Benlinder?!

Sv: Benlinder?!

Jag tror du tänkte på uttrycket "övning ger färdighet ;)

Bra att du har tränaren som kollar. Det är alltid tryggt att ha någon kontrollant, för man ska inte förringa vikten av att linda rätt. På skolan jag gick så kontrollerade vår tränare alla lindor innan vi gick ut i ridhuset - på så sätt lärde man sig linda korrekt. Nu då jag varit borta några år från ridningen var jag nojjig över detta men jag har insett att det sitter i ryggen...

På min medryttarhäst har jag sagt till ägaren att vi ska använda fleecelindor, ägaren är nämligen inte en van lindare och jag vill inte riskera något med elastiska lindor.
Det är alltid bäst att linda med fleece om man är lite osäker, tycker jag, om man inte har någon som kan dubbelkolla.

Senast ändrad:

*Knapplån*

Jag har antingen lindat med bara fleece eller med kombinerat fleece/elastiskt. Vad jag har märkt så har dte fungerat kanon, men nu de senaste åren har jag endast använt kombinerade lindor, och jag tycker att de är suveräna, men det är dom tydligen inte? =(

*knapplån*
Jag har bara kombinationslindor, men eftersom att så många tycker att det är farliga tänker jag börja med padd istället. Kan man ha padd under kombinationslindorna? Tack :D

Ja, man kan ju ha padd under både fleece och elastiska så det kan man ha på kombinerade ;) Det är ju onödigt att slänga dem när man har dem, men livsfarligt att använda dem "som de är tänkta" så att säga dvs utan padd.

*Knapplån*

Jag har antingen lindat med bara fleece eller med kombinerat fleece/elastiskt. Vad jag har märkt så har dte fungerat kanon, men nu de senaste åren har jag endast använt kombinerade lindor, och jag tycker att de är suveräna, men det är dom tydligen inte? =(

Nej, de är livsfarliga enligt mig. Padden har man för att jämna ut trycket så att det inte blir punkttryck och för att få stötdämpning mot slag. Det är ju padden som är själva skyddet, lindan är där för att hålla i padden :)

Då man lindar med kombinerade lindor så visst blir det mjukt underst i och med fleecen, men fleecen har ju skarvar som ligger mot benet som sedan i sin tur får ett tryck i och med de elastiska lindan utanpå. Dvs det blir ett tryck på skarvarna :crazy: Visst finns det folk som lindar med fleece utan padd, men du ska dra h-vetes hårt för att orsaka en stasning med fleecelindor i och med att de inte är elastiska. Själv tar jag det säkra före det osäkra. Och när jag lindar vill jag ha skydd, lindor utan padd är bara estetiskt och inte specellt mkt till skydd...
Nej, linda med padd under. Kombinationslindor är bara ett säljtrick för att människor ska "slippa" använda krångliga saker. Människors lathet har alltid varit ett säkert säljkort :angel:

Senast ändrad:

Finns kalasbra kombinationslindor.
Fleece innerst, elastiskt utanpå. så man kan linda fleecen och sen blir det elastiskt. Då behöver du inte krångla med padd.

Jag tycker inte att det är en bra lösning eftersom flecen inte blir lika tjock som en padd samtidigt som det blir en massa små skarvar som kan ge skav. Flece kan också bränna mot benet när man har elastiskt över.

Mina åsikter och egna erfarenheter bara ;)

Finns kalasbra kombinationslindor.
Fleece innerst, elastiskt utanpå. så man kan linda fleecen och sen blir det elastiskt. Då behöver du inte krångla med padd.

Det här är ngt som jag inte riktigt har förstått, även fast jag har frågat flera andra som är av denna åsikt har jag inte fått ett tillfredsställande svar;

VAD är det som är så krångligt med padd?

Det tar enligt mig inte längre tid att linda med padd och det är heller inte besvärligare om man bara ser till att ha en för benet storleksanpassad padd.
Jag kan inte begripa varför det skulle vara krångligare/långsammare att linda benen med en padd under? :confused:

Fleece är nog bäst elastiska med paddar är ju stadigast och mer som skydd men om man inte är så jätte haj på att linda kan dom få skav och knölar .
Så jag tror att fleecelindor är bäst:D

VAD är det som är så krångligt med padd?

Det är besvärligt, om man är ovan, att få padden att sitta jämt samtidigt som man lindar :idea: Förut lossnade den liksom lite, man måste få in tekniken. Sen är det väl lätt.

Förvisso, men det är ju bara att träna och göra om tills det blir bra. Är man så dålig på att linda att man inte kan hantera en padd, då ska man nog inte linda benen heller...

Till alla:

Kan man på något sätt skada hästen genom att bara rida med fleecelindor, ingen pad? Finns ganska många på ett ställe som jag brukade rida på som gjorde det. Vet att lindorna inte skyddar något, men undrar bara om det skadar? Själv rider jag aldrig med lindor men har ett par fina som ligger och skräpar så tänkte testa.

Det här kanske är en knäpp fråga men kan man ha lindor öven benskydd? tycker inte att benskydden är så fina hehe..

Visst är det så, allt kräver övning, även lindning av ben :)
Innan jag lindade benen på min häst så övade jag på min väninna, min storebror och även till viss del (hon var dock inte fullt lika road) min mor.

Överarmen på min väninna och underarmen på min bror stämde hyfsat bra överens med benen på min häst storleksmässigt och huden på en människa ger till och med en större utmaning när det gäller "glidmomentet" på padden än vad ett bepälsat hästben utgör. Den övningen gjorde mig stor nytta när det gäller tekniken att hålla padden på plats samtidigt som man lindar på lindan, numer sitter momenten i ryggraden och jag kan i princip linda med förbundna ögon :)

Senast ändrad:

Tja, skada vet jag väl inte om det skulle göra, fleece bränner väl inte på samma vis om acryl eller elastisk linda kan göra (?). Men varför chansa? Linda istället med en padd under så har du ju dessutom ett visst skydd :)

Linda över benskydd kan man väl göra om man nu promt vill det, men det blir nog inte snyggare än dina "fula" benskydd. Det lär bli rätt klumpigt och även se knöligt ut. Köp snyggare skydd istället ;)

haha mamma skulle döda mig om jag bad om nya benskydd, dom var ganska hehe dyra.. förresten tycker jag att alla benskydd är fula, gillar inte såna saker men rider hellre med fula benskydd än skadar pållen :laugh:

Om något händer så att lindan dras åt är skaderisken mkt högre om man inte har en padd under. Läs vad någon skrev tidigare i denna tråd - lindan fastnade, drog åt och hästen fick en senskada.

Att linda över benskydd är ju att sätta tryck över något knöligt. Som att linda in pinnar och stenar kanske, inte vidare skönt eller hälsosamt... Däremot finns ju benskydd som ser nästan ut som lindor, tex dessa "dressyrskydd" eller "westernskydden" om nån fattar vilka jag menar:angel:
Jag köpte sistnämnda till min senaste häst eftersom han strök sig så långt ner på kotan att bara lindor täckte. Westernskydden går ner över kotan och passade superbra till honom. Jag tycker inte om att rida ut med lindor, då har jag hellre skydd med tanke på risken att lindan går upp utan att man märker det...

Jag har BoT fleecelindor när jag rider. Har ingen pad under och jag tycker det fungerar suveränt!

kl

jag lindar alltid med elastiskta lindor + fleece/bomulls paddar.

Jag har BoT fleecelindor när jag rider. Har ingen pad under och jag tycker det fungerar suveränt!

Det funkar utmärkt att linda utan padd så länge det funkar.
När lindan lossnar/hästen fastnar/du råkar linda lite, lite ojämnt så funkar det dock inte lika bra längre, och senskador har låååång konvalescens, i värsta fall håller senan inte för större påfrestningar mer.

Det funkar utmärkt att åka bil utan bälte eller rida utan hjälm också, så länge inget oförutsett händer, om du förstår min liknelse... :cool:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar