Behöver snabbt svar ang avlivad häst

Sv: Behöver snabbt svar ang avlivad häst

Antingen kommer hästen kremeras...eller till slakt.
Kremerar man dom, antar jag att det enbart är skorna som plockas av innan de går in i ugnen. Men jag vet inte.

Går hästen till slakt vet jag däremot inte hur de gör ?

Men vad var det för vetrinär som tog bort den !?

Hos oss kommer alltid djurambulansen www.djurambulansen.org och tar bort hästen, de tar sedan med den direkt, för att kremera. Väldigt skönt att veta, allting går snabbt och bra. Ett skott, och hjärnan är borta...

men det där borde ju ägaren veta ? eller är hästen under ditt ansvar, eller huh :confused:

Fast detta var akut så det fick bli distriktvet.
Ägaren är 80år och nyss bypass opererad, allstå så kan han ej göra detta själv.
Han är väl lite under chock oxå då hästen vart i hans ägo i 23år

gammal och kunde inte resa sig imorse :cry: fina gamla putte

okej....vet ni inte vem som hämtar hästen då ?
Du kan ju alltid ringa och höra, det är nästan det bästa så du slipepr spekulera och bli uppskrämd. Jag tror definitivt inte att de kapar benen iaf. Aldrig någonsin hört om det, gör de nu det så gör de inte det på gården iaf, bättre att inte evta om det då :crazy:

det var vet som ringde när han bultat hästen och då var jag ej med.
Men jag trodde alla företag som hämtar gjorde samma så därför fråga jag här :idea:

Ne nu åker jag till stallet och drar skor, tänker inte chansa

Jaaa, jag var på löshoppning med småttingarna en dag o då såg jag Putte i hagen och berättade då för Julia om att han måste vara jättegammal vid det här laget. Han var så fin!!! Och stackars, stackars J.H som förlorat en kär vän, kanske hans bästa vän!

jo nog var det jöjjes bästa vän, men han har tänkt på detta länge så han har bearbetat det bra

Men hur är det nu egentligen alla skriver olika :eek::crazy:
Då är det väl bäst jag drar de endå så slipper man oroa sig för "rester"

Varför alla skriver olika beror på att det är olika beroende på vem som hämtar kroppen och hur den sedan ska "kasseras". Mat blir det i alla fall inte på en häst som legat död i drygt ett dygn innan hämtning. Du behöver inte oroa dig för om skorna sitter på eller är avplockade när dom hämtar kroppen. Ska skorna av så kommer dom innan "kassering" att plocka av skorna och går det att "kassera" med skorna på så sitter dom kvar.

Finns det efterfrågan på sk "döben" så kommer benen att kapas vid carpus/has och senare användas som studieobjekt för elever främst inom Strasser och AANCHP:s helg kurser.

jo nog var det jöjjes bästa vän, men han har tänkt på detta länge så han har bearbetat det bra

Eftersom hästen denna morgon inte kom upp i boxen så kanske han har bearbetat och tänkt lite "för" länge på detta beslut.

Eftersom hästen denna morgon inte kom upp i boxen så kanske han har bearbetat och tänkt lite "för" länge på detta beslut.

Det där var väl ändå onödigt skrivet..:smirk:
ägaren till hästen kan ju inte ens svara...

AM

Fast hur vet man det?

Frågar därför att jag ju själv har en gammal pensionär i stallet.
Han är 25 år snart, visserligen pigg och fräsch av vad jag kan döma.

Han rullar i hagen och sover i boxen liggandes och är alltid upp utan bekymmer, men en dag så kanske han inte längre kan komma upp.

När det sker så kanske man inte alls är förberedd på det.

I dagsläget så skulle jag säga att min gubbe kommer att leva fräsch minst tills han blir 30 år, men i morgon, ja, man vet ju aldrig.

Det där var väl ändå onödigt skrivet..:smirk:
ägaren till hästen kan ju inte ens svara...

AM

Hej Nafayette..

Måste bara såhär nu i tråden när jag såg dig verkligen beklaga förlusten av er gammelman.

Såg i Ronden att han vandrat vidare, tråkigt. :cry:

Han var verkligen en stilig herre, så fin och välskött. En riktig pärla.

Känner med er alla som kände honom och bävar för dagen då min gammelgubbe måste göra honom sällskap.

MVH

Fast hur vet man det?

Frågar därför att jag ju själv har en gammal pensionär i stallet.
Han är 25 år snart, visserligen pigg och fräsch av vad jag kan döma.

Han rullar i hagen och sover i boxen liggandes och är alltid upp utan bekymmer, men en dag så kanske han inte längre kan komma upp.

När det sker så kanske man inte alls är förberedd på det.

I dagsläget så skulle jag säga att min gubbe kommer att leva fräsch minst tills han blir 30 år, men i morgon, ja, man vet ju aldrig.

Håller med. Min första ponny blev 33 år. Frisk och fräsch ända in till 'slutet'. Men från han var sisådär 28 - 29 började man ju mentalt 'förbereda sig' på att det kunde vara slut närsomhelst, och det nog inte var så 'himla länge' kvar.

När han fick gå var det ju alltså något man haft ÅR på sig att förbereda. För hur friska de än är vet man ju att åldern förr eller senare hinner ikapp dem.

Han var pigg och glad in i det sista som sagt, men sista vintern, strax innan jul, så blev han 'gammal'. Var ute i hagarna hela dagen, åt etc, men började falla ur. Syntes fortfarande - om än på stelare ben än i sin ungdom - fräsa fram i snön. Men strax efter nyår då 'slocknade ljuset' i ögonen. Han gick mest bakom kompisen, stod still och vilade väldigt mycket när kompisen åt, och jag kan inte beskriva det bättre än att gnistan slocknade, åldern hann ikapp honom och att han blev gammal och trött. Han somnade den 20:e januari samma år som han blev 33 år.

Och han kunde mycket väl inte rest sig ur boxen en morgon med. Och såvida han 'bara' varit för trött, men varit pigg och som vanligt dagen innan, hade jag tyckt det var ett BRA slut. Pigg och glad in i det sista, sen få somna direkt när det var dags. Ingen tvekan, inget utdraget förlopp, ingen sjukdom. (Allra helst skulle han ju ha somnat in stilla den där natten då, men..)

Så tycker det var ett himla magstarkt påstående.

Ålderdom i sig påverkar och gör att man mentalt förbereder sig. Det är inte förunnat sjukdom.

Jag vet att min farmor kan/kommer dö snart med, och 'förberedd' är man ju aldrig, men medvetenhetern finns där, och jag skulle inte bli överraskad om jag fick ett samtal att 'Stina har dött'. Tanten är 90 år, pigg och frisk (hör lite illa bara), bor ensam i hus på landet utan behov av hemhjälp etc. Men varje dag KAN vara den sista. (Och jag ÖNSKAR att hon 'får gå' utan sjukdom, utan plågor etc).

Tack Grängesberg för omtanken.
Wibrantus är saknad men finns kvar hos oss ändå via hans avkommor hemma och så är han begravd i trädgården.
Det är jättejobbigt att förlora en sådan herre.
Men Wibbe blev 26 och hade bra år.

Det som nu hände med TS kan väl kanske hända vem som helst.
(tänker på Coaris inlägg)
Jag vet i alla fall en vars fölmärr troligtvis på något sätt fastnat i boxväggen och sedan fläkt sig med öppet benbrott på köpet.
Den märren var inte mer än 10 eller nåt.

Att behöva ta bort en gamling som TS gjorde är nog illa utan att man ska behöva lyssna/läsa på halvelaka kommentarer, eller hur?

AM

Finns det efterfrågan på sk "döben" så kommer benen att kapas vid carpus/has och senare användas som studieobjekt för elever främst inom Strasser och AANCHP:s helg kurser.

Används inte döben längre på hovslagarskola? Vet att det gjorts förut.

Används inte döben längre på hovslagarskola? Vet att det gjorts förut.

Såvitt jag vet så dödben köps via slakterierna, och inte via destruktionsanläggningen. Kan ju vara ändrat nu dock, när jag 'för hundra år sen' tog tappskokompetens (på klinik, stor sådan) så använde de dödben, från slakteriet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 600
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 481
Senast: malumbub
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 324
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka