Belgisk Vallhund / Malinois

Sv: Belgisk Vallhund / Malinois

MrsScabtree skrev:
Jag har inte sett en Malle på proffsnivå som viker undan för figuranten?

vad har det med saken o göra?

men det finns väl olika sätt o angripa en figurant endra med kamplust som de allra flesta mallar gör, eller med allvar alltså försvarslust.

Nej det är bra poäng men det är få ex som har såna poäng som den där.

Förra sommaren prata jag med insatschefen för hundenheten i hamburg.

de hade då ingen malle alls. De hade inga schäfrar som kravallhundar heller , bara Rottweiler och risenschnauser dög till sånt. det skulle vara rejäla och robusta hundar som tålde stryk och det va få raser som dög till sånt.
Nu såg denna gubbe ut som en Rottweiler själv så kanske var därför han gilla dom, men att de tål mycket är ju ett som är säkert.och med hans 30år inom hunderiet i tjänst vet han nog lite om vad han säger.

Han prata då om att mallen är populär för dens snabbhet o kamplust. men när har man behov av kamplust i en skarp situation, han svara, ALDRIG, Då vill man bara ha en hund med mycket försvar som vill flytta på folk.

men han sa som tävlingshund är det ju en perfekt ras o ha för de har så mycket kamplust. i tävling kommer man lång på bara kamplusten.

Senast ändrad:

PIRU skrev:
Förra sommaren prata jag med insatschefen för hundenheten i hamburg.

de hade då ingen malle alls. De hade inga schäfrar som kravallhundar heller , bara Rottweiler och risenschnauser dög till sånt. det skulle vara rejäla och robusta hundar som tålde stryk och det va få raser som dög till sånt.
Nu såg denna gubbe ut som en Rottweiler själv så kanske var därför han gilla dom, men att de tål mycket är ju ett som är säkert.och med hans 30år inom hunderiet i tjänst vet han nog lite om vad han säger.

Han prata då om att mallen är populär för dens snabbhet o kamplust. men när har man behov av kamplust i en skarp situation, han svara, ALDRIG, Då vill man bara ha en hund med mycket försvar som vill flytta på folk.

men han sa som tävlingshund är det ju en perfekt ras o ha för de har så mycket kamplust. i tävling kommer man lång på bara kamplusten.

Men det är ju det jag säger, nu tog jag upp schäfern för att den i iafl Sverige är traditionellast. Sen så används ju Mallen föträffligt mycket i Militärarbete spec utomlands och även i Belgien Frankrike områdena. Men som jag sa, detta är ju precis det jag menar med att man ska "välkomna in " fler raser då de även i Skyddsarbete kan behövas i olika ändamål även i yrkessammanhang. Rottweilern är ju mestadels inte så "kvick" , den är dessutom respekerad och en egentligt renodlad vakthund precis som de flesta molosser och har ett mkt respektingivande utseende och stor bufflig kropp. Inte konstigt att de är lämpade för kravaller;) . Riesen har ju storleken till fördel utöver det mentala. Mallen är från första början en vallhund och dessutom relativt liten för att vara "stor", men ack så kvick!
Det finns förträffliga mallar även i kravallsammanhang (och ofta) . Och även i Sverige ser jag oftast Schäfer under pågående kravaller.
Att avla på bla Malle i såna här brukssammanhang ser jag enbart som positivt då seriösa uppfödare ska plocka fram hundens starka sidor i önskat ändamål. Det finns ju många nutida raser med ex vallbakgrund som väldigt sällan lämpar sig för det ändamålet numera till skillnad från nutidens egentliga vallhundsraser (ex bordercollie). Det tar lång tid att avla fram exemplariska djur vars ändamål inte var det det ska vara i nuläget (ex skydd). Och jag måste säga att man är på god väg med denna rasen. Det är inte för inte den är poppis.
Sen att insatschefen i Hamburg favoriserade Rottweilers har nog också en del med smaksak att göra då dom fortfarande inte står för en majoritet Globalt (men även dom är på G= bra) , och även om man har 30 år på nacken kan man fortfarande favorisera och det säger jag utan att på något sätt nedvärdera hans kunskaper. Rottweilern ÄR en bra hund, så enkelt är det. För att det är en vakthund. Men pratar man med skyddfolk i toppen och yrkesfolk världen runt har dom antagligen också sina favoriter. Viktigast är väl att de flesta är överens om att vissa raser är bäst lämpade. Och många skulle med säkerhet sätta en Malle på listan av dom djuren anpassade för skydd, oavsett "kategori". Däremot tycker jag att det är rätt extremt att säga att säga att dom inte har någon försvarslusta, bara för att deras försvarslusta ligger procentiellt under rottweilern.

Jag vill också påpeka att jag personligen föredrar Rottisar i jämförelse med Malinos. Jag tar bara den här diskussionen för att det känns som att du drar dina åsikter åt det extrema hållet. Men jag har kanske fel? Klart man generaliserar lite extra i allmänhet när man diskuterar för att göra sig förstådd. Men jag blir lite osäker nu på hur pass "allvarlig" du är nu?

Det är ju enkelt o titta på deras försvarslust kanske till och med rasklubben har statistik om korningar L-test?

så man kan se hur deras kurva ligger när det gäller dom bitarna.

Jag tror inte han favoritsiera nån ras så där för Rottweiler är en vanlig polishund i Tyskland, har man sett några Tyska rottisar så tror man ju det är en annan ras mot va vi får fram här hemma i Sverige. Tror inte man går i 30år o bara tycker.

Sen att Rottweiler inte är en perfekt skyddshund är jag helt överens om.

Sen att Rottweiler är en renodlad vakt hund är ju en sanning med modifikation, det är en boskapsfösare från begynnelsen.

PIRU skrev:
Det är ju enkelt o titta på deras försvarslust kanske till och med rasklubben har statistik om korningar L-test?

så man kan se hur deras kurva ligger när det gäller dom bitarna.

Jag tror inte han favoritsiera nån ras så där för Rottweiler är en vanlig polishund i Tyskland, har man sett några Tyska rottisar så tror man ju det är en annan ras mot va vi får fram här hemma i Sverige. Tror inte man går i 30år o bara tycker.

Sen att Rottweiler inte är en perfekt skyddshund är jag helt överens om.

Sen att Rottweiler är en renodlad vakt hund är ju en sanning med modifikation, det är en boskapsfösare från begynnelsen.

Boskapsfösare i samband med att den ska vakta boskapen. Jag sa heller aldrig att "mallar öht" utan jag syftar hela tiden på de Mallarna som används i sitt syfte på den nivån. Jag skrev ett himla långt inlägg om det innan, ha överseende. Jag har dessutom tillbbringat min beskärda del i Tyskland och har inte någonstans skrivit illa om rottweilern i dess yrkesmässiga syfte-tvärtom. Men den har en annan inriktning än Mallen om man ska övergeneralisera. Jag skrev heller inte att han gick omkring i 30 år och bara tyckte. :smirk: Utan hade en låång förklaring till vad jag menade.. Jag kanske överreagerar men nu men drar du inte dina åsikter till det extrema? Som jag skrev tidigare, jag har svårt att avgöra hur pass allvarlig du är.

PIRU skrev:
vad har det med saken o göra?

men det finns väl olika sätt o angripa en figurant endra med kamplust som de allra flesta mallar gör, eller med allvar alltså försvarslust.

Nu kommer du in på det där jäkla "allvarssnacket". En malle på tävlingsplan kan mycket väl vara en bra tjänstehund. Så länge "jobbet" blir gjort så borde det inte spela roll varför eller inte varför hunden gör det?

Människor som snackar om så jäkla mycket allvar, gamla skyddstiden, hitan och ditan, dom som än idag säger; "Bah! Min schäfer.. han är den bästa skyddshunden.. Tävla? Nej för fan.. Jävla messport." Kan dom inte bara säga som det är? Nej, vi kan inte tävla för att det brister där eller där? Förstår du min poäng?

Om man prombt ska "dra fram så mycket allvar" i sin hund så får man väl se till att ändå ha en fungerande lydnad? Lydnaden ska ju sitta i tjänst OCH på plan eg.

Nja bara o titta på väktaren jag tränar mycket med han vill inte tävla idag trots han har en kanon hund, tack vare dom ändrat bedömningssättet. Han är verksam figurant och inlärningsfigurant.

Har jag sagt nåt annat än att mallen kan vara en bra tjh?

Senast ändrad:

Samma sak med belgaren, den användes för att valla och försvara/vakta hjorden, precis som schäfern!

PIRU skrev:
Har jag sagt nåt annat än att mallen kan vara en bra tjh?
Tja, man skulle ju lätt kunna tolka uttrycket Ikea-schäfer som att du menade just det. Men om du tycker att mallen kan vara en bra tjänstehund, varför skriver du inte det då?

PIRU skrev:
Nej det är bra poäng men det är få ex som har såna poäng som den där.

Näe,ärligt så har jag inte hört om det är någon Terv som kommit upp i samma poäng som min gamla "tant".

Finns det förresten Korningar fortfarande? Eller är det det som är MUH-testerna nu? :o
(Ja,så länge har jag varit ifrån "det riktiga hunderiet" så jag har faktiskt ingen koll längre..)

Hermelin skrev:
Tja, man skulle ju lätt kunna tolka uttrycket Ikea-schäfer som att du menade just det. Men om du tycker att mallen kan vara en bra tjänstehund, varför skriver du inte det då?
Ikeaschäfer är ett skämtsamt uttryck, kommer nog ifrån "det är alltid NÅN del som fattas"
Varifrån belgisk symaskin kommer ifrån - ja det får du gissa:angel:
Tonen brukar vara rå men hjärtlig.

Jag och PIRU har ju Dieseldobermans, traktorer och svartbrunbulldozer....

escodobe skrev:
Ikeaschäfer är ett skämtsamt uttryck, kommer nog ifrån "det är alltid NÅN del som fattas"

och inte glömma stridsgrisar!

Hermelin skrev:

ja jag kan tycka mallen kan vara en bra TJH men väldigt få är bra.

många saknar en del som jag tycker är viktigt i vissa lägen.

escodobe skrev:

Vad gäller IKEA-Scäfer såär det ett uttryck för Mallar ov Tervar som funnits sen jag köpte min första tik -88,och alltid sagt med glimten i ögat..

ejlin skrev:
Så nu till er andra, vad säger ni om jag säger malinois?

Satans j*vla hundj*vel säger jag rent spontant, men min erfarenhet av malinois är väldigt liten, har träffat en malle en gång och den negativa upplevelsen var inte hundens fel. Det var helt och hållet ägarens fel som släppte hunden lös utan att först ha lärt hunden "stanna", "kom" och andra rätt basala saker. Denna lilla incident hade kunna kostat min katt livet (ung katt med hjärtdefekt).

Men det hade ju lika gärna kunnat vara en pudel.

varför ens skriva itråden då?

det var ju bara en individ du påpekar om.

Satt och tänkte lite igår och reagerade även nu på Aliides svar "Så länge "jobbet" blir gjort så borde det inte spela roll varför eller inte varför hunden gör det? " och på det planet måste jag nog hålla med.
Skyddsarbetet är ju fån allra första början en lek för hunden och ska i grund och botten alltid vara det av den simpla anledningen att det inte får bli för mycket allvar. Blir hunden för allvarlig är det inte lika lätt för den att angripa förövaren på ett kontrollerat sätt. När allvaret blir för stort suddas "gränserna" ut , man får inte glömma att hundar är rovdjur och att en skyddshund lätt blir farlig om ngt går snett vad gäller att "öka" allvaret hos vissa individer. En skyddshund ska ju i slutändan göra sin uppgift med stor fokusering och framförallt ha allt under kontroll. En teori är ju att man tagit in raser med "mindre" allvar i sig av denna anledningen. Att man "softat" ner det på sista tiden. Vilket jag faktiskt tycker är bra. Och det spelar ju faktiskt ingen roll vad den utlösaden faktoren är så länge hunden sköter sitt jobb och det i grund och botten bygger på dess naturliga beteende.

PIRU skrev:
varför ens skriva itråden då?

det var ju bara en individ du påpekar om.

Oj, förlåt. Jag visste inte att bara vissa individer fick svara på inlägget. Det var en allmän fråga som ställdes och jag gav uttyck för mina associationer med rasen precis som att jag skulle skriva att jag har dåliga erfarenheter av höns om någon frågade det.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 210
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 709
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 860
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar