Behövs hästmassörer?

T

TorrestaTina

Hej alla hästmänniskor!

Står i valet och kvalet att utbilda mig till hästmassör. Undrar nu om behovet av massörer finns runt om i landet? Bor utanför Uppsala och kommer ha mälardalen som arbetsområde. Kommer jag kunna livnära mig på detta yrke om några år? :confused:Intresserad av alla tankar och kommentarer.

Mvh TorrestaTina, Uppsala

Sv: Behövs hästmassörer?

jag själv har inget behov av en hästmassör då tar jag hellre ut ET som dels masserar dels kör akupunktur (om de behövs) å del kan manipulera om de behövs..

häsmassör känns inte som de är så stort behov av iaf itne därikroing jag bor... (norrauppland gränsen till gävleborg). de flesta vill ha en ET.

ET i alla ära, men det är som att jämföra äpplen med päron om man kontrar det mot massör.

Massör är precis vad det låter som, med inriktning på hästens muskler. En ET är lite som en ICA butik, fast utan specialinriktning. Den kan lite av varje, men kör fast när problemen blir djupare.

Nu skriver jag det här väl medveten om vilket ramaskri det kommer att åkalla, men thats it.

Hästägare som vet var problemen finns, tar hjälp av personer med specialinriktning medan de som är mer osäkra gärna väljer en ET.

Dessa rader är mer till för att vidare tankar i ditt val.

Boj utbildad kiropraktor

att folk tar hjälp av ET när dom itne vet va felet är .. hmmm håller inte med där...

själv tar jag hjälp av ET just för att jag vet va felet är.. och för att jag vet va MIN et kan å inte kan...

så en ET kör fast när problemen blir lite djupare?

jag kan inte alls hålla med om att en massör lättare skulle klara av "större problem" om det var så du menade.
iallafall inte att en ET kör fast vid djupare problem.

:confused:

/Beauspirit vars mamma är ET och sysslar med både akupunktur, laser, kiropraktik, akupressur, massage m.m.
och att hon inte skulle ha några "specialkunskaper" bara för att hon har en bredd stämmer inte.

jag anlitar inte hästmassör eller ET, därimot kiropraktor då och då för genomgång av mina eller då vet. har rek. det.

har några bekanta som lagt massor av pengar på massage till sina pållars muskelproblem och ingen har fått bestående resultat (grundproblemet är ofta något annat), säkert skönt och avkopplande för hästen men det är en ordentlig rykt oxå :)

som en bekant utryckte det - en massör kan massera och utbildningen är inte så lång, en kiropraktor kan både massera och manipulera och det tar många år att lära sig för att kunna utöva, en ET kan lite av varje, och eftersom det är så många bitar att lära in fast under färre år än tex. kiropraktorn så har varje "bit" fått mindre tid och utrymme.

vet flera här runt som jobbar som hästmassör som bisyssla, men kan inte leva på det.

måste erkänna att jag trode att alla Et var utbildade kiropraktiker... + massörer + mera om de valt att göra de... min är iaf utbildad kiropraktor i grunden å sen ahr han arbetat vidare.. elelr hmm han börajde arbeta på människor men fortsatte över på häst... och vidareutbildade sig där..

man lär sig nått nytt varje dag...

den kiropraktorn vi använder jobbade oxå med människor först :) för att sedan fortsätta med hästar :) kom i kontakt med henne genom vår ord. vet. för många år sedan efter att en av våra pållar haft diffusa hältor (som föl/unghäst) länge (beh. hjälpte bara tillfälligt).

alla veterinärer va överens om att hon troligen gått i kull eller fläkt sig i hagen och skadat ena bakknäet efter många besök, bedövning, rötgen, ul, sprutor, beh. av ET på 2 av våra större kliniker utan bestående resultat. 2 besök behövdes av den kiropraktor som vår ord. vet. rek. efter det har hon musklat sig jämt och hon har inte varit halt än (är snart 3 år sedan) inga röntgen fynd och helt ua även på böjprov

så vi är mkt. nöjda :D utan henne hade antagligen inte hästen levat i dag då utdömning hade kommit upp på tapeten innan hon kopplades in:laugh:

Jag tror inte att det finns många alternativbehandlare som lever enbart på detta. de flesta gör det säkert vid sidan av annan syssla..

Själv anlitar jag inte massörer/kiropraktor/ET osv, jag har helt enkelt inte hittat någon jag litar på och då är jag hellre utan än att slänga upp så mycket pengar "i onödan".

Just massage är ju väldigt mycket lyx - hade jag varit rik hade jag gärna unnat hästen att få skön massage då och då, men med knaper ekonomi finns det viktigare saker att lägga pengar på.

Det är ju inte direkt någon brist på massörer och ET här i mälardalen, men hästantalet är ju också stort. Jag är ytterst tveksam till att man skulle kunna livnära sig på att vara enbart hästmassör. (om man vill ha lite ekonomi att röra sig med vill säga.)

Själv tar jag hellre ut en ET än en massör. (har tagit ut både rena kiropraktorer, massörer och ET, klart bäst erfarenhet av de ET jag anlitat.)

Det verkar som de flesta av er är ganska negativa till hästmassörer...:cry:ska jag satsa på att utbilda mig till ET istället?? Har ni några tips på länkar?

Nej, de har en kort utbildning, praktiken sker sen hos kund.

Detta stämmer inte, praktik och teori sker omväxlande under utbildningstiden.
Praktiken görs både på elevernas egna hästar samt hästar som kommer till stallet för undersökning och ev. behandling under överseende av läraren.

En ET läser mer "hästteori" än en blivande veterinär eftersom vet. studenterna ska läsa in samtliga husdjur och ev. djurparksdjur.

Mvh
Holger, utbildad ET

måste säga att jag tror inte att min Et elelr hmm jag börjar tro att han inte är et.. har aldrig hört vad han egentligen är utbildad till.. men iaf-- han har många år sstudier vet jag iaf... han kommer nästa vecka .. ska fråga vad han egentligen är ... han hr företag å lever helt på denna syssla.

vet flera halvstora travtränare som med jämna mellanrum ber honom om hjälp vid duffusa hältor mm... nä de här måste utredas vad han är för nått egentligen.. för läser man vad en et är englit h-sidan så stämmer itne det iaf inte imina ögon..

En fråga som kanske kan vara värd att fråga sig:

Hur många hästar i månaden måste du massera för att det hela ska gå runt?

håller med dig till punkt och pricka! dom har inget djup i sin utbildning, det blir för många olika ämnen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 304
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Utrustning Hej! Står lite i valet och kvalet på om jag Hööks eksemtäcke skulle kunna vara en idé, det som heter Shield nånting. Köpte ett Fly...
Svar
3
· Visningar
715
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar