Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?
Jag håller helt med i att det som fullblodet har som jag vill ha i mina hästar inte har några staplar på blup.
Jag är ute efter fullblodets härliga temperament och arbetsvillighet, det allerta och lättlärda.
Men jag tror faktiskt att dom sakerna hjälper till på sitt sätt att få bra staplar på blup. För jag tror att en häst som visas och visar en bra inställning och jävlarannama får bättre poäng på tex temperamentet än en häst som kanske hoppar exceptionellt men kanske inte så gärna..?
Någon som hänger med i min tanke?
Och som ryttare väljer jag alla dagar i veckan en häst som VILL hoppa än en som KAN hoppa riktigt bra men kanske inte alltid vill.
Jag lägger hellre timmarna man tränar på att träna teknik och uppmärksamhet än att träna på att faktiskt hoppa dom hinderna jag vill men inte hästen.
Men nu är det den erfarenheten jag har av mina egna hästar.
Mina två ston som jag hade och tävla med innan hade jag ett som hade ** pappa och hon hoppade hellre än bra om man säger så. Absolut inget fel på hennes hoppning men heller ingen sån som man tittade på två gånger för att hon hoppade så himla bra.
Men hon hoppade ALLT I ALLA LÄGEN, hade en riktig killer-inställning till hinderna.
Sen hade jag en som är rent swb rakt igenom i alla led och det var ofta publik på hoppträningar som stannade kvar bara för att titta på henne och massa oj och wow på tävlingar för att hon hoppade så bra, men, hon hoppade bara när HON ville... Det finns inget som är så knäckande för självförtroendet som att inte veta om du kommer att vinna eller vägra ut dig på första hindret..
Jag tycker även att det har gått igenom på deras avkommor.