Benfrakturer

Red_Chili

Trådstartare
Ni som har erfarenhet av hundar som brutit ben, berätta gärna om allt.
Vad var brutet, hur lång tid tog läkningen och rehab? Vad gjordes för rehab? Hur gammal var hunden och hur bra blev den? Har ni erfarenhet av frakturer kring knäleder eller liknade så är det extra intressant.

Kullsystern till min äldsta tik bröt ena frambenet som 6månaders. Delen mellan tassen och... ingen aning vad det heter på hund :D antar att det är handleden eller något sådant.
Op, gips i några veckor, avgipsning, bröt sig igen någon timme senare när hon hoppade ur bilen, ny op+gips, gipskomplikationer -> amputation av en tå och en trampdyna, nytt gips i några veckor. Sedan läkt, ägaren körde hemmasimning (liten hund+badbalja), några minuter dagligen och sedan längre+stretching. Efter några månader hade hon musklerna tillbaka, men hon kommer aldrig sluta halta pga ojämnheten i tassen. Fin liten tjej :)

Har en släkting var hund har brytit knät.
Detta gjordes i valplådan, uppfödaren spelar ovetandes och på något sjukt sätt gick denna valp igenom valpbesiktingen.
Benet har alltså läkt ihop själv...fel och det ser förjävligt ut på röntgen på ren svenska.
Hunden är året nu och lever näst intill normalt med vissa begränsningar.

Jag kan PMa röntgenbild på facebook om du vill.

Jag tror din har bättre chanser eftersom hon dels är nättare och dels fick proffsvård direkt.

Min JRT bröt ena frambenet efter en frontalkrock med häst vid ca 3års ålder.
Strålbenet av, armbågsbenet helt (eller om det var tvärtom) hon blev gipsad (helt utan skruvar) 8 veckor med gips och gipsbyte ca en gång/vecka då gipset hela tiden kasade ner. Hon fick även skav av gipset på armbågen (ända in till benet)

Rehab bestog i treadmill 1gång/vecka och simning 1gång/vecka för att sedan minskas ner så tror totalt 10 veckor höll vi på.

Ca 6mån efter gjordes en plastikoperation på "gipsskavet" då huden satt fast i benet i armbågen och skapade väldigt dålig rörelse.

Idag är hon 10år och kan vid hård ansträngning kräva lite massage i bogen på det benet.

Min lärdom gå inte på att det är enklare med gips - ta smällen söv och skruva ihop.

Pinne tik 2 år,lårbensbrott,spikad,burvila, infektion,antibiotika,mer burvila,trebent under en längre tid men fick promeneras, blev frisk o 4 bent, några år senare kom spiken ut genom skinnet,togs ut och sen problemfri igen.

Min kille bröt sitt högra lårben sept 2015 då var han 1 år (sprang i full fart in i en fyrkantig grindstolpe), det gick rakt av med en hel del småsplitter splitter men de lyckades att operera ihop det med en skena som än i dag sitter kvar i benet (kommer bara tas bort om man märker att han får obehag av det) och ett stift som gick genom benpipan om jag förstod rätt, men tyvärr efter ca 2 veckor började stiftet att röra på sig och la sig mot ischias nerven och var nära att skära av den så då blev det ilfart in igen till operation för att ta bort stiftet, tur i oturen att nerven inte tog skada av det.
Rehab var att gå på vatten- treadmill och speciella hemövningar (bla typ cavaletti övningar och viktband på benet) i ca 11 veckor tror jag vi höll på.
Idag märks det inte alls av på honom att han för "bara" 1,5 år sen bröt benet så pass allvarligt, det är full fart på honom och inga rörelseavikelser syns heller.

Jag har en kompis vars hund brutit samma framben två gånger. Först som valp i en lekolycka med en annan hund, några månader senare rymde hon och blev påkörd och bröt samma ben igen fast inte på riktigt samma ställe.

Det har varit mycket rehab, men hon är återställd idag och fungerar som jakthund.

Jag hade en hund som bröt vänster framben, hon blev opererad och fick en platta fastskruvad i benet. Låååång burvila, när benet sedan var läkt opererades plattan bort och hon skulle fortsätta ha burvila ett tag till. Tyvärr bröt hon benet igen men på ett annat ställe, hon fick en ny platta inopererad men efter två veckor smulades benet sönder. Jag fick välja mellan att låta veterinären amputera benet eller låta lillskruttan somna in, jag valde att låta henne somna in.
Min mellanhund har opererats för patellaluxation på högerbenet, hon fick gå på vattentrask en gång i veckan samtidigt som vi långsamt fick öka promenaderna. (Givetvis är det inte samma sak som att ha brutit knät.)

Har en släkting var hund har brytit knät.
Detta gjordes i valplådan, uppfödaren spelar ovetandes och på något sjukt sätt gick denna valp igenom valpbesiktingen.
Benet har alltså läkt ihop själv...fel och det ser förjävligt ut på röntgen på ren svenska.
Hunden är året nu och lever näst intill normalt med vissa begränsningar.

Jag kan PMa röntgenbild på facebook om du vill.

Jag tror din har bättre chanser eftersom hon dels är nättare och dels fick proffsvård direkt.

Oj jösses... Så oansvarigt av uppfödaren :eek: Det vore mycket intressant att se den röntgenbilden, du får gärna skicka (lovar såklart att inte sprida den vidare).

Underbart att det ändå verkar kunna gå bra i många fall med brutna ben... Jag har sett flera fall där det inte alls gått bra än vad jag sett hundar där det gått bra, men det kan ju vara så att jag träffat hundar med läkta benbrott utan att veta om det också!

Veterinären vi träffade igår påtalade noga att det inte är fel att avliva i en sådan situation som Aysu är i nu, och för några år sedan hade jag nog valt att göra det. Nu har jag dock sådant enormt förtroende för "min" fysioterapeut och är så beroende av Aysu att jag känner att vi måste försöka få henne bra. Några spikar/skruvar/plattor gick inte att få till i hennes knä, det var "fel" benbrott för det, men någon skena ska hon visst ha som ska stabilisera upp det hela, samt ett rejält bandage som ska bytas regelbundet.

Vår BC bröt lårbenet på tre ställen när hon var några månader. Det skruvades ihop och hon blev återställd. Hon blev 15 år och levde ett väldigt aktivt liv. Det brutna benet var inget som påverkade, möjligtvis att det var något svårt att hålla henne lugn under läkningen då hon var en väldigt aktiv valp :)

Underbart att det ändå verkar kunna gå bra i många fall med brutna ben... Jag har sett flera fall där det inte alls gått bra än vad jag sett hundar där det gått bra, men det kan ju vara så att jag träffat hundar med läkta benbrott utan att veta om det också!

Veterinären vi träffade igår påtalade noga att det inte är fel att avliva i en sådan situation som Aysu är i nu, och för några år sedan hade jag nog valt att göra det. Nu har jag dock sådant enormt förtroende för "min" fysioterapeut och är så beroende av Aysu att jag känner att vi måste försöka få henne bra. Några spikar/skruvar/plattor gick inte att få till i hennes knä, det var "fel" benbrott för det, men någon skena ska hon visst ha som ska stabilisera upp det hela, samt ett rejält bandage som ska bytas regelbundet.
Jag hade helt gjort om det även om det var en jobbig tid både för mig och hunden men det har gett oss många lyckliga år efter det. Hoppas det går bra för er!

Vår gamla hane blev påkörd som sexmånaders och bröt ett bakben. Skruvades ihop, burvila i 2 månader (detta var sent 90-tal) och jagade sedan för fullt till han var 12 år.

Laddas mamma blev illa sprättad i knäleden av ett vildsvin, vilket de mot alla odds lyckades laga riktigt fint. Hon är 11 år nu och jagar fortfarande, dock blir hon stel och lite halt om hon jagar för hårt.

Det är ju lite annat med vuxen och valp, men Lyxas mamma bröt benet som 3 månaders valp, fick gipsas och hållas i stillhet i ett par månader om jag minns rätt.

Efter det har hon tävlat agility i massa år och tagit cert, tävlat elitlydnad och uppflyttad till högrespår. Hon är 11 nu och har aldrig haft några problem med det :) .

Jag hade helt gjort om det även om det var en jobbig tid både för mig och hunden men det har gett oss många lyckliga år efter det. Hoppas det går bra för er!
Tack! Min Aysu är bara 5 1/2 år nu och "alla" räknar med att salukis blir åtminstone 10 år. Det är absolut inte ovanligt att de blir 12-14 år, ibland ännu äldre (hon har flertalet nära släktingar som blivit 15-16år). Förhoppningsvis har hon alltså mååånga år kvar :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Vår flatte Melker har i veckan opererats för patellaluxation. Är det någon här som gått igenom detta och kommer ihåg hur lång tid...
Svar
2
· Visningar
291
Senast: msp
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
374
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 369
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar