Behöver verkligen råd...

Jenny85

Trådstartare
Jag har nu haft min gamla gubbe, 20-årig valack, i snart 6 år och vi har stått på samma ställe hela tiden. Han mår bra, är pigg och väldigt fräsch. Inga problem alls...

Nu är det så att jag i stort sett hela tiden har haft väldigt bra kontakt med dem som har stallet. Dem är inte helt lätta att ha att göra med ibland, har inte varit så sjyssta mot mig alla gånger trots att jag har hjälpt dem hur mycket som helst med allt! menar verkligen allt!
Kom väl på till slut att det inte funkar att sköta åt dem så jag har enbart tagit hand om min egen häst de senaste två åren kanske. Har funkat och vi varit vänner hela tiden ju!
Däremot så har min syster skött flera av deras shettisar i flera år... tills för typ två veckor sedan då även hon fick lära sig hur dem kan vara. Dem har en väldigt rå och hård ton mot andra, är en hel familj som har stallet. Så i deras ilskna utbrott sa en av dem bl a att hon aldrig mer ville se min syster :smirk: Menade väl inte det ordagrannt, var nog något hon sa i sin ilska. Men ändå...

Nu känns det som om jag fått nog av dem! Jag vill flytta! Min syster också, som tar hand om min häst ibland... Men nu till mitt problem: hästen trivs ju :smirk: Tänk om jag flyttar och så kanske han inte trivs alls och blir sjuk av det! :crazy: Han kanske blir gammal och skruttig då... han har ju sin bästis i det gamla stallet och så... fin box, fina hagar.... det viktigaste är väl att han har det bra? fast han kanske kan må lika bra, eller bättre någon annanstans?

Vad ska jag göra? vad skulle ni ha gjort? :crazy:

Sv: Behöver verkligen råd...

jag skulle nog flyttat, trivs inte du vill man ju inte vara där lika mycket som om man trivs och hästen märker om du inte trivs, tror jag!
men du behöver ju inte panik flytta, så då kan du i lungn och ro hitta ett stall som verkar bra!

lycka till

hittar du bara ett stall som verkar trevligt och som du tror du och din häst trivs i så kommer det nog inte vara några problem.

Jag flyttade min pålle när han var 21 år, det tog ett tag innan man märkte att han helt och hållet kände sig hemma men det gick jättebra, han tacklade inte av på något sätt. Nu är han 25 år, bor kvar i samma stall och mår toppen! :banana:

Hästen trivs inte om inte matte trivs, så flytta du!

Jag har flyttat en 25-åring utan problem, och ganska frekvent ett tag flyttat på en 18-åring. I ett avs tallen trivdes hon INTE, visade det otroligt tydligt vilket ledde till att fem dagar senare flyttade vi igen, och hästen var nöjd. Så, flytta du, det ordnar sig, hästar trivs i bra stall oavsett vad det står på postlådan, de får nya kompisar etc.

Tack för era svar :)

Jag ska nog ta och börja med sökandet efter ny stallplats. Har ju inte längre något som håller mig kvar där jag har hästen nu, speciellt inte eftersom alla bra människor som man blivit riktigt goda vänner med under årens lopp har flyttat. Finns nog en anledning att jag är den enda som har stått där så länge, alla andra flyttar :smirk:

Nä, nu ser jag fram emot ett nytt ställe med nya människor :D

Tack tack :bow:

Jag flyttade min då 19-åriga häst, hon fick flytta som 18 och 17-åring också.. Så det blev ca 1 år på varje ställe, hon hade stått 4 år på det första stället när vi bestämde oss för att flytta.
Nu har jag inte tänkt flytta henne på länge om det inte uppstår behov av det. Men vad jag ville säga var att hon bryr sig inte alls om att hon flyttar knappt, och detta är en häst som är lite speciell och inte trivs att t.ex. lämna inne ensam i boxen osv.
Så länge vi är med henne, jag och min mamma, så är hon nöjd. Bara det finns andra hästar dit hon kommer duger det.
Sist flyttade vi våra båda hästar, så då var det ännu enklare.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka