Behöver sadeltips till min islänning

pulkaskurk

Trådstartare
Som rubriken lyder så behöver jag sadeltips till min islänning.

Min sadelutprovare har bara "vanliga" sadlar och jag har provat varenda dressyrsadel hon har men de är alla förlånga :(

Så har ni något sadeltips åt mig som jag kan försöka testa?

Sadeln skall passa en kort och bred rygg, lite överbyggd och lätt svängd.

Anläggningsytan bör vara ca 40-42 cm lång

De islandssadlar jag har testat är M&N, Wintec och Karlslund Kari Flex och de är både på tok förlånga och för raka.
Sen har jag som sagt provat otaliga mängder med vanliga dressyrsadlar.

Sv: Behöver sadeltips till min islänning

Det låter som att du behöver en Sensation Ride G3! :bow:
Du beskriver precis min häst och den sadeln ligger som en smäck på henne. Helt fantastisk.

Jag vet inte alls hur lång den är men jag har en Baldur och den är lagom svängd och passar både hingsten med lite manke och förra stoet med obefintlig manke och väldigt rund rygg.

Den är nog kortare än de andra du provat hittills tror jag men exakt hur lång vet jag som sagt inte.
Min hingst är ganska kort i ryggen dock.

Min spontana tanke är Pioneer!
Deras sadlar har kort anläggningsyta, rundbossor och är ganska svängda i bommen. Finns ordentligt vida också.
Rymliga i sätet som gör att man ofta kan ha en sitsstorlek minde än vanligt.

Finns ofta begagade till bra pris.

Annars är Stall Akurs Lettir ett hett tips.:love:
Något svängd, rundbossor och permanentstoppade.
Finns nog bara i 17,5" tror jag men är inte särskillt lång för det.
Mycket knästöd. Finns bara i medium wide men ligger bra på många olika hästar iaf pga flexibla, korta ortspetsar

Finns ibland begagnade runt 9000...:cool:

Prova gärna Kentaur Kari. Dom är ganska korta, lätt svänga och mycket sköna. Dom finns även som special med mer knästöd.
Hilbar ser riktigt fina ut också! Har inte så mkt erfarenhet av dom men vill gärna skffa erfarenhet utav dom för dom ser otroligt sköna ut!

Tack för alla svaren :)

Har varit lite inne på både Baldur och Hrimnir sadlarna men bara sätt dem på bild så har inte vetat hur de ser ut i verkligheten.

Jag ska nog börja med att försöka hitta någon av de två sadlarna att prova till att börja med iaf :)

Ingen i närheten av Falun som har en sadel jag kan få prova?

Jag hade en Kentaur Kari till min mkt korta madam. Trivdes väldigt bra med den. Karlslund Kari Flex har jag hört inte gör ngt om den är för lång eftersom den inte har ngn riktig bom, men åsikterna kan säkert skilja sig där.

Jag hade en Kentaur Kari till min mkt korta madam. Trivdes väldigt bra med den. Karlslund Kari Flex har jag hört inte gör ngt om den är för lång eftersom den inte har ngn riktig bom, men åsikterna kan säkert skilja sig där.

Det spelar väldigt stor roll när länden puttar fram sadeln så det känns som att man sitter framme vid öronen och hästen inte kan gå normalt...
Karlslund Kari Flex är ju nästan lika styv som en bomsadel men men strunt samma den fungerar inte för oss iaf :)

Senast ändrad:

På min korta isis med bred, och lite svängd rygg, passade en wellington elit
17" mkt bra. Jag hade fit 3.

Kolla om Hrimnir har kvar sitt "testride" system,Man fick en sadel hemskickad och fick rida i den ca 1 vecka. Kostade ngn hundralapp.

Kolla om Hrimnir har kvar sitt "testride" system,Man fick en sadel hemskickad och fick rida i den ca 1 vecka. Kostade ngn hundralapp.

Det lät väldigt intressant, vart kan man kolla om det fortfarande finns kvar? Skicka gärna PM med tips på det eller ÅF som jag kan kontakta.

Senast ändrad:

Top reiter jr permanentstoppad var den sadel som passade min häst bäst. Hade testat 11 st innan jag fann denna, sitter som en smäck. Det låter som din häst är byggd precis som min

Det spelar väldigt stor roll när länden puttar fram sadeln så det känns som att man sitter framme vid öronen och hästen inte kan gå normalt...

Prova sensation ride!!!!
Jag kämpar med ridrädsla och idag kom jag på en till sak som jag har varit otrolgit rädd för: Att sadeln ska åka runt eller åka fram över öronen.
Men sen skrattade jag nästan åt mig själv för Sensation ride G3 rör sig inte en millimeter. Inte på min häst i alla fall. Varken framåt eller åt sidan.

Jag har dragit den lite snett en gång när jag satt upp i "nedförsbacke" men då var jag tvungen att sitta av och sadla om eftersom jag inte kunde "trampa till" den med stigbygeln! :bow:

en isafold safir:love:, är min drömsadel,träffade kvinnan med sina sadlar i Ypäjä under NM.de var helt underbara !

men en sensation sadel,det är mera rimlig i pris..så en sån blir det nog,nångång.. (kvarnlycka-vilken pad har du till din?)

men till TS o frågan, vi har en wintec 16,5".

men en sensation sadel,det är mera rimlig i pris..så en sån blir det nog,nångång.. (kvarnlycka-vilken pad har du till din?)

Sensation är helt underbar. Jag fattar inte att fler inte "vågar" prova!!

Jag har en HAF-pad. Den är bra men jag ska köpa en Heather Moffetts Interpad i vinter tänkte jag, så jag kan ha en fin vojlock eller ett schabrak under sadeln också. :laugh:

Jag tvivlar starkt på att det handlar om mod när man provar sadlar, mer om tid, möjligheter, behov och preferenser.

Jag tvivlar starkt på att det handlar om mod när man provar sadlar, mer om tid, möjligheter, behov och preferenser.

Visst är det mycket som påverkar. Ekonomi är också en sak som påverkar.

Men jag möter mycket "misstänksamhet" mot min sadel just för att den är bomlös. Mycket fördomar, att det är skadligt för hästen, att man får dålig sits mm.

Sen kanske det är "ursäkter" istället för att säga: "jag har inte möjlighet att testa". Men det är den bild jag får.

Liknande trådar

Islandshäst Eller är de för långa? Har googlat anläggningsyta på alla möjliga sadlar nu och läst alla sadeltrådar på buke. Jag är lite rädd för att...
2
Svar
20
· Visningar
6 179
Senast: Nielaa
·
Utrustning Är nu på sadeljakt igen och frågar (som vanligt) allsmäktiga buke om råd :D Börjar med att säga att jag ska ta hjälp av kunnig...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: Nomina
·
M
Dressyr Jag har en islandsvalack som jag desperat letar sadel åt. Han rids med bomlöst, men det fungerar inte längre. Han är ev ngt svankig och...
Svar
14
· Visningar
1 810
Dressyr Letar fortfarande dressyrsadel till min Islandshäst. Det mesta glider fram på honom då han är lite smal över bogarna och behöver bredda...
2
Svar
25
· Visningar
4 801
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar