Belöningar

Sv: Belöningar

KL

Jag har en väldigt lättbelönad tik där jag varierar mellan ätbart (torrfoderkulor, korv etc), socialt/verbalt (jubel, springa och hälsa på annan person, omklappningar, "vanligt" röstberöm typ "bra"), leksak (kampleksak, pipleksak, jaga leksak). Det är som sagt väldigt enkelt att belöna henne, och det är otroligt tacksamt i tränings - och tävlingssituationer :laugh:.

Vår gamla cavalierhane var dock en hund med en väldigt speciell belöning :p. Han tyckte inte om godis, inte leksaker, inte andra hundar (förutom vår andra cavalierhane), inte så mycket att bli klappad och inte heller röstberöm :crazy:. Men vad han däremot älskade var när vi bytte vatten hos våra kaniner och slängde ut det gamla på gården. Då hoppade han högt, slog volter i luften, jagade och sökte efter vattnet när det landat i gräset.

Så när syrran tävlade honom i agility så hade hon alltid en sportflaska fylld med vatten stående vid målgången, och när de var klara så sprejade hon ner hela hunden i vattnet och skvätte det så han fick jaga det, och det ÄLSKADE han :laugh:! Många tittade lite snett och förvånat, då vattensprayning på hundar oftast är sammankopplat med bestraffning, men man får ju gå efter vad hunden gillar och inte efter hur normen ser ut :D!

KL

Devil är härligt lättbelönad, något som jag har jobbat på sedan när han kom hit 8v gammal. Jag vill kunna belöna med kel och röst och att det ska "räcka" utan att behöva ta till leksak/godis (Särskilt viktigt inför kommande tävlingskarriär), och det funkar utmärkt på honom! Jag har även lärt honom kampa med jackärmen, för att alltid ha något att belöna med :angel: Men i stort sett allting duger. Kampa med diverse saker, springa och hämta kastad leksak, brottas med matte, springa med matte, glada tillrop, klapp och kel. Om det är någonting som han skulle gå genom eld för så är det mjukost på tub, det är absolut det bästa han vet! Så det använder jag alltid till vardagsinkallning till exempel, där han får jackpot varje gång han bryter det han gör och kommer i full fart.

I apporteringen får han aldrig mer än röstberöm, eftersom att få apportera är den största belöningen i sig. Några klappar och kanske en torrfoderkula som signalerar "bra gjort, nu är vi klara", men inte mer än så.

Zipper är ett kapitel för sig. Allt som går att äta går bra att belöna med, men tyvärr är godis ganska dämpade för honom. Jag har lärt honom kampa och springa efter bollar och det funkar bra som belöning, men har ingen bra belöning som håller på tävling eftersom klapp och röstberöm inte peppar honom. Och det är en kille som behöver mycket peppning ;) Men jag jobbar vidare, och tror att det bästa för honom vore att ha en förväntan på "snart får jag springa till utanför planen och där står en burk full med korv till mig". Så jag jobbar med det, att kunna utföra fler och fler grejer och arbeta längre innan belöningen kommer.

Mycket i vardagen funkar bra att belöna med det hunden egentligen vill åt. T ex "sitter du still får du gå ut genom dörren", "kommer du på inkallning får du nosa på kissfläcken sedan", "blir du lugn får du hälsa på personen", "går du fint i koppel får du springa lös".

Senast ändrad:

Vilken bra tråd det här kan bli, jag har fått massor av tips och idéer redan nu :bow:

Eftersom jag jobbar en hel det med att få upp Billys föremålsintresse köpte jag en ny boll idag:
billysbolldsc_0383_139049102.jpg

Och nu har jag introducerat den.
Det är första gången jag introducerar en leksak över huvud taget. Innan har han liksom bara fått dem, men nu byggde jag upp en lek och en jakt och massor av bus och en spänning kring bollen innan han fick den. Lite väl ambitiöst kanske - men jösses, vilken succé!

När han väl fick tag på bollen hade vi dragkamp och jagade varann och busade som bara den i flera minuter, innan jag avbröt leken medan han fortfarande tyckte att bollen vara skitrolig. Nu hoppas jag att bollen har tillräckligt positiv laddning för att kunna följa med och vara skitrolig på kursen i morgon... :)

Min hund tycker mycket om Frolic så det är de godis han får. Jag belönar också med röst och kel. Än så länge ä det kanske lite för mycket godis som belöning, men känns som att han många gånger behöver det fö att veta att det var bra, som tex vid apportering och att han lämnar den i handen, och för att motivera att forsätta göra rätt. Men saker som han kan får han ibland bara röstberöm och kel.
Jag har provat belöna med leksak också, som vid inkallning tex, men använder me godis/röst/kel när jag tränar.

Syrrans killes hund älskar YipYap eller vad det heter, det är typ mot karies och ger bättre andedäkt. En gång satte han framtassarna på hyllan i bokhyllan där den lilla dosan fanns som att "jag vet att dom finns här". Och skakar man på den så kommer man direkt. Och håller man i en bit gör han allt han kommer på för att få den. Nu är hunden gammal, men oj vad man har kunnat lära honom mycket med YipYap.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den...
2
Svar
20
· Visningar
550
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 621
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
766
Senast: ildiko
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka