Behöver snabbt svar! Sälja häst till Norge?

MalinJ

Trådstartare
Hästen har inget pass - är under registrering. Hon är heller inte vaccinerad. Har en köpare från Norge som säger att han kan ta in henne utan pass om han bara har kvitto, köpeavtal och veterinärintyg. Stämmer det? Är det vanlig veterinärbesiktning i så fall?

Sv: Behöver snabbt svar! Sälja häst till Norge?

Detta är hämtat från Jordbruksverkets hemsida.
"Utförsel
Till EU, Andorra, Färöarna och Norge
Hälsointyg ska utfärdas av officiell veterinär inom 48 timmar före lastning.
Intyget är giltigt i 10 dagar och ska behållas i minst 6 månader. Blankett för hälsointyg finns hos officiell veterinär.
Godkänt pass ska uppvisas i original för veterinären i samband med utfärdandet av hälsointyget.
Om restiden beräknas överstiga 8 timmar ska transportören, om det gäller icke-registrerade hästar (alla hästar som går till slakt räknas som icke-registrerade) upprätta en färdjournal (blankett D134). Första sidan av färdjournalen ska faxas till Jordbruksverket (036-12 63 40) senast två arbetsdagar före avresan för godkännande. Om veterinären är med vid lastningen, signerar även veterinären journalen.

Då transporten (även under 8 timmar) gäller registrerade hästar, behövs ingen färdjournal, men däremot transporthandlingar enligt artikel 4 i EG-förordning 1/2005. Blankett (D 200) fylls då i av djurägaren och ska medföras under färd. Den behöver inte godkännas eller signeras av veterinär. "

Sedan det också att efter den 1 juli i år så får man inte transportera en häst i Sverige utan att passet är med. Så hästen kan inte komma till Norge utan pass även om det inte skulle behövas i Norge.
Endast föl är undantagna från passtvång vid transport.

Jag tyckte nog det lät alldeles för enkelt för att vara sant. :crazy:

Den kan ju gå som s k slakthäst då behövs inte pass för själva transporten och inte heller vid gränsen. Men om jag inte kommer ihåg fel så blir det högre tullavgift i i Norge. Om jag kommer ihåg rätt så kan den då istället för pass gå på tullpapperna, precis som hästar som importeras till EU från länder som inte har pass. Fast då måste du anmäla den till export hos tullen och transitera den till gränsen sedan. Vilket kommer att kräva en säkerhet/deposition.

Senast ändrad:

dessutom måste man även betala tull om hästen ska säljas där, har jag iaf fått veta av norska tullverket... suck!

Fast det är köparen som ska göra det när den tas in till Norge.

Hej!

Jag har precis importerat en häst till Norge från Sverige!

Ett svenskt halvblod som ska användas som ridhäst.. Det som krävs för att hästen ska kunna passera gränsen är;

# Giltigt pass
# Friskhetsintyg, det får du av en distriktsveterinär och det får inte vara
äldre än 48 timmar
# Kvitto eller köpekontrakt. Avgiften är 25% av köpesumman, 5000kr i avgift
(betalas oavsett vad hästen skall användas till)+ 25% av 5000!
# Jag betalade även 25% av transportavgiften, använde mig av en
transportfirma, vet ej hur det fungerar för privatpersoner..

Obs att alla avgifter betalas kontant vid gränspasseringen.

Tror att jag fick med allt, är det något mer du funderar på så är det bara att fråga ;)

Det här gäller den häst jag tidigare skrivit om i tråden "Vad gäller juridiskt" - the never ending story...

Det handlar alltså inte om en häst med någon eftertraktad utbildning eller stam. Spekulanten från Norge föll nog egentligen mest för priset men jag har en känsla av att slutsumman av alla omständigheter för att få hem hästen hamnar vid en nivå som gör att det inte är så intressant i alla fall.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 953
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 454
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar