Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
Lite intressant att följa den här tråden och se vad alla tar för givet av TS:s första inlägg.
Ingenstans skriver hon att de inte har regelbunden hovvård, dvs verkning.
Ingen av er vet hur duktig hennes mamma är att verka.
Fast det som faktiskt står är att den ömmar på GRUS "och så" vilket jag tolkar som underlag liknande grus.Jag tycker det framgår ganska tydligt redan i TS startinlägg för i annat fall skulle inte TS skriva att hästen är ömfotad och behöver skor för att den ömmar, och lite senare förklarar att det är hennes mamma som själv verkar den.
Min ponny behöver skos för han är kännslig när han går på grus och så. Men min mamma tycker det är för dyrt. Och jag har inte råd själv . Finns det något annat sätt en skor?
Eller hur ska jag övertala mamma?? hehe
Fast det som faktiskt står är att den ömmar på GRUS "och så" vilket jag tolkar som underlag liknande grus.
Det finns väl hästar som hur bra verkade de än är så ömmar de ändå på hårda underlag? Hästar med tunna sulor tex.
/Camilla
Jag blir upprörd när jag läser sådana här inlägg!
Ursäkta men din mamma är väl överdrivet snål? Och hon som har haft många hästar borde ju veta hur noga det är att man sköter dom rätt!! Pinsamt!
och hur länge ska han få gå med dem skorna sen då? Kommer din mamma fortsätta betala skoningar eller ska din häst få gå med samma skor hela sommaren? Eller tills din mamma har lust att pynta ny skoning? Känns inte så jätteseriöst det här...
Heja Svante friskt humör!
TS verkar vara en lyhörd ryttare som är mån om sin häst. Så långt h*n kunnat har h*n genom påverkan fått igenom sin vilja att sko hästen. Tror faktiskt att TS genom detta INTE kommer att bli MINDRE lyhörd för hästens behov. Så ovanstående är rent taskigt mot TS!!! Vore läge för lite uppmuntran så TS fortsätter i samma banaHåller med du..
( )
Stackars häst säjer jag bara.
Jag blir upprörd när jag läser sådana här inlägg!
Har man inte råd att ta hand om sin häst finns det två alternativ:
1. Sälj hästen.
2. Avliva hästen.
Hört talas om ett begrepp som heter ansvar?
Välj något av dem. Snarast, för hästens skull.
TS verkar vara en lyhörd ryttare som är mån om sin häst. Så långt h*n kunnat har h*n genom påverkan fått igenom sin vilja att sko hästen. Tror faktiskt att TS genom detta INTE kommer att bli MINDRE lyhörd för hästens behov. Så ovanstående är rent taskigt mot TS!!! Vore läge för lite uppmuntran så TS fortsätter i samma bana
Till TS! Toppen att du nu får skor på hästen. Fortsätt så som du gör och lyssna till vad hästen behöver. Bra jobbat!!!
Har man inte råd att sko hästen, så köper man ingen häst!
Det finns väl hästar som hur bra verkade de än är så ömmar de ändå på hårda underlag? Hästar med tunna sulor tex.
En sån häst ska ju ha skor, så att den INTE ömmar, eller hur?
Jag har en sådan häst. Han kan eventuellt gå barfota på bete på slät åkermark. Tar han ett steg på grus ömmar han. Alltså är han skodd runt om året runt.
Vissa perioder under somrarna när det är extremt hårt i marken har vi varit tvungna att även sätta sulor fram för att han inte ska ömma.
Man måste ju helt enkelt ge varje häst den hovård och de beslag som krävs för att den ska må bra, oavsett kostnad.
att sko bara fram är heller ingen bra ide. det kan hända att hästen då försöker avlasta och lägger extra tyngd fram där den då har skor och det kan bli alla möjliga följdskador om man har otur!
Till TS: Du måste få din mamma att förstå att olika raser har olika behov, och att dun ponny behöver skos- nu så väl som i framtiden, om den ska fungera som ridhäst!
Lycka till!