Behöver skos!

Sv: Behöver skos!

*kl*
Lite intressant att följa den här tråden och se vad alla tar för givet av TS:s första inlägg.

Ingenstans skriver hon att de inte har regelbunden hovvård, dvs verkning.
Ingen av er vet hur duktig hennes mamma är att verka.

Jag tycker det framgår ganska tydligt redan i TS startinlägg för i annat fall skulle inte TS skriva att hästen är ömfotad och behöver skor för att den ömmar, och lite senare förklarar att det är hennes mamma som själv verkar den.

Sedan tycker jag det är bra att den ska skos under sommaren,, men förstår inte vissa som börjar kasta skit på när och om den senare ska skos om utan att ha en aning om hur hennes Mamma resonerar i framtiden.

Skos den nu så kan den "lätt" gå med samma skoning resten av sommaren, om 8 veckor börjar hösten och då är det mkt möjligt att dessa hovar återhämtat sig och det räcker med att ta av skorna och åter låta den gå barfota utan problem (även på grus).

P.S. Bara för att man av en eller annan orsak tillfälligt behöver sko en häst så innebär inte det att den måste skos för resten av sitt liv. Många ggr blir hovarna bättre,starkare och mer tåliga om dom endast vid ett skotillfälle på 7-9 veckor får vila "upp sig".

Senast ändrad:

Jag tycker det framgår ganska tydligt redan i TS startinlägg för i annat fall skulle inte TS skriva att hästen är ömfotad och behöver skor för att den ömmar, och lite senare förklarar att det är hennes mamma som själv verkar den.
Fast det som faktiskt står är att den ömmar på GRUS "och så" vilket jag tolkar som underlag liknande grus.

Det finns väl hästar som hur bra verkade de än är så ömmar de ändå på hårda underlag? Hästar med tunna sulor tex.

/Camilla

Min ponny behöver skos för han är kännslig när han går på grus och så. Men min mamma tycker det är för dyrt. Och jag har inte råd själv :(. Finns det något annat sätt en skor? :confused:

Eller hur ska jag övertala mamma?? hehe:p

Jag blir upprörd när jag läser sådana här inlägg!

Har man inte råd att ta hand om sin häst finns det två alternativ:
1. Sälj hästen.
2. Avliva hästen.

Hört talas om ett begrepp som heter ansvar?

Välj något av dem. Snarast, för hästens skull.

Fast det som faktiskt står är att den ömmar på GRUS "och så" vilket jag tolkar som underlag liknande grus.

Det finns väl hästar som hur bra verkade de än är så ömmar de ändå på hårda underlag? Hästar med tunna sulor tex.

/Camilla

Min uppfattning är att inga hästar ska behöva "ömma" oavsett vilket underlag dom går på med korrekt individuell hovvård.

Ömmar dom på ett visst underlag så talar dom oxå tydligt om att dom inte innehar korrekt individuell hovvård.

Har jag fel???

Om du "orkar" läsa vidare i tråden så kommer du dels, slippa bli upprörd och dels inte skriva ett nutida svar i "dåtid"

Hons skriver ju att hästen ska skos och det är väl bra utifrån dagens förutsättningar.

Ursäkta men din mamma är väl överdrivet snål? Och hon som har haft många hästar borde ju veta hur noga det är att man sköter dom rätt!! Pinsamt!

och hur länge ska han få gå med dem skorna sen då? Kommer din mamma fortsätta betala skoningar eller ska din häst få gå med samma skor hela sommaren? Eller tills din mamma har lust att pynta ny skoning? Känns inte så jätteseriöst det här...

Heja Svante friskt humör!

Håller med du..

( :crazy::eek::mad: )

Stackars häst säjer jag bara.
TS verkar vara en lyhörd ryttare som är mån om sin häst. Så långt h*n kunnat har h*n genom påverkan fått igenom sin vilja att sko hästen. Tror faktiskt att TS genom detta INTE kommer att bli MINDRE lyhörd för hästens behov. Så ovanstående är rent taskigt mot TS!!! Vore läge för lite uppmuntran så TS fortsätter i samma bana:cool:

Till TS! Toppen att du nu får skor på hästen. Fortsätt så som du gör och lyssna till vad hästen behöver. Bra jobbat!!!

Har man inte råd att sko hästen, så köper man ingen häst!

Vet ni ens vad ni satt er in på NÄR NI KÖPTE EN HÄST??

Har man inte råd att ta hand om sin häst finns det två alternativ:
1. Sälj hästen.
2. Avliva hästen.

Hört talas om ett begrepp som heter ansvar?

Välj något av dem. Snarast, för hästens skull.

:bow::bow:

TS verkar vara en lyhörd ryttare som är mån om sin häst. Så långt h*n kunnat har h*n genom påverkan fått igenom sin vilja att sko hästen. Tror faktiskt att TS genom detta INTE kommer att bli MINDRE lyhörd för hästens behov. Så ovanstående är rent taskigt mot TS!!! Vore läge för lite uppmuntran så TS fortsätter i samma bana:cool:

Till TS! Toppen att du nu får skor på hästen. Fortsätt så som du gör och lyssna till vad hästen behöver. Bra jobbat!!!

Tack!!!!:bow::) behövde det..

En sån häst ska ju ha skor, så att den INTE ömmar, eller hur?

Jag har en sådan häst. Han kan eventuellt gå barfota på bete på slät åkermark. Tar han ett steg på grus ömmar han. Alltså är han skodd runt om året runt.

Vissa perioder under somrarna när det är extremt hårt i marken har vi varit tvungna att även sätta sulor fram för att han inte ska ömma.

Man måste ju helt enkelt ge varje häst den hovård och de beslag som krävs för att den ska må bra, oavsett kostnad.

En sån häst ska ju ha skor, så att den INTE ömmar, eller hur?

Jag har en sådan häst. Han kan eventuellt gå barfota på bete på slät åkermark. Tar han ett steg på grus ömmar han. Alltså är han skodd runt om året runt.

Vissa perioder under somrarna när det är extremt hårt i marken har vi varit tvungna att även sätta sulor fram för att han inte ska ömma.

Man måste ju helt enkelt ge varje häst den hovård och de beslag som krävs för att den ska må bra, oavsett kostnad.

:bow::bow::bow:

Men för i h-vete, LÄSER ni öht vad jag skriver???? Ursäkta språket men jag blir tokig på folk som inte läser innan de svarar.

Jag har ingenstans skrivit att ponnyn INTE ska skos, snarare tvärtom om den ska ridas på grus tex.

Men det jag faktiskt skrev var att en häst hur väl verkad för barfotagång den än är, ändå kan ömma på hårdare underlag (och SKA då skos om den inte hålls på mjukt underlag enbart, tex går på bete hela sommaren = vilar).

Det du skrev kunde man ju tolka som att om hästen ömmar på grus så är den felverkad, min invändning var att hur bra verkad den än var så kan den ju pga tex tunna sulor vara öm på hårdare underlag (OCH SKA DÅ SKOS!)

Förstår ni mig nu då?

/Camilla

att mamman säger nej för att det är för Dyrt att sko säger väl ganska mycket om deras hästhållning...
Vräker man ens ur sig en sån sak ska man inte ens fundera på att äga en häst...

att sko bara fram är heller ingen bra ide. det kan hända att hästen då försöker avlasta och lägger extra tyngd fram där den då har skor och det kan bli alla möjliga följdskador om man har otur! :(

Varifrån har du fått det? Väldigt många ponnyer fungerar alldeles utmärkt med bara framskor. Detta då hästar av naturen har större belastning på fram- än på bakbenen (ca 60/40) och dessutom ryttaren påverkar belastningen på framdelen mer än bakdelen. Att enbart framsko är en fullständigt vedertagen skoning FÖR DE HÄSTAR SOM FUNGERAR MED DET. Jag tycker det verkar vettigt (eftersom det rör sig om en ponny och inte en tung halvblodshäst e d) att framsko till att börja med. Om det funkar utmärkt så är det inget annat än onödiga pengar att rundsko. Om rundskoning däremot behövs, så ska däremot hästen rundskos!

Till TS: Du måste få din mamma att förstå att olika raser har olika behov, och att dun ponny behöver skos- nu så väl som i framtiden, om den ska fungera som ridhäst!

Lycka till!

Till TS: Du måste få din mamma att förstå att olika raser har olika behov, och att dun ponny behöver skos- nu så väl som i framtiden, om den ska fungera som ridhäst!

Lycka till!

Vill förtydliga:
Man måste förstå att olika HÄSTAR (oavsett ras) har olika behov och förutsättningar, i det arbete man vill att de ska utföra. Hovvård är något väldigt individuellt - inte enligt någon verkningsmall, eller beslagsmall.

Ja visst, absolut- MEN bakgrunden till att mamman tyckte skor var onödiga var ju att hennes tidigare fjordingar inte behövt skor, och då tyckte hon inte dotternas ponny behövde det heller. Därav ordvalet "raser"

Knapplån: Tycker många av er är väldigt, väldigt elaka mot stackars Music, som inte är gammal alls, och som har en mamma som inte verkar speciellt kunnig. Det är väl JÄTTEBRA att Music ser problemet och försöker lösa det - vilket h*n verkar ha gjort nu!

Det har du bara hört via Musics mun - du har knappast hört hennes mamma "vräka" ur sig det.

Det jag vill är att alla bara besinnar sig en aning innan man drar slutsatser baserade på vad man själv har för fördomar och vad man själv läser in mellan raderna i en text men som faktiskt INTE står där.

Men det är väl att slåss i meningslöshet mot Buke-monstret...

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
349
Senast: Bison
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 227
Senast: Blyger
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 178
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka