Behöver skos!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Music
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 9 589
Sv: Behöver skos!

Men oavsett om man skor eller sätter på barfotaboots så måste man ha en bra hovis som verkar hovarna regelbundet. :)

Tycker också ni ska diskutera saken med er hovis. Vad säger han/hon om att hästen är öm? Min hovslagare skulle definitivt säga ifrån till mig ifall min häst (går barfota) ömmade och jag inte gjorde något åt det.

Det e så att hon verkar hästarna själv!:crazy:
Ska försöka att få tag på en bra hovis i alla fall!:)

tycker ABSOLUT att ni skall sko hästen om den ömmar, detta måste ni ju ha haft i beräkningen när ni skaffade hästen.
alla hästar klarar inte av att gå utan skor, that´s it.

Det e så att hon verkar hästarna själv!:crazy:

Som jag trodde utifrån mit P.S. i mitt svar..

Jag hoppas att din mammas hästar även är oförsäkrade (vilket jag förutsätter utifrån din tråd för allt ska vara så billigt som möjligt.)

Är dom nu försäkrade så borde du tala om för din mamma att försäkringsbolagen har full rätt att vägra ersättning om skada/avlivning på individen beror på hovvården och denna hovvård är,,, eftersatt eller utförd av en person som saknar kunskap i yrket..

Detta har väldigt många hästägare som valt den så kallade "barfotametoden", "Naturliga hovar" senare bittert fått kunskap i.

Jag tycker personligen inte det är rätt mot individen,, heller inte håller sig inom djurskyddslagens föreskrifter att man innehar häst, eller övrigt djur om man inte har varesig dom grundläggande kunskaperna om djurets välbefinnande och främst dom ekonomiska förutsättningarna!!!

Min ponny behöver skos för han är kännslig när han går på grus och så. Men min mamma tycker det är för dyrt. Och jag har inte råd själv :(. Finns det något annat sätt en skor? :confused:

Eller hur ska jag övertala mamma?? hehe:p
Ettt tipps..be mamma plocka av sig skorna och låt henne sen springa barfota på gruset..fråga henne sen om det gjorde ont..svar JA :cool:- sko hästen :rofl:
skos av en utbildad hovslagare..

Missförstå mig inte nu, jag har själv en häst som går barfota (utom vid halka på vintern då jag givetvis sätter på broddade boots) och på honom funkar det alldeles utmärkt. :)

Att vi för flera år sedan tog av skorna var inte pga av någon speciell "ideologi" eller liknande utan helt enkelt för att vi ville testa.

Vi hade också en mycket positiv hovslagare (utbildad) vars inställning är att om hästen fungerar riktigt bra utan skor så är det att föredra.

Så jag är inte på något sätt negativ mot att prova skolöst - absolut inte!

Men snälla, när du ska göra jämförelser - kom då inte dragandes med "vildhästarna". Ja egentligen ska man inte jämföra med någon häst överhuvudtaget, varken "vilda" eller tama. :) Alla är individer.

Visst går vildhästar barfota och fungerar säkerligen utmärkt för dem för det mesta eftersom de är anpassade till det liv och den miljö de lever i.

Men samtidigt får man inte naivt tro att livet alltid är "guld och gröna skogar" för dem. De kan få skador etc i hovarna pga olycker eller annat och om deras hovar orsakar att de inte kan hänga med flocken i jakt på bättre bete, vatten etc så dör de helt enkelt. Det är naturens sätt att rensa bort svaga individer.

De flesta av våra tamhästar står på box många timmar om dygnet och släpps ut i relativt små hagar där de inte har så stor chans att röra på sig i någon större omfattning. Rids kanske ca 1 tim om dagen på mjukt underlag. Du kan helt enkelt inte jämföra det livet med en vildhäst. :)

Till ts: Vanliga hovslagare har verkat barfota-hästar i många många år så gå inte på snacket att hovslagarna inte vet hur man verkar en häst för barfotagång.

Givetvis finns det slarviga hovslagare liksom det finns slarviga läkare, tandläkare, frisörer etc. Men inte dömer man väl ut hela läkar-tandläkar och frisörkåren för det?

Leta upp tråden som coari startade där det finns bilder på en barfotahäst. Mycket fint! (kommer inte ihåg vad tråden hette men någon kan kanske länka?)

Hej

Jag har köpt Old Mac's till mina hästar. Som en gummisko. Dyr i inköp men håller länge. Använder dem vid inridning och tappskor.

Tycker Old Mac's passar bättre än easy-boots.

Tack!:) Sidan verkar bra!
ÖÖÖh, den metoden ska du nog vara försiktig med. Det finns en person inom denna typ av rörelse om för närvarande föremål för ett djurskyddsärende gällande djurplågeri/vanvård, delvis på grund av att han utsatt hästarna för onödigt lidande genom den här typen av verkningsmetoder. Visst kan man hålla hästen barfota om det fungerar, det är inte det det handlar om. Men man ska verkligen vara vaksam i denna hästdjungel. Nä, köp boots du, låt en riktig hovslagare kolla hästen och verka den och fortsätt terrorisera din mor med hur nödvändigt det är att veta vad man håller på med när det gäller hästars fötter. Personligen skulle jag aldrig drömma om att verka min häst själv.

Senast ändrad:

Hej

Tycker Old Mac's passar bättre än easy-boots.

Men det finns ju två olika typer av Old Mac`s - den gamla typen sägs passa bättre på hästar som har en ganska rund hovform och den nya till lite mer avlånga hovar.

Jag provade den gamla typen på min häst tidigare men de satt inte bra.

Beror på vilken hovform just den hästen har. :)

Det finns faktiskt andra alternativ än skor... Hästar kan faktiskt bli ömfotade av järnskor.. det säger sig själv... vad skulle du säga om någon spikade dina fötter... Tänk på alla vildhästar som klarar sig utan skor

Att vildhästar alltid ska komma upp som jämförelse är idiotiskt!
Den här hästen är ömfotad barfota. Är det bra att låta den gå och ha ont då?
Dessutom verkar du inte veta att man inte spikar i hästarnas fötter:rofl:. Kanske dags för lite basic utbildning?

Till TS så "den här metoden" är inte gratis. Det låter säkert jättebra men mamma lär inte betala för det i heller.
// Linda

Hästar blir ganska sällan ömfotade bak som med fram. Så det är alldeles utmärkt om man bara behöver sko fram. Finns ingen anledning att sko runt om om det inte behövs.

Till TS så "den här metoden" är inte gratis. Det låter säkert jättebra men mamma lär inte betala för det i heller.
// Linda

Nä precis! Barfotaverkning av denna typ kostar kanske 4-500 per gång och i början kan de komma och verka ofta. Hade en bekant vars verkare kom var tredje vecka under lång tid.

Jag blir nästan rädd att det finns folk som skaffar häst utan att tänka på kostnader för hovslagare :eek: Det är ju en given del i skötseln av hästen som några lyckligt lottade kanske slipper undan. Som någon skrivit tidigare - inga hovar, ingen häst.

Hallå allihopa!! har en super duper bra nyhet!:)
Jag övertalade mamma och lyckades igår! Vi kommer sko han i sommar! Är så glad :banana::bump:

Hallå allihopa!! har en super duper bra nyhet!:)
Jag övertalade mamma och lyckades igår! Vi kommer sko han i sommar! Är så glad :banana::bump:

Ursäkta men din mamma är väl överdrivet snål? Och hon som har haft många hästar borde ju veta hur noga det är att man sköter dom rätt!! Pinsamt!

och hur länge ska han få gå med dem skorna sen då? Kommer din mamma fortsätta betala skoningar eller ska din häst få gå med samma skor hela sommaren? Eller tills din mamma har lust att pynta ny skoning? Känns inte så jätteseriöst det här...

och hur länge ska han få gå med dem skorna sen då? Kommer din mamma fortsätta betala skoningar eller ska din häst få gå med samma skor hela sommaren? Eller tills din mamma har lust att pynta ny skoning? Känns inte så jätteseriöst det här...

Håller med du..

( :crazy::eek::mad: )

Stackars häst säjer jag bara.

*kl*
Lite intressant att följa den här tråden och se vad alla tar för givet av TS:s första inlägg.

Ingenstans skriver hon att de inte har regelbunden hovvård, dvs verkning.
Ingen av er vet hur duktig hennes mamma är att verka.
Ni kallar det vanvård att hästen inte är skodd men den ev. vanvården ligger väl snarare i att hästen rids på underlag den inte klarar av?

Så jag håller med i sak - hästar ska ha regelbunden hovvård och ska skos om de ömmar i det arbete man önskar utföra med dem.

MEN lite väl förhastade slutsatser dras det nog ibland här på Buke... :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
358
Senast: Bison
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 216
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Blyger
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 194
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka