Behöver snabba svar! Ang. blodförgiftning

L

lovegullit

Min häst fick för ca. 1,5 vecka sen ett sår på benet. I tisdags var han så gott som frisk,han halta inte och jag hade planerat att rida honom i onsdags. Men när jag kommer i Onsdags kväll (igår) och skulle hämta honom kan han inte ens stödja på benet han va dessutom nästan uppäten av broms jävlarna!:mad:. Vi tar in honom (vilket tar ca.2 timmar) och tvättar såret och pysslar om honom ordentligt. I morse kl. 07.30 ringer det från stallet och dom säger att han ligger och kan inte resa sig. Jag har ringt veterinären men dom har inte ringt tillbaka än.. Nu står han upp, ingen feber, dock kan han fortfarande inte stödja på benet. Jag har inte kunnat komma till stallet än men nu är det inte lika akut iaf. Dom i stallet tror att det kan vara blodförgiftning :cry: Kan man ha det utan feber? Och hur kommer vet. att göra (ungefär)? Jätte tacksam för snabba svar!

Sv: Behöver snabba svar! Ang. blodförgiftning

Vad det kan vara vet jag inte, men bra att du har ringt ut veterinär! Återkom gärna med vad vet säger...

min kompis häst kom in med ett litet skrapsår i somras, inget särskilt att oroa sig över.
Dagen efter kan han inte resa sig, visar sig att det var en spricka i leden och han stod ett par veckor i HBG.

Vill inte oroa dig, men hoppas att vet ringer upp snart!

Infekterat sår låter det som. I den här värmen är det lätt att få infektioner. Bakterierna trivs ju. Se till att veterinär kommer så fort som möjligt.

Jag ringede till finsta och dom har möte runt 9-10 och planerar dagen. Så hoppas också dom ringer snart. Nu ligger han ner igen.. :(

Jag säger till vet. när dom ringer att dom ska skynda sig, men tror ni att det är jätte farligt??? :'(

Se till att de kommer så snart som möjligt! Egentligen redan igårkväll...
Sitter såret i närheten av någon led? Bekanta förlorade sin häst förra sommaren då den fått ett sår som gick in i leden och de avvaktade en natt. Dagen efter kom veterinären och skickade direkt till Stömsholm där hästen avlivades.

Vet du hur han fick såret. Samma hände min häst i vintras. Han fick ett litet sår som verkade läka, en dag låg han plötsligt ner och ville inte resa sig. Jouren kom ut och trodde han hade en spricka så jag fick åka in och röntga. Som tar var hade han ingen spricka.

Kanske är det bäst om du lastar honom och kör till en klinik?

Hur har det gått?

Det är så läskigt med sår den här tiden på året tycker jag. Jag har själv ett sår på min hästs framben nu och jag lindar om det varje dag. Tvättar med jodopax och lindar med sorbaktkompress och det verkar fungera bra. Det har inte blivit varigt och det har börjat läka, men tyvärr verkar det ge en "stor" hård bula där såret sitter.... Mindre snyggt :crazy:

Min pålle fick också en bestående knöl/överben där såret varit. Kontursdefekt kallade vet det

Åkte till stallet och hästen har fortfarande inte feber. Vet. kollar honom och det verkar väldigt konstigt, för han reagerar inte alls när man trycker kring såret, ryckte till lite på ett ställe men verkar konstigt att han ska bli block halt av det...:confused: Dom misstänkte att han även hade en hovböld men det verkade inte som det heller. Sen tänkte hon även att det kunde vara en fraktur, men han visade som sagt inte något alls även fast man klämmer och vrider. Hon skrev ut recept på penicillin och smärtstillande. Om han svarar på medicinen tills imorgon så fortsätter vi behandla annars måste vi nog åka in till en klinik och röntga.:( Stort problem är bara att åka med en häst som trippar på 3 ben.. får väl ringa Djur ambulans, men lär ju kosta en del. Men va gör man inte för dem små liven? Åkte i alla fall tillbaks för någon timme sedan, ingen feber, men han ville inte resa sig. Han verkar må bra i övrigt så jag lätt honom ligga kvar, men åker och kollar honom snart igen. Han har i alla fall aptit så det räcker;) Men dom i stallet är ganska säkra på att det är lymfangit..

Ge honom smärtlindring och in på klinik på en gång?

Det finns ambulerande "kliniker" som kan komma ut och röntga på plats, hör med din närmaste klinik om de har någon sådan tjänst.

Håller på att kolla om det finns någon som kan komma ut och röntga honom men vill inte gärna köra in honom på 3 ben.. För det andra frambenet kommer ju gå sönder i stället..

Ja det tycker jag men hela problemet är jätte konstigt för han visar som sagt ingenting och om han har en fraktur borde han visa mer. Dessutom tycker jag att man borde se något märke eller liknande om han at fått t.ex. en spark.

Han börjar i alla fall stödja på benet nu men om han blir sämre åker vi nog in med honom i morgon, men just nu känns det inte som om dem kan göra så mycket mer än att röntga..

Nu vet jag inte vad du har för försäkring, men hör iaf med dom om det täcker djurambulans (det gör det till båda mina, fast jag har olika bolag) och se till att få in hästen på klinik för en ordentlig genomgång av benet

Inte mer än att röntga? Hur tänker du då?

De kan ju ge behandling med, så han slipper ha så ont, eller om det behövs annan antibiotika, antiinflammatoriskt etc. Operera om vad det nu är ngt som behöver opereras, gipsa om det är ngt som osv osv. Och, i värsta fall konstatera att det är bäst för honom att få somna in för att förkorta lidandet.

Håller på att kolla om det finns någon som kan komma ut och röntga honom men vill inte gärna köra in honom på 3 ben.. För det andra frambenet kommer ju gå sönder i stället..

Varför skulle det göra det av en liten resa? Däremot om hästen får gå flera dagar/veckor med ett dåligt ben DÅ kommer garanterat det andra benet ta stryk av det.

Ja det tycker jag men hela problemet är jätte konstigt för han visar som sagt ingenting och om han har en fraktur borde han visa mer. Dessutom tycker jag att man borde se något märke eller liknande om han at fått t.ex. en spark.
Inte ett dugg konstigt.
Min förra häst fick en gång ett svullet ben. Jag var bergsäker på att det var hovböld, då hon haft det ett par månader tidigare med exakt samma symtom.
Hästen går och är iprincip ohalt i flera dagar i väntan på att bölden ska spricka, sen blir hästen sämre och vi väljer att åka in till klinik.
Visar sig vara ett brutet ben. Hon reagerade heller inte på tryck, och hon hade inte ens nåt sår!

Han börjar i alla fall stödja på benet nu men om han blir sämre åker vi nog in med honom i morgon, men just nu känns det inte som om dem kan göra så mycket mer än att röntga..

Men hur tänker du nu? :confused:
Det är ju just röntgen som ÄR det viktiga när hästen är så halt.
Är det något allvarligt så är det ju väldigr dumt att vänta.

Vet inte riktigt vart du bor, men såg att du hade ringt finsta vet. (bor själv i rosersberg/märsta och använder mig av dom med) om du finns i närheten av uppsala, så har ultuna ambulansiär personal. Bara ett tips. Hoppas det går bra för dig och din häst.

Lycko kramar till er!

Han hade en fraktur i armbågen och vi va tvungna att ta bort honom för han skulle behöva opereras och sen hänga i en hängmatta i 6 veckor och sen minst ett halv års box vila.. och jag kunde inte vara så självisk att jag utsätter honom för något sånt :cry: :cry: :cry:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 809
Senast: Fibusen
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar