Sv: Belöningar
KL
Jag har en väldigt lättbelönad tik där jag varierar mellan ätbart (torrfoderkulor, korv etc), socialt/verbalt (jubel, springa och hälsa på annan person, omklappningar, "vanligt" röstberöm typ "bra"), leksak (kampleksak, pipleksak, jaga leksak). Det är som sagt väldigt enkelt att belöna henne, och det är otroligt tacksamt i tränings - och tävlingssituationer
.
Vår gamla cavalierhane var dock en hund med en väldigt speciell belöning
. Han tyckte inte om godis, inte leksaker, inte andra hundar (förutom vår andra cavalierhane), inte så mycket att bli klappad och inte heller röstberöm
. Men vad han däremot älskade var när vi bytte vatten hos våra kaniner och slängde ut det gamla på gården. Då hoppade han högt, slog volter i luften, jagade och sökte efter vattnet när det landat i gräset.
Så när syrran tävlade honom i agility så hade hon alltid en sportflaska fylld med vatten stående vid målgången, och när de var klara så sprejade hon ner hela hunden i vattnet och skvätte det så han fick jaga det, och det ÄLSKADE han
! Många tittade lite snett och förvånat, då vattensprayning på hundar oftast är sammankopplat med bestraffning, men man får ju gå efter vad hunden gillar och inte efter hur normen ser ut
!
KL
Jag har en väldigt lättbelönad tik där jag varierar mellan ätbart (torrfoderkulor, korv etc), socialt/verbalt (jubel, springa och hälsa på annan person, omklappningar, "vanligt" röstberöm typ "bra"), leksak (kampleksak, pipleksak, jaga leksak). Det är som sagt väldigt enkelt att belöna henne, och det är otroligt tacksamt i tränings - och tävlingssituationer
Vår gamla cavalierhane var dock en hund med en väldigt speciell belöning
Så när syrran tävlade honom i agility så hade hon alltid en sportflaska fylld med vatten stående vid målgången, och när de var klara så sprejade hon ner hela hunden i vattnet och skvätte det så han fick jaga det, och det ÄLSKADE han