Behöver snabbt svar ang avlivad häst

Trådstartare
Fick hastigt ta bort en häst i stallet idag :cry:
Vet tog bort han, och så kommer (vad de nu heter) och hämtar honom med lastbil imorgon. Pratade nyss med en om detta och hon menade på att de inte tar med hästar med skor utan de kapar hovarna och lämnar kvar dessa :confused:
Därför vill jag veta ifall jag ska dra av skorna ikväll då vi inte vill ha kvar rester av hästen, räcker med allt blod som kom efter avblodningen.

Snälla svara snabbt...

Sv: Behöver snabbt svar ang avlivad häst

:eek:eehhh vem har sagt det?!!! NEJ, så gör dom inte!!

Var du bara lugn dom kommer inte kapa några hovar...

Vilka puckon det finns:eek:

Jag tar för givet att skorna ska dras av fortfarande... så har det då alltid varit förr.

Jag har pga olyckliga omständigheter varit tvungen att ta bort två hästar och aldrig fått några avsågade hovar kvarlämnade i stallet:confused:

Det var det värsta jag hört och framför allt så tycker jag att det verkar helt osannolikt...

menar du att ägare ska göra de eller att de som hämtar gör de

låter lugnande, nog för att jag har tappsko kompetens, men att börja lirka och dra av på en häst som det ligger i flera liter blod runt om så har jag ingen vidare lust :crazy:

Jag tar för givet att skorna ska dras av fortfarande... så har det då alltid varit förr.

Fast sådant görs inte i "hemmastallet" utan där dom samlas upp för vidare transport
Vid akut avlivning så är det som det är.
Annars om det är planerat så tar man ju bort skorna innan.
AM

Så man får skicka med de med skorna på då?

låter lugnande, nog för att jag har tappsko kompetens, men att börja lirka och dra av på en häst som det ligger i flera liter blod runt om så har jag ingen vidare lust :crazy:

Det behöver du inte göra...
Ni har det nog jobbigt ändå i stallet just nu.
Låt det vara och tänk på att gubbarna som hämtar hästen fixar detta sen.
AM

Jag tror de va så förr, kommer ihåg de från att jag var liten. Då kapa dom under knäna/hasen !

:crazy:Herregud!!:eek:

tur att utvecklingen går framåt iaf:eek:

När jag tog bort min gamling för drygt ett år sen (nödslakt) så frågade de flera gånger (tyckte väl jag var opålitlig ledsen som jag var :() om han hade skor. Nu hade han inte skor så jag vet inte hur de annars hade gjort....

Till alla:
Vad gör de med kroppen? bränner de eller?

Det behöver du inte göra...
Ni har det nog jobbigt ändå i stallet just nu.
Låt det vara och tänk på att gubbarna som hämtar hästen fixar detta sen.
AM

Visst kan man göra så, men vissa transportörer tar HUTLÖST betalt för den "tjänsten":angel:

De gånger de drar av skorna på plats så det som blir kvar är skorna. Inget mer. Annars tar de med skor och tar av dem sen (hur de då gör har jag aldrig forskat i)

Så ingen fara!

Då drar jag ej några skor ikväll, skönt å slippa de, nu är det bara att få bort allt blod som blev inne i boxen. Kom på mycket på väggen mm :crazy:

Man måste ta bort skorna... När om maler ner hästen så kan skorna fastna i själva kvarnen. Så om inte skorna är borta och dom har bråttom så skär dom dän hovarna ist för att stå och dra söm. Så är den bistra verkligheten...

Men hur är det nu egentligen alla skriver olika :eek::crazy:
Då är det väl bäst jag drar de endå så slipper man oroa sig för "rester"

Jag vet inte men har hört flera personer (i samband med att de tagit bort sina hästar) säga att benen kapas av om inte skorna är borttagna. Creepy:crazy:

Jag vet, gjorde det för ett halvår sedan.... och han som körde förklarade allt.... det är så det går till.... såg själv när han skar av hovarna på min häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 600
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 481
Senast: malumbub
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 324
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka