Benlinder?!

Sv: Benlinder?!

Håller med dig i allt. Efter att man haft en häst med senskada så tycker man inte att det är värt att ta risken bara för att vara lat med paddarna. Men alla gör ju som de vill. Nu hade min häst iofs inte en bandagerelaterad senskada, men oavsett art så är det inte kul med den långa konvalecensen och att aldrig veta vad man har när grejjen är utläkt. Min var en promenadhäst från början, så jag märkte inte av skadan efter att den läkt ut men det är nog en mer känbar förlust för den som tänkt att träna och tävla sin pålle...

Ja, att man alltid gjort på ett sätt utan att något hänt är ingen garanti för att det aldrig kommer att hända... precis som med bilbälte.

Kl

Lånar tråden lite ..
Vad räknas som paddar och vad inte? Tjocka, köpta, ribbade med fyllning och frotté/filt sida räknas ju som padd tex, men en bit klippt tyg i tunn fleece räknas det som padd? :crazy:
Har bara lindat med fleece som stallbandage eller när jag gått ut och skrittat med hästen.. Och är nyfiken på att använda ridlindor, acryl eller elastiska, vet ju redan att det är lätt att göra fel med de elastiska, men padd ska man ju helst ha under alla lindor. Så, vad räknas som padd?

En padd till arbetsbandage är för mig av ett material som är stötupptagande, runt ngn cm tjock och smidig att hålla på med. Alternativt en av lite kraftigare ylle eller av ett smidigt neoprenmaterial. '

Ribbade med fyllning låter för mig som stallbandage, lite för klumpiga för att funka till ett arbetsbandage. Men du kanske menar ngn annan variant än vad jag tänkte när jag läste det du skrev, det finns ju en uppsjö av paddar :d

*KL*
De där nya(?) gelpaddarna då? Ser ju jättesköna - o urhäftiga! - ut! Kan inte låta bli att fingra på dem varenda gång jag ser dem! :)

Så alltså till att rida med ska man ha stötupptagande paddar .. Finns det ngt speciellt material som är bättre än ngt annat, eller tvärt om?
Tack för svaret :)

Ribbade med fyllning låter för mig som stallbandage, lite för klumpiga för att funka till ett arbetsbandage. Men du kanske menar ngn annan variant än vad jag tänkte när jag läste det du skrev, det finns ju en uppsjö av paddar :d

Jag vet vilka du menar. Men det finns en mindre variant av dessa som är avsedda för arbetsbandage. Min medryttarhäst har ett par (tror de är från hööks) med en bomullssida och en i typ frotté. De fungerar mkt bra tycker jag. Men så mkt större och tjockare än dessa vill jag inte ha (hästen har ganska korta skenben och dessa paddar täcker hela vägen från strax nedanför ärtben och ner över hela kotan) men kan tänka mig att de på en större häst är perfekta i stl.

Innan man börjar att linda benen på sin häst så tänk över om den verkligen behöver lindas.
Att linda för att alla andra i stallet gör det är ju inte det bästa för hästen.
En häst med normalt rörelsemönster behöver inte lindas.
Att linda fel ger ju skador på hästen.
Linda kan jag tänka mig ev. behövs om den haft en benskada.

Jag tror att det finns hur många svar på den frågan som helst, det beror helt och hållet på vem du frågar :)

Personligen så använder jag paddar i tygklätt skumgummi fram och yllepaddar bak när jag lägger arbetsbandage. Detta val beror endast på att de var passande i storlek för min häst och de skyddar bra för min häst som går på sig ganska rejält bak. Att jag lindar fram beror på att jag fått för mig att han bli mindre snubblig med ett stödbandage, men sen är det ju snyggt också :D

Jag använder alltid fleece bandage, ingen padd behövs inte bara man ser till att dom inte är skitiga och man lindar lagom hårt och likadant. elestiska lindor e hemska att ha för det kan bli mycke fel med detta. inte för hårt inte fr löst och hästen måste ut direkt. pga benen stassar sig. i boxen använder jag fleece med fast padd då. om man har padd när man rider är det lätt att dom kasar ner.
det är vad jag har lärt mig iaf=)

Jag använder alltid fleece bandage, ingen padd behövs inte bara man ser till att dom inte är skitiga och man lindar lagom hårt och likadant. elestiska lindor e hemska att ha för det kan bli mycke fel med detta. inte för hårt inte fr löst och hästen måste ut direkt. pga benen stassar sig. i boxen använder jag fleece med fast padd då. om man har padd när man rider är det lätt att dom kasar ner.
det är vad jag har lärt mig iaf=)

Om man lindar så hårt att benet stasas om hästen inte går ut och rör sig på momangen, då lindar man åt h-vete för hårt.
Däremot har jag hört talas om speciella "travbandage" som man har på travet, och då måste hästen ut direkt - huruvida det är sant eller ej vet jag inte då jag inte sysslar med trav, förhoppningsvis kan väl nån travmänniska svara här...

Om lindorna kasar ner då man har padd så lindar man alldeles för löst och/eller har fel material på padden.

Googla på "bandageunderlägg gel". ;)

Dom såg riktigt spejsade ut, men de kanske är bra. Någon här som använder dom?

Jag lindar alltid med fleecee och alltid med pad under. Jag lindar i stort sett varje dag faktiskt, om det inte är lerigt så lindar jag när jag rider ut också.

hm, ser det inte ut att bli väldigt svettigt med gel paddar? nån som provat dem? annars är jag väldigt insnöad på gel så om nån rekomenderar dem blir det absolut till att prova:D

kl
Vad tycker ni om akryllindor vid ridning? Har börjat använda sådana och tycker de är lätta att linda med och kasar inte ned.

Akryl är ett stickat material,blir liiite elastiskt.Här är mina gråa som jag gillar
23353013.jpg

Jag brukar ha bara fleecelindor, eftersom dom inte behöver ngra lindor (de är tjocka) det brukar bli rätt varmt med fleece+pad, men det går med pad oxå, absolut.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar