Behöver sadeltips till min islänning

Sv: Behöver sadeltips till min islänning

just det där att den ligger still ,och att de flesta har sagt det,gillar jag.och den både såg ut o kändes som en normal sadel.
vilken pad har du? ska man ha vojlock under HAF-pad?

Jag har aldrig känt mig så trygg som i min sensationride.
Jag har åkt av några gånger genom att (andra) sadlar har åkt runt, och även en gång när den åkte fram över hästens huvud :o
Jag är aldrig orolig när jag sitter i min sensationride, trots att Orka ser ut som en tunna. Den rör sig ingenstans. Varken framåt, bakåt eller i sidled.

Jag har en HAF pad, man "behöver" inte ha en vojlock under, men den skulle inte ens synas.

Det jag är liiite kritisk mot är att det är precis som så många påpekade från början att den är lite baksutten, dvs. det är lätt att hamna i fel sits.
MEN!
Jag föredrar att jobba till 100 % med min sits eftersom fördelarna med sadeln är så många.

En poäng som betyder jättemycket för mig som inte har råd att köpa nya sadlar i parti och minut är att den ALLTID passar.
Den passade i vintras när Orka såg ut som en sågbock, den passar nu när hon är en tunna (som bantar). Den kommer att passa om tio år och den passar idag.

Jag har en Heather Moffetts interpad, så den behöver man ju ha ngt under. Jag valde den för att jag vill kunna växla bland alla schabrak och vojlockar jag faktiskt redan har. :) (och kommer köpa :angel:)

är det den där lilla? som oxo kvarnlycka talade om att skaffa??
sitter den bra? är det lätt att få den på rätt ställe?och gör den sas jobbet? fördelar trycket bra?

är det den där lilla? som oxo kvarnlycka talade om att skaffa??
sitter den bra? är det lätt att få den på rätt ställe?och gör den sas jobbet? fördelar trycket bra?

poängenär i första hand inte tryckfördelande utan att den ska lämna en kanal för ryggraden så att tornutskotten skyddas.

Ja det är den lilla. Ja jag tycker den gör jobbet som den ska göra.
Det tar ju runt 10 ridtimmar innan pad och sadel har format sig. När jag hade ridit med den ja runt den tiden var det mkt lättare att se till att den var på samma plats hela tiden osv. :)

Liknande trådar

Islandshäst Eller är de för långa? Har googlat anläggningsyta på alla möjliga sadlar nu och läst alla sadeltrådar på buke. Jag är lite rädd för att...
2
Svar
20
· Visningar
6 179
Senast: Nielaa
·
Utrustning Är nu på sadeljakt igen och frågar (som vanligt) allsmäktiga buke om råd :D Börjar med att säga att jag ska ta hjälp av kunnig...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: Nomina
·
M
Dressyr Jag har en islandsvalack som jag desperat letar sadel åt. Han rids med bomlöst, men det fungerar inte längre. Han är ev ngt svankig och...
Svar
14
· Visningar
1 810
Dressyr Letar fortfarande dressyrsadel till min Islandshäst. Det mesta glider fram på honom då han är lite smal över bogarna och behöver bredda...
2
Svar
25
· Visningar
4 801
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar