare åstadkomma detta men merparten kan det inte.

Att då pressa fram en hingst för visning så tidigt, är ett sätt att sätta ribban för våra unga islandshästar lite för högt.

Jag har inget emot hingstvisning tidigt - så länge man håller sig till att visa hästen utan ryttare.
Jag har inget emot att visa hingstar ridna och uppvisade på max av sin kapacitet - så länge man ser till att hingsten har haft tid att bli tränad för det.

Ett sätt att premiera god ridning och bra grundträning, kan vara att faktiskt senarelägga visningen av ridna hingstar och ston och låta det vara tillräckligt bra att visa upp en hingst "naturligt" utan ryttare.
Kanske det vore önskvärt med olika värdebokstav för hingstar som visats uppsuttet jämfört med dem som visats under ryttare??? Som ni förstår, spånar jag fritt utifrån min aktuella "käpphäst".

Att en del individer får extrema rörelser är häftigt och jag hoppas att en sådan häst inte blir köpt för dyra pengar av någon "wannabe" utan verkliga kunskaper, för då är risken enorm att en sådan häst tränas för sina spektakulära gångarter och inte blir hållbar.
Har sett exempel på sådan ryttare som får häst efter häst i dryga halvmiljonsklassen, som har god tilltro till sin egen förmåga men kanske brist på självinsikt. Så häst efter häst har blivit halt, också.

Jag själv är en medioker hobby-ryttare som äger mediokra hästar och rider dem så gott jag kan. Jag "dressyrar" eller något, framför allt för att få hästarna lösgjorda och samlade, för att få in rumpa och upp rygg.
Mitt mål är att ha trevliga, lättrida och hållbara hästar oavsett disciplin.
Inom islandshäst har jag ingen tävlingsambition men inom dressyr har jag debuterat MSV C på en pensionerad travhäst (vi behöver ett par år till innan vi förhoppningsvis kan kvala till St Georg), och inom western har jag i år debuterat B-nivå på samma pensionerade travhäst (vi behöver ett par år till innan vi egentligen hör hemma på den nivån även om jag har ett par vinster i olika grenar med mig från i år).

Så jag påstår inte att jag kan bättre, jag påstår att man behöver tänka på grunderna och inte dra iväg i entusiasm över en fräsig häst. Ju fräsigare häst, desto viktigare är grunderna!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 795
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 911
Senast: Lycan
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama