Behöver skos!

Sv: Behöver skos!

då kanske du känner mamman antar jag? Och kan berätta vad som menas med att det är för dyrt att sko en häst som är i behov av skor? Och att det ska krävas övertalning för att få ponnyn skodd? Borde det inte vara en självklarhet om ponnyn ömmar?

Nej, det gör jag inte, det verkar alla andra göra så mycket bättre. Och okej, just det med att det var dyrt var väl en märklig inställning när man har häst om nu hästen behöver skos, men håll med mig om att i övrigt tolkas det in bra mycket som inte ens är skrivet.

/Camilla

Jag ber om ursäkt för att jag lät ovanligt irriterad (det bad jag om ursäkt för direkt, faktiskt) men ibland undrar jag om folk helst VILL missförstå det man skriver?

Iaf så har jag en häst med tunna sulor och han behöver skos med sulor på sommaren för att kunnar ridas normalt överallt.

Så jag håller helt klart med dig att om hästen ömmar så brister det i den individens hovvård för det arbete den ska utföra.

Men det var just det här: i tråden tas det för givet att den här ponnyn är utsatt för totalt kass hovvård för att den ömmar på grus. Men tanken från början var kanske inte att den skulle gå på grus men det får ju TS anpassa hovvården efter nu då. Men alla drar såna valser och det pratas om vanvård vilket jag INTE tycker att man kan säga utifrån den information man fick från början.

Men jag ger upp, det är ändå ingen som fattar, eller vill fatta vad jag är ute efter.

/Camilla

Senast ändrad:

Jag ber om ursäkt för att jag lät ovanligt irriterad (det bad jag om ursäkt för direkt, faktiskt) men ibland undrar jag om folk helst VILL missförstå det man skriver?

Iaf så har jag en häst med tunna sulor och han behöver skos med sulor på sommaren för att kunnar ridas normalt överallt.

Så jag håller helt klart med dig att om hästen ömmar så brister det i den individens hovvård för det arbete den ska utföra.

Men det var just det här: i tråden tas det för givet att den här ponnyn är utsatt för totalt kass hovvård för att den ömmar på grus. Men tanken från början var kanske inte att den skulle gå på grus men det får ju TS anpassa hovvården efter nu då. Men alla drar såna valser och det pratas om vanvård vilket jag INTE tycker att man kan säga utifrån den information man fick från början.

Men jag ger upp, det är ändå ingen som fattar, eller vill fatta vad jag är ute efter.

/Camilla

Sträcker ut en hand,:p

Ge inte upp, jag fattar inte men vill gärna veta vad det är du är ute efter..

*tar handen* :p

Det hela handlar väl om att jag INTE hade synpunkter på tråden i SAK, dvs VAD som avhandlades utan mer HUR det avhandlades.

Men jag kände mig lite missuppfattad i detta iom att jag ändå ifrågasattes i VAD-frågan och inte i HUR, vilket jag var ute efter.

Det jag menade var att man automatiskt drog slutsatsen att mamman inte kan verka hovar bara för att dotterns ponny ömmar på grus. Jag vet inte om man kan dra en sån slutsats? Iom att hästar kan ömma pga tex tunna sulor trots att verkningen i övrigt inte går att anmärka på.

Det blir så svart-vitt, liksom. Vi har ju bara dotterns, dvs Musics version av det hela och att då döma ut hennes mamma som värsta boven tyckte jag var lite väl magstarkt.

/Camilla

/Camilla

Applåder,, här skrev du ju själv svaret på själva grundproblemet..

Jag har inte nedvärderat ngn eller förkastat varesig utförandet eller verkningsmetoden. Däremot har jag poängterat att utförandet o/e verkningsmetoden inte är anpassad för individens bruk och underlag. Det va även det som TS i sitt startinlägg som jag förstår det ville poängtera.

En skicklig och kunnig yrkesutövare kan oxå mkt lätt ta del av detta när hovvården utförs och genom sin skicklighet snabbt ge den enskilda individen en individuell lösning.

Detta har tydligen inte berörd utövare lyckats med,, därav min misstanke om att det är lite "klidd å kludd" som ligger till grund för det uppkommna problemet. Även att man sätter den ekonomiska biten före individens välbefinnande.. (kortsiktigt!!)

Jag gillar inte när brist på ekonomi leder till individens välmående och fulla bruk och det tycker jag är svart på vitt.

Skulle min dotter komma till mig och säga,, pappa min ponny som du som yrkesutövare sköter hovvården på ömmar när den går på grus så skulle i alla fall en klocka börja ringa hos mig att min dotter kanske har större kunskap om hästars hovar än jag som yrkesutövare. Kanske dags för mig att börja fundera på att byta yrke..

Är vi överens???

Senast ändrad:

Absolut! :)

Och för att förtydliga - mitt ursprungliga inlägg var ju inte riktat mot dig - jag tycker inte att du dragit för konstiga slutsatser utifrån TS inlägg.

/Camilla

Men herregud, varför har du en egen ponny om du inte ens kan få sko den:S??

Just min tanke när jag läste denna tråd!:bow:

Här försöker en 12-årig tjej få hjälp/insikt i denna fråga och vad sjutton är det hon får för svar?

Missande ni den delen där denna tjej hade nog med förnuft att sätta sig emot hennes mammas vilja och få hästen skodd? Jag vet inte hur det funkade när ni var barn och hade eran första egna häst. Men det var då mina pärons plånböcker som hade sista ordet och min egen inkomst var inte ens halva barnbiraget.

Visst, hästen ska då banne mig ändå få allt den behöver. Det jag vill säga är att ekonomi i denna fråga är ett område som TS, med sin ålder, knappast har något inflytande över. Så varför sitta och skälla som bandhundar på henne istället för att stillsamt förklara hur saker och ting ska vara?:mad:

Det är klart du måste sko hästen om den ömmar!! Annars går den och lider och de kan senare leda till andra hemska saker!! Sko hästen nu, att inte ha "råd" med en hovslagare borde man isåfall ha tänkt på innan man skaffar häst!! Som sagt: ingen hov ingen häst!!!!!! Tänk på de !
Men lycka till och om de nu är så att din mamma inte går med på att betala även om hon har råd är den bästa utvägen att sälja hästen för att den ska slippa lida och för att du ska slippa känna skulden för hästens lidande!

Håller med dig & Piraja.

Är ni vuxna människor som sitter och skriver sådana här nedlåtande och taskiga svar? :crazy: Beter ni er såhär IRL också?

Det handlar ju om en liten tjej som faktiskt är VÄLDIGT ansvarsfull för sin ålder och lyhörd för sin ponny, och som TROTS att hennes mamma har en annan åsikt har förstått att ponnyn borde vara skodd, och sedan lyckats övertyga sin mamma om det. Om alla tolvåringar tänkte som Music hade många hästar haft det mycket bättre än vad dom har det idag!

Och det ända hon får är en massa skit!? Visst, jag fattar att det inte är menat mot henne personligen, utan snarare mot hennes mamma, men HUR KAN MAN BETE SIG SOM SOMLIGA I DEN HÄR TRÅDEN GÖR? :eek:
Bara att hon skriver här på buke och berättar om problemet och frågar om hjälp är modigt och ansvarsfullt gjort av henne, och så får hon bara en massa skit riktat mot sin mamma, sin hästhållning, förslag om att sälja eller avliva hästen osv.osv. :eek: :mad:
Skäms ni inte över att skriva sådant till ett litet barn som älskar sin häst och tycks göra allt för att denna ska må så bra som möjligt? :crazy:

Ursäkta utbrottet, men jag blir så otroligt upprörd över hur otroligt taskigt och omoget vissa vuxna (?) människor kan bete sig.

Music: VÄLDIGT bra gjort av dig att prata med din mamma :bow:
Om den bara är ömfotad kommer det förmodligen att bli mycket bättre väldigt snabbt, så allt löser sig ska du se, bara hästen din får skor på sig! :idea: Och i samma veva vore det ju bra om din hovslagare kunde prata med din mamma, och berätta för henne att det faktiskt är så att din häst behöver skor på sig, det ser ju han på hovarna, och honom lyssnar hon säkert på. Visst är det betydligt dyrare att ha en häst skodd runt om än att ha den barfota, men jag tror säkert att din mamma vill din hästs bästa eftersom att hon tycks vara en hästmänniska.

Lycka till! :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Håller med dig & Piraja.

Är ni vuxna människor som sitter och skriver sådana här nedlåtande och taskiga svar? :crazy: Beter ni er såhär IRL också?

Det handlar ju om en liten tjej som faktiskt är VÄLDIGT ansvarsfull för sin ålder och lyhörd för sin ponny, och som TROTS att hennes mamma har en annan åsikt har förstått att ponnyn borde vara skodd, och sedan lyckats övertyga sin mamma om det. Om alla tolvåringar tänkte som Music hade många hästar haft det mycket bättre än vad dom har det idag!

Och det ända hon får är en massa skit!? Visst, jag fattar att det inte är menat mot henne personligen, utan snarare mot hennes mamma, men HUR KAN MAN BETE SIG SOM SOMLIGA I DEN HÄR TRÅDEN GÖR? :eek:
Bara att hon skriver här på buke och berättar om problemet och frågar om hjälp är modigt och ansvarsfullt gjort av henne, och så får hon bara en massa skit riktat mot sin mamma, sin hästhållning, förslag om att sälja eller avliva hästen osv.osv. :eek: :mad:
Skäms ni inte över att skriva sådant till ett litet barn som älskar sin häst och tycks göra allt för att denna ska må så bra som möjligt?

Ursäkta utbrottet, men jag blir så otroligt upprörd över hur otroligt taskigt och omoget vissa vuxna (?) människor kan bete sig.

Music: VÄLDIGT bra gjort av dig att prata med din mamma :bow:
Om den bara är ömfotad kommer det förmodligen att bli mycket bättre väldigt snabbt, så allt löser sig ska du se, bara hästen din får skor på sig! :idea: Och i samma veva vore det ju bra om din hovslagare kunde prata med din mamma, och berätta för henne att det faktiskt är så att din häst behöver skor på sig, det ser ju han på hovarna, och honom lyssnar hon säkert på. Visst är det betydligt dyrare att ha en häst skodd runt om än att ha den barfota, men jag tror säkert att din mamma vill din hästs bästa eftersom att hon tycks vara en hästmänniska.

Lycka till! :bump:

Tack så hemskt mycket!!! Blev så mycket gladare! :bump:

Precis min tanke! Bra skrivet!
Och lycka till med din ponny Music! :)

Det finns ju alternativ till järnskor. Det finns skor du sätter på själv vid ridning, easyboots exempelvis. Kostar runt 500 kr styck men håller längre än vanliga skor.

Investerade i det, fel storlek på två så två till för 1000 spänn som ändå åkte av, köpte nya epic som gick sönder, och tom en av dem tappades. Nu skor jag och önskar att jag gjort det från början.

Exakt, no fot no horse. stämmer så j*vla bra!

Så sant som det är sagt! Fruktansvärt att vissa människor håller så hårt i plånboken att hästar får lida. Och nu är detta inte ett angrepp mot TS för det är ju inte hon som inte kan betala så att säga. Men hon borde faktiskt förstå att man får motangerpp när det kommer till sånt här!

Varför ska hon förstå det när hon bad om hjälp? Ska man alltid vara beredd på att behöva ta skit (för nej, det mesta är inte motangrepp - det är personangrepp) när man skriver något på denna sida?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
349
Senast: Bison
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 227
Senast: Blyger
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 178
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka