Sv: Benrangel

Det är väl inte självklart i alla fall.. Men i detta fall så var hon mager när hon steg på o lika mager när hon kom fram.. Inte kan väl en häst magra av ngt förskräkligt av o åka transport i 4 timmar??? Förklara dej mer....

Catrine skrev:
De travare jag har sett som köpts som ridtravare pga att de är oanvändbara som travhästar är inte magra. De är verkligen benrangel!! Visst kan de se tunna ut eftersom de är sprinters men inte så att alla ben sticker ut.
Jag var på en auktion där de auktionerade ut vanvårdade hästar som inte hade fått mat som de skulle och jag lovar att de hästarna var tjocka jämfört med de här travarna!!
Det som gör mig så förbannad är att det får gå till så här!!
En bekant sade att "de ska ju slaktas i alla fall" men det är ingen ursäkt!! Även om hästen är värdelös för hästägarna är det ju ändå ett djur!!
En häst jag känner till fick KORSFÖRLAMNING av att äta 8 kg hösilage och en näve kornkross om dagen. Det bröt ut en vecka efter att han blev hämtad. Vinterpälsen hängde i tovor på kroppen på honom och det här var i maj... Svansroten var helt avskavd på stackarn... Han kom med ett bandage om benet pga gammal skada i gaffelbandet och fd ägaren sade: "Låt det sitta kvar på hästen tills det ramlar av".

Jag vill tacka alla som tar sig an fd travare i det här skicket!! :bow:
Förstår precis vad du menar.. Min är verkligen ett benrangel!! Till o med där sadelgjorden ska sitta buktar benen ut.. Hon har skavmärken från selen o sulkyn,svansremen!!

Jag tror det bästa du kan göra är att släppa hästen på sommarbete och låta henne äta så mycket hon orkar, vara häst och varva ner.

Sen är det till att gå lugnt fram. Vissa hästar har svårare att lägga på sig.
Nu när min äntligen hade blivit fin i hullet, så blev han halt och har nu stått i 3 månader :p men nu är vi på gång igen.

Men mycket skrittjobb i början, och tålamod.
Så kommer du säkert få en kalasgo kompis!!

Ida_79 skrev:
Hon har skavmärken från selen o sulkyn,svansremen!!

Det kan dom få utan att vara "benrangel". Vissa hästar är känsligare än andra.
Och som tidigare sagt, en del travare är "vinthundsmodell" och är tunna av sig hur mkt du än göder, har en hemma själv....

Jag skulle vara mkt restrektiv med kraftfoder första tiden, då hon uppenbarligen är i tävlingskondition, om du nu inte själv har möjlighet att köra motion, åtminstånde varannan dag.

Kan tillägga att jag tror detta är en dam som har haft/har problem..... större delen av hennes karriär har gått till att kvala (6 ggr på två år), rapporterad (dvs travat orent) galopperat (i 11 av 16 starter).

Kan gissa att hon kanske är uppkollad både en och två gånger och gett sin fd ägarinna gråa hår ;)

nilema skrev:
Kan tillägga att jag tror detta är en dam som har haft/har problem..... större delen av hennes karriär har gått till att kvala (6 ggr på två år), rapporterad (dvs travat orent) galopperat (i 11 av 16 starter).

Kan gissa att hon kanske är uppkollad både en och två gånger och gett sin fd ägarinna gråa hår ;)
Hej!!! Vet du ngt om min häst? Verkar så:) Hon klarar inte dom riktigt snabba jobben då hon får ont i ett framknä,men har inga problem som ridhäst.. Vad har du för häst då?

Det är när det står ett r före RESULTATET...står det r efter datum så betyder det att det var ett rikstotolopp(V75)

All info om registrerade travare finns på www.travsport.se --> sök sportinfo --> häst, om hästen inte har överstigit tävlingsbar ålder så finns resultat from 95 med i en lista med bana, kusk resultat osv.
Annars finns bara en sammanställning över antalet starter, segrar intjänade pengar.

ida_79: utifrån vad du skrivit så gjorde jag en sökning på travsport och med lite kollande så fick jag upp namnet på din häst och så kunnat se resultatet

Hihi...nu har jag också listat ut vem det är...och hör o häpna...min "Inneboende" vet vem "Dagny" är......han har haft kontakt med henne irl och han säger att hon var inte så mager då iallafall.....

knapprån..
Ni får också tänka på att vad vissa ridhästmänniskor skulle kalla en mager häst är i en travägares ögon en vältränad häst.

Ett halvblod är tex en helt annan typ av häst och då kan en travare te sig mager i jämförelse... :D

Bara en liten tankeställare. Vet inte vad trådskaparen har för erfarenheter av travhästar..

Det är jag mycket väl medveten om :smirk:

Men tanken bakom "Se så lite det behövs för att få rätt på saker" var att trådskaparen eg skrivit ut väldigt lite om hästen och ändå kunde jag (och martha) ganska enkelt knappa fram rätt häst...

Det är ingen konst att få reda på saker om en travare. det är jag väl medveten om :D Även om det var duktigt av er att leka dektektiver ;)
Jag lånade din knapp och skrev ett allmänt inlägg eftersom trådskaparen tyckte hästen var så mager.

Alltså inte direkt riktat till dig :bow:

Ida_79 skrev:
Inte kan väl en häst magra av ngt förskräkligt av o åka transport i 4 timmar??? Förklara dej mer....
Jodå.
De tömmer tarmen så att buken sjunker in.
Det gör att det inte blirnågot mothåll bakom revbenen så att revbenen syns mycket tydligare.
Dessutom så brukar de förlora mycket vätska, vilket ger ett benrangelintryck.

Vänta några dagar med att öka på maten och se att magen går som den skall och att hästen dricker.
Sedan så måste du öka långsamt.
Låt hästen vila så att ingen energi går åt till arbete utan sparas till uppbyggnad.
Betet kommer ju snart och då så löser det ju sig.

På ett par veckor så borde den se klart bättre ut.

Har du inga bilder och ingen analys på ditt grovfoder?

Har ägt o ridit till travare i ca 10 år nu så jag vet vad jag pratar om... Hur kunde ni lista ut att det var den hästen??? Kolla ni upp avkommor från Mack Lobell o sen vidare?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej har en varmblodig travare. Han har bra hull i dagsläget,äter nästan på fri tillgång i hagen -inga problem där. oanalyserat hö...
Svar
6
· Visningar
1 449
Senast: fjordtokan
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 117
Senast: elle12
·
K
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva ha lite hjälp med en foderstat till min nordistravare. Nu så får hon: HÖ Morgon: 3 KG Kväll: 5-7 KG...
Svar
2
· Visningar
914
Senast: kroklista
·
Foder & Strö Min häst får en bra fungerande foderstat men skulle behöva något som kompenserar nu när hon ska igång och tävla mycket och jag har...
Svar
16
· Visningar
1 427
Senast: Miss Sixty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod