Behöver snabbt svar ang avlivad häst

Sv: Behöver snabbt svar ang avlivad häst

Fick ta bort min häst förra året, glömde då ta av skorna, hade inte en tanke på det mitt uppe i allt annat. Men de tog med honom med skor och allt och tog inget extra för det.

Jag läser tappskokompetens just nu. Vi har använt döben. Jag var ganska morbid o döpte just mitt ben till Ben Fred :D

Nej men seriöst, det här tråden hittade jag av en slump. Måste se till att få av skorna på min Amadeus, så jag slipper det här om det nu råkar bli fel. Vill inte ha fyra ben kvar på stallplanen :/

*kl*

Har varit med om 1 avlivning av trotjänaravlivning, då satt skorna på när hästen föll, och direkt efter det tog avlivaren av skorna på hästen. Väldigt smidigt var det, han använde kofot och hammare och knackade av skorna. Tog max 1 minut innan alla fyra var av.

När min häst togs bort akut så frågade dom om hästen var skodd när vi ringde "hämtaren". Det var han och då sa han att vi skulle dra av skorna annars skulle han hugga av benen. Så det förekommer säkert att benen huggs av men jag är mer skeptisk till att dom lämnas på gården.

En här högg av skorna så det vart lite hovrester kvar på dom,men inte högg/sågade dom av hela hoven eller...

men vad tror du dom gör med hästen när den väl kommit fram till slakteriet???????? vet du vad som händer där??

det är ju inte hemskare att kapa av benen än att stycka resten av hästen..... ^^

mina hästar ska avlivas med spruta och begravas här, dom är inga köttdjur som ska skäras upp...

men vad tror du dom gör med hästen när den väl kommit fram till slakteriet???????? vet du vad som händer där??

det är ju inte hemskare att kapa av benen än att stycka resten av hästen..... ^^

mina hästar ska avlivas med spruta och begravas här, dom är inga köttdjur som ska skäras upp...

Även denna kommentar kan väl vara onödig i stunden. :crazy:
Med hänsyn till TS.
Bättre att skapa ny tråd om "vad som händer sen"

AM

TS verkade vara mer orolig över att ben skulle lämnas kvar hemmavid.

Visst. Men jag kunde inte låta bli at reagera över att det skulle vara så extremt hemskt att benen kapades av, när man villigt låter hästen avblodas och sen styckas på slakteriet. Det låter som en väldig dubbelmoral!!

Antigen så bryr man sig om vad som händer med hästen när den är död (som jag, som vill ge begrava mina hästar precis om med min farmor) eller så tycker man att död är död och skickar hästen till slakt.

Och jag svarade inte TS heller för den delen...

ja det har han (väntat för länge alltså), men kommer inte disskutera det här eftersom ingen annan än han kan göra det beslutet. Hästen har varit stel ett tag pga ålder.

:bow::bow::bow: Precis man vet aldrig när det händer och det är ju inte ett jättelätt beslut direkt.

Men när det blir akut som det var nu, då kan man inte börja fundera på att ta av skor mm när hästen lever.
Jag vill inte imorgon få en påse avkapade ben. Tycker det är nog så olustigt att han legat hela dagen i stallet och att han hämtas imorgon.

Till alla!
Har nu ryckt av skorna så jag behöver inte oroa mig längre över detta utan kan börja smällta det som hänt.

Det är starkt gjort av dig och riktigt, riktigt omtänksamt gjort med tanke på ägarens tillstånd...Det tar tid att smälta när en kamrat försvunnit, men med tiden så minns man de ljusa stunderna, inte det tråkiga slutet!

tack för stödet :bow::bow::bow:
Ne somsagt ägaren är ju inte riktigt kapabell till detta just nu, stackarn. Hade det varit min så skulle jag nog gömt mig i en månad och sörjt, usch tänk att dessa dagar kommer :cry: det är det värsta när man har djur.

bra gjort av dig.

har dock aldrig hört att dom lämnat kvar hovarna..

Vill ge dig en Stor KRAM för du verkar vara en riktigt fin vän ..
Ta hand om dig .

Kram Mia

Nu börjar jag nästan grina igen, ni e för omtänksamma :love:

Vi ska göra något fint av skorna och lacka de (kanske en ljusstake) så får ägaren en litet minne av hästen när han kommer hem ifrån sjukhuset.

Visst. Men jag kunde inte låta bli at reagera över att det skulle vara så extremt hemskt att benen kapades av, när man villigt låter hästen avblodas och sen styckas på slakteriet. Det låter som en väldig dubbelmoral!!

Antigen så bryr man sig om vad som händer med hästen när den är död (som jag, som vill ge begrava mina hästar precis om med min farmor) eller så tycker man att död är död och skickar hästen till slakt.

Och jag svarade inte TS heller för den delen...

Jag håller med ginnies. Jag bryr mig inte speciellt om vad som händer när kroppen är död, jag har dock 'svårast mentalt' för helkroppsbegravning. Maskar och sånt..

Däremot så lika lite som jag vill se när hästen avblodas/lastas på container/styckas/etc - dvs kadaverhanteringen, lika lite vill jag ha en påse avhuggna ben. Det är inte ATT de hugger av benen som är problemet, utan att SE de avhuggna benen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 600
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 481
Senast: malumbub
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 324
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka