Belöningar

Blueberry

Trådstartare
Vid senaste kurstillfället (allmänlydnad) diskuterade vi belöningar och motivation. De vanligaste sätten att belöna är antagligen bus eller godis, i olika varianter. Och olika belöningar har olika värde i olika situationer.
Det blev en väldigt intressant diskussion, alla hade egna sätt och väldigt olika fantasi.
  • Vilka olika belöningar använder ni?
  • Vad är det bästa hunden vet?
  • Vad triggar mest?

Egentligen kan man belöna hunden med vad som helst som den vill ha eller vill göra. Kursledaren la fram doftfläckar som exempel: "Om du gör som jag säger får du och lukta på fläcken sen"

Har ni några liknande specialare?

Sv: Belöningar

Va kul, vi har också diskuterat belöning på min utbildning. Där sa vår kursledare nån tankvärt; att man måste belöna "nuet", om du älskar hallonkola och jag gillar lakrisremmar bästa av allt. Och något håller oss vaken i 24 timmar, då blir ju bästa belöningen varken hallonkola eller remmar, utan båda vill sova.
Klart tänkvärt, "vad motiverar just nu".

Jag tycker absolut att doftfläckar kan vara belönande, eller ge "nosfantasten" ett litet spår vid lyckat "fria följ"

Vid viltspår får alltid min hund bära hem klöven och gräva ner den, det är värsta lyckan för honom. (Sen går visserligen matte och gräver upp den igen, men utan hund)
Ska jag lära min hund något nytt är det alltid kalkon som gäller.

Det beror på vad vi ska göra. Men generellt belönar jag med godis + lek. Ibland bara godis eller bara lek.
Använder olika godis i olika situationer, och olika lek också.

Men jag har nog lite dålig fantasi, man kan säkert hitta på mycket mer roliga grejer :)

Billy älskar ost. Och korv. Ost och korv = klart bättre än köttbullar.
Bäst av allt i hela världen är ostbågar. :angel:

När vi leker är det i regel roligare att fajtas om/jaga och sen sno leksaken och bli jagad än att kampa.

Den absolut bästa belöningen för min är att få hälsa och leka med andra hundar och människor. Vilket funkar väldigt bra. Säger man stanna så stannar hon istället för att dra fram till mötande hund, för hon kan ju belönas med att få gå fram ;)
Annars är kamplek högt på listan. Och att få spåra, det är också en supermotivation, ser hon att jag tar fram stora spår väskan så beter hon sig som ängel och väntar tills selen och linan kommer på.

Loke älskar att få visa upp sina fina saker för "publiken" så det får han göra när han har varit riktigt duktig. Dvs det blir en dubbel belöning när han först får springa och hämta sin leksak, och sedan får visa upp den. Något han också gillar är "hårt gos" Dvs att han får klia sitt huvud på mig, samtidigt som han mer eller mindre kliver upp i mitt knä och helst ska jag klia honom på rumpan samtidigt. Då blir han alldeles salig. Men det är en lugnande belöning. En tredje specialare är att han tycker om att stjäla, så om jag vill öka tempot på honom så tävlar vi om vem som hinner först fram till en väntande värdefull grej. Helst ska jag ropa, "åh, nej" och så ska han lyckas knycka grejen precis framför näsan på mig. Då blir han rätt mallig.

Grima belönar jag i första hand med boll, för henne är det det absolut bästa som finns. Hade jag slängt en boll i ett eldhav hade hon förmodligen hoppat efter, så mycket älskar hon sin boll :D Däremot kan jag köra gott godis också ibland för att dämpa henne, eller när jag vill lära in något specifikt då hon inte är mottaglig för ny information på samma sätt när jag kör bollen. Annars är det bus/brottning med mig som gäller, jag vill att hundarna ska "tända till" på det också.

Ian får lite olika belöningar,då han inte är lika motiverad. I huvudsak kör jag boll med honom också, men även godis ibland,och även att jag jagar honom eller att vi brottas, det tycker han är jätteroligt :)

Weimaranern gillar sitt godis men vi har 3 leksaker som fungerar ibland. Det ena är ett kaninskinn i snöre, den andra en pipboll som är kul att springa efter men inte bära och den tredje är en bollgroda som man kan kampa med ibland men oftast inte.

Godissidan leds av torkad fisk, räkor och leverkorv, för detta kan vad som helst utföras. Efter det kommer vanlig korv, kötbullar och blöt kattmat.

Schäfern är väl klassisk schäfer, vifta med en boll eller en bit brandslang och han är saligare än saligast. I muskelbyggarsyfte kastar hans husse ut den älskade bollen i all möjlig och omöjlig terräng och hitentills har den återkommit varje gång. Han söker intensivt tills den är upphittad och det är det bästa som finns att ha den i munnen, bära runt och visa :D

Det med doftbelöning var en bra idé, weimaranern älskar att lukta på saker! :idea:

Stora vita älskar att kampa. Om det följs utav vinst och att man jagar honom för att få tag i "stocken" ja då är han lyckligare än lyckligast. Bollar är annars en stor favorit, sådant som piper kan dock få honom riktigt blockad, och kan användas som avslutningsbelöning. Det funkar även fint att godisbelöna honom, gör det mest när vi är i inomhuslokalen (pga platsbrist) eller vid inlärning av en del nya moment/klickerträning.

Lilla gula gillar att man leker jage med honom, vissa dagar vill han även kampa ordentligt och jagas sedan. Han har inte så mycket intresse i bollar, men de funkar om de piper. Han föredrar dock godis (inte matte, han behöver gasas upp under träning och godis hjälper inte riktigt till) just nu är favoriten torkad kycklingfilé.

I vardagslydnaden, när vi är ute och går brukar lilleman bli belönad med kissfläckar, fungerar helt ok. Stora brukar istället få springa efter snöbollar.

Toka belönar jag mest med boll eller kamp, beroende på moment. Godis använder jag också, särskilt vid inlärning. Överag är hon lätt att belöna och motivera. Det räcker i princip med att jag är glad så är hon glad.

Hedda är däremot en annan historia. Henne belönar jag med godis, jakt (jaga bolllen) eller ibland kamp. Hon är väldigt inrutad på vilket moment som ger vilken belöning. Det kan vara prolematiskt att belöna med bollen om hon är van att få godis i fjärren till exempel. Hon är heller inte speciellt förtjust i att lämna ifrån sig en leksak så kastar man en boll eller låte henne vinna i kampen så får man vara beredd på att det tar en stund innan man får tag i henne igen :).
Ibland kör vi en Heddaspecial om hon varit riktigt duktig, då springer vi ner till sjön (tur vi bor i Småland) och så får hon bada och så ska matte kasta pinnar som hon simmar och hämtar. Det är livet!

Mina blir fruktansvärt lyckliga av "varsågoda". Alltså frikommando så de kan dra iväg i full fart och tävla med varandra. Får aldrig så fint "bakomgående" som när de själva föreslår det för att få gemensam startsignal;)

Annars är det mycket standard med godis och lek/kampande/apport. Boss kan visa om det är något speciellt han vill ( ta fram bollen under soffan, gå ut och hälsa på främmande el dyl) och då brukar han få en lätt uppgift för att sen få tillgång till det han bad om. Har gått så långt att han nu ta ögonkontakt med mig, tittar på det han vill, för att sen börja backa som en tok. Vi har tränat mycket på att backa;)

Har inte så mycket udda belöningar, den mest "udda" är väl att skicka upp hunden på balansbommen. Han älskar balanshinder!

Annars "slåss" lite, kampa, slänga iväg leksak eller också godis.
Nu är han i en ålder då han förändras massor och har bla. nyss kommit på att det är riktigt kul att kampa som belöning så nu varierar det vilken belöning som är bäst för dagen. Tidigare har det mest varit godis som gällt, korv är favoriten men det har han pga. allergiutredningen inte fått äta sen i somras.

Tillägg: Att springa några steg funkar också fint.

Senast ändrad:

Just ja! Det gör jag med den stora när det är barmark och vi är på klubben, då kan han få A-hindret och balanshindret som belöning ibland, han älskar det :)

Här belönas mest med kamp, men min gamla dam ÄLSKADE applåder! Ju fler som klappade händerna desto gladare/stoltare blev hon :D

/Swat

Mina får aldrig någon belöning i form av "godis hopp o lek" Deras belöning är deras arbete dvs apporteringen. De skiter fullständigt i allt vad godisar och leksaker innebär. Har de suttit passiva och väntat så är det bästa de vet att få arbeta. De får en klapp när de kommer in med apporten och ut och hämta nästa.

/LL

Iver är väldigt lättbelönad! Jag använder olika belöningar taktiskt för att främja det vi pysslar med.

I moment med hög belöningsfrekvens använder vi godis för att det är lättast. Jag varierar att ge allt ifrån torrfoderkulor till korv, skinka, morötter och frolic typ.
Han tar upp kampen väldigt lätt och det använder vi ofta som avslut på någon längre kedja, där spelar det ingen roll om jag drar fram kopplet, min vante eller en leksak, mitt kroppspråk signalerar "det här ska vi kampa med".

Boll är också en alldeles magisk mackapär!

När jag belönar socialt och med lek är det ofta knådande på rumpan som gäller, han tycker även att det är highlife att få springa slalom mellan min ben, och som cillamuffins skrev om att få visa upp saker, det är verkligen livet det!

På tävling eller förberedande applåderar jag mellan momenten och använder röst efter vad jag får i situationen. En annan tokig grej är att han ofta svarar ljudligt när jag flinar mot honom med kisande ögon och ett leende, det riktigt spritter i kroppen på honom då. Jag la stor vikt vid bra belöningar när han var liten och ja, nu älskar han...allt. :D

Kittie har två riktigt bra belöningar - mat och kamp. Hon går lätt frivilligt fot en hel promenad för att du kanske har en godis i fickan, så ni kan ju tänka er vad hon kan göra för att faktiskt få en. Hehe.
Vi har jobbat i jättemycket på att få bort fixeringen eftersom hon kunde gå in i saker och drutta ner i diverse vattenpölar eftersom huvudet alltid var vänt upp mot mig.
Kampen har hon alltid haft väldigt starkt i sig, kampar alltid i sann belgaranda. :) (Livsfarligt för diverse lemmar som kommer imellan.)

Senast ändrad:

Hehe jag har också en tjej som älskar applåder. Min whippet belönas däremot bäst genom att få jaga något eller att få raca.

Min hund är galen i godis, det finns inget som kan mäta sig med det. Hon bryr sig inte så mycket om vad det är för sort utan hon äter glatt leversnittar eller torrfoder och jag märker ingen större skillnad om jag har köttbullar eller skinka med mig.

Som lightbelöning använder jag att springa, för hon älskar att springa så ett par löpsteg taggar upp henne ordentligt.

I agilityn brukar jag ha godiset en bit från banan så vi springer och hämtar det = dubbel belöning :laugh:

Liknande trådar

Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den...
2
Svar
20
· Visningar
550
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 621
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
766
Senast: ildiko
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka