Behöver skos!

Sv: Behöver skos!

Är eran hovslagare dyr? om den är dyr så får ni leta upp någon billigare då kanske hon vill sko din häst om inte annars så får du sluta rida på han så han inte blir så öm.

Ja men precis, är ju bra att hon förstår att hästen behöver sko, men hur ska bli det resterade månaderna, ska hon behöva tjata varje månad. tycker synd om henne!

Jag tycker det framgår ganska tydligt redan i TS startinlägg för i annat fall skulle inte TS skriva att hästen är ömfotad och behöver skor för att den ömmar, och lite senare förklarar att det är hennes mamma som själv verkar den.

Sedan tycker jag det är bra att den ska skos under sommaren,, men förstår inte vissa som börjar kasta skit på när och om den senare ska skos om utan att ha en aning om hur hennes Mamma resonerar i framtiden.

Skos den nu så kan den "lätt" gå med samma skoning resten av sommaren, om 8 veckor börjar hösten och då är det mkt möjligt att dessa hovar återhämtat sig och det räcker med att ta av skorna och åter låta den gå barfota utan problem (även på grus).

P.S. Bara för att man av en eller annan orsak tillfälligt behöver sko en häst så innebär inte det att den måste skos för resten av sitt liv. Många ggr blir hovarna bättre,starkare och mer tåliga om dom endast vid ett skotillfälle på 7-9 veckor får vila "upp sig".

:bow::bow:

Men då kan ju du, som är äldre (?) och mer mogen (?) välja att denna gång inte sitta och kritisera och skriva en massa skit över internet, eftersom att det inte leder någonstans.

Vart vill du komma? :crazy:

TS vet redan att hennes ponny inte mår bra. Hon vet att hon måste göra något åt det. Hon har fått sin mamma att förstå det (:bump:) Hon HAR gjort något åt det. (:bow:)

Att hästen inte mår bra av att vara oskodd är alltså inget du behöver upplysa någon om, alla har fattat det redan, inklusive TS.
Att du tycker att hennes mamma är snål kan du faktiskt ta och hålla för dig själv, vissa saker säger/skriver man inte. :mad:
Och varför skriver du så när du vet så lite? Det är väl uppenbart att TS mamma inte är det minsta snål eftersom att hon tydligen inte hade förstått innan att ponnyn behövde skor, och när hon insåg det så skodde dom den.
Jag ser inget fel i detta? Man lär av sina misstag, tyvärr, det gör vi alla. Kom inte och säg att du är felfri.

Hennes mamma kommer säkerligen (?) inte att läsa detta, så det ända du och alla andra i tråden som skrivit liknande inlägg har uppnått är att få TS situation att kännas mycket värre för henne är vad den egentligen är.

Tänk först och skriv sedan.

JoSjoberg: Tack :angel::)
Music: Hur går det med ponnyn? Är den skodd ännu? Och har det blivit bättre? :) Det går ju somsagt oftast väldigt snabbt när den väl fått på sig skorna. Lycka till! :bump:

Till TS:

Hur länge har du haft ponnyn? Av tråden kan man tolka det som att ponnyn är nyköpt eftersom du nu upptäckt att den ömmar på t.ex. grus?
Tycker det är bra att du är lyhörd för hästens behov och att den nu kommer att skos. Hoppas att din mamma nu insett vikten av skor, toppen att du som är yngre vet mer!

jag är själv minderåring och förstår precis hur TS har det. min mamma har ridit i typ 35 år och är en råduktig ryttare, men hon har aldrig hållit på med hästar, om ni förstår vad jag menar. inom hästvård kan hon bara basicsaker, som att sätta på utrustning. hon vet inte skillnaden mellan stallbandage och arbetsbandage. så ibland måste jag tjata/förklara massor innan hon förstår varför min ponny behöver en viss dyr tjänst eller utrustning. hon badar inte i pengar så jag förstår att hon inte vill slänga ut dem bara sådär. min ponny får ALLTID vad hon behöver, det ser jag till och dt gör uppenbarligen TS oxå. det är inte alltid lätt att styra över sin "sponsor" och jag tycker TS var jätteduktig som såg till att få skor till sin häst :bow:

keep up the good work :)

*kl*
Lite intressant att följa den här tråden och se vad alla tar för givet av TS:s första inlägg.

Ingenstans skriver hon att de inte har regelbunden hovvård, dvs verkning.
Ingen av er vet hur duktig hennes mamma är att verka.
Ni kallar det vanvård att hästen inte är skodd men den ev. vanvården ligger väl snarare i att hästen rids på underlag den inte klarar av?

Så jag håller med i sak - hästar ska ha regelbunden hovvård och ska skos om de ömmar i det arbete man önskar utföra med dem.

MEN lite väl förhastade slutsatser dras det nog ibland här på Buke... :angel:

Håller helt med!:bow::bow::bow:

Tack allihopa :bow: ni gör mig så glad när ni skriver så snälla saker!:laugh: Jag har inte kunnat svara, var på ridläger 1 vecka. Men min häst är skodd nu och han går mkt bättre, både jag och hästen är glada. Bara han mår bra mår jag bra!!:)

Jag är musics kompis och kan säga att hon har haft hästen sen han var 2½ och music har ridit in sin ponny alldeles själv och han började faktiskt inte ömma förens vid 5 års åldern då dom började rida ut i skogen och på grus.... ponnyn var liksom väldigt rädd för trafiken och kom inte inte ut förens vid 5 år i skogen... men nu har ponnyn blivit SKOD och går utan problem...SEN SLUTA MED ALLT SKIT OM ATT AVLIA HIT OCH SÄLJA DITT!!!!!!!!

Hej! Nu har jag inte orkat läsa alla de andra kommentarerna så kanske har någon redan tipsat dig om boots? De finns tex de på hööks som heter "Old Mac boots"
Dessa har jag själv funderat på att prova till min häst för det blir garanterat billigare i längden. Jag som studerande 17 åring betalar allt utom stallhyran själv, och nog kostar det att ha häst!
Och att låta en ömmande häst gå barfota går ju inte, så det gäller att hitta andra möjliga alternativ!
De här Old Mac är ganska dyra att köpa (ett par går på ca 2000:-) men tänk dig alla räkningar från hovslagaren under ett år eller så, då förstår du att det blir billigare i längden!
Kanske en lösning för dig? :)

Hej! Nu har jag inte orkat läsa alla de andra kommentarerna så kanske har någon redan tipsat dig om boots? De finns tex de på hööks som heter "Old Mac boots"
Dessa har jag själv funderat på att prova till min häst för det blir garanterat billigare i längden. Jag som studerande 17 åring betalar allt utom stallhyran själv, och nog kostar det att ha häst!
Och att låta en ömmande häst gå barfota går ju inte, så det gäller att hitta andra möjliga alternativ!
De här Old Mac är ganska dyra att köpa (ett par går på ca 2000:-) men tänk dig alla räkningar från hovslagaren under ett år eller så, då förstår du att det blir billigare i längden!
Kanske en lösning för dig? :)

Det är inte alls säkert att det blir billigare i längden.
Det finns en uppsjö av boots men det är ändå inte säkert att de passar just din hästs hovar.
Att de skulle hålla så länge som ett år är att ta i, de boots som jag har provat skulle inte hållt ett år med regelbunden ridning mer troligt är runt 6 månader.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
349
Senast: Bison
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 227
Senast: Blyger
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 178
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka