Benbitar i kotor

Scilla

Trådstartare
Läste i ett annat inlägg att benbitar i kotor inte räknas som ocd och min fråga är ju varför det inte gör det?

Var ska benbiten sitta för att den ska räknas som ocd?

Är det "bättre" att den sitter i kotan än någon annanstans?
Hur stor skada gör den om den sitter i kotan jämfört med tex hasen?

Sv: Benbitar i kotor

Aha, kanon vilken bra länk!

Hittade massor som kan stämma in på min häst. Min super duktiga hovslagare kollade ju på min unghäst som enl röntgen ska toppfrakurer på kotsenbenet men det han förklarade för mig var precis det som som stod här och han trodde mer på att det var det som han hade men att det på röntgen ser ut som frakturer. Han förklararade att det säkerligen inte har någon påverkan på honom alls men att hans benställning säkert inverkat till att han har det på bägge benen och så stod det ju här.

Nu minns jag ju inte exakt hur röntgen bilderna såg ut men jag tror mig minnas att kanterna var "suddiga".

Imorgon ska jag få svar på vad PB anser om bilderna och enl min hovis så skulle jag lita på vad han säger men inte på den vet som jag hade när jag röntgade. Håll tummarna på att han ger mig ett possitivt besked!

I övrig har jag iaf bestämt mig att hästen får stanna hos mig och troligtvis utbildas vidare enl planen. Håller han så gör han jag tänker inte ge upp en så fin häst ännu! så länge han inte har ont och lider av det så ska han få stanna kvar hos oss.

Ja jag gillar verkligen den länken =)

Åh, jag har faktiskt undrat hur det gick med 'frakturhästen'. Fast vad är det för veterinär som misstar en POF för frakturer? Knepigt. Men hoppas du får mer svar nu av den andra veterinären som ska läsa av.

Min K hade ju just en POF/birkelandsfraktur (skrev ju om henne i din andra tråd)

Näe han kanske inte misstar sig men jag fick en sådan aha känsla när jag läste länken för det stämde bättre in på att ha frakturer som enl veterinärer sa "hästen ska inte var ohalt av detta".

Det som får mig att hoppas är att denna klinik jag gjorde röntgen på inte är kända för sina bästa diagnoser sas. Jag tog ju dem för att de låg så nära till. En röntgen ska ju inte vara så svårt tänkte jag... och det är det ju inte.. på en felfri häst...

Hoppet är väl det sista som överger en :crazy:

Jo just det... glömde... veterinären sa då jag frågade hur han skulle göra om det var hans häst.. Han sa då att han inte skulle operera men sen sa han samtidigt att det är ju ändå ingen som köper hästar med lösa benbitar!?!? jag mitt pucko frågade ju inte mer då jag var i "lagom chock"

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 591
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 615
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka