Benlindor el damasker?

S

sindrella

Hejsan!
Jag undrar vad ni tycker är bäst att använda vid tävling av fälttävlan, benlindor el damasker? å isåfall vad för slags damasker? Jag är mycket tacksam för svar! ;)

personligen tycker jag benlindor är otyg - i synnerhet på terrängbanan. man ska vara MYCKET säker på att linda innan man får för sig att linda några ben inför terrängen. betänk att de ska sitta även om hästen tar i ordentligt i nåt skrovligt hinder. betänk också vad som händer om de INTE sitter kvar då. fladdrande lindändar mitt i terrängen är en mardröm - det är ju inte säkert att ryttaren ser det med en gång eller att det finns publik/funktionärer som är tillräckligt vakna och handlingskraftiga för att se till att ekipaget stannar omedelbart heller... :crazy: och betänk vidare vad som händer med senor och ligament om lindorna dras åt för hårt/ojämt när senor och ligament arbetar såpass hårt som de ändå gör under steeple/terräng. bra avpassade senskydd sitter där de ska utan att klämma. och SKULLE något spänne gå av så är det inte hela världen - oftast sitter de ändå, och skulle alla spännen gå av flyger skyddet av. det sitter inte och lindar upp sig och skapar (onödig) livsfara för både häst och ryttare...

det finns många bra märken på fälttävlansskydd. det viktigaste är att de sitter bra på hästen även när de blir blöta, att de skyddar både fram- och baksida på hästbenet och gärna att de har "slagskenor" över senorna.

Absolut inte lindor av samma anledning som morian..

Rekomenderar style från england, de uppfyller alla krav man kan ha på fälttävlansskydd och det med råge. Sitter som berget, glider inte, enkel karborre som INTE går upp, blir inte tunga, skaver ej, skenor framsida bakben och baksida framben och skyddar fö så mkt som möjligt utan att störa hästen det minsta - Underbara!! :love: :love:

Det beror ju på om du med benlindor menar lindor i tyg eller så kalalde wetwraps. Tyglindor, NEJ de kan kana iväg ( det kan i och för sig alla benskydd :() och dessutom blir de tunga då de blir blöta...
Riktiga underlägg i "skumplast" och wetwraps kan fungera utmärkt. Själv har jag sådana i kombination med ett ytterhölje av läder.
Riktiga terrängskydd är alltid att föredra framför sådant som kan suga åt sig vatten och lätt ramla dän. :D

Sv: Benlindor el damasker?

damasker av nått slag...

benlondor blir bara onödigt tunga i vatten och tänk vad som händer om någon går upp.... de vill man inte vara med om

köp ett par bra damasker om du behöver råd kan du ju alltid fråga i hästaffären vilken som passar bra till fälttävlan...

lycka till

Sv: Benlindor el damasker?

helt klart benskydd!! både fram å bak som täcker bra.

Sv: Re: Benlindor el damasker?

moiran skrev:
Det finns många bra märken på fälttävlansskydd. det viktigaste är att de sitter bra på hästen även när de blir blöta, att de skyddar både fram- och baksida på hästbenet och gärna att de har "slagskenor" över senorna.

Håller med!
Men tänk även på att de inte ska suga upp vatten. Då blir de jättetunga att springa med...

Då är det bättre att bara ha senskydd!

Liknande trådar

Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 414
Senast: TinyWiny
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 063
Senast: Sharpless
·
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 741
Senast: xfie
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 353
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar