Behöver sadeltips till min islänning

Sv: Behöver sadeltips till min islänning

Jag möter ingen misstänksamhet alls mot bomlösa sadlar, kanske beror det på att jag inte försöker få någon att testa ;), de flesta är öppna (även om en del ser begränsningar) för det även om alla kanske inte har lust att prova själv. Varför måste "alla" testa bomlöst, jag behöver ingen ursäkt för att testa eller inte testa, det är ett val. Har man svårt att hitta en som passar, ridder i en icke passande sadel etc, då kan börja prata om ursäkter anars är det mer frågan om val.

Idag har jag haft en sadelutrpovare här och provat en hel del sadlar, men hittade bara 2 st som passade utan att glida framåt trots att jag både skrittat, travat och galopperat i kraftig nedförsbacke och provhoppat på terrängbanan i nedförsbacke så de gled inte fram till öronen :)

Och på måndag ska jag även få prova en sadel som hon inte hade med sig idag :)

Men nu till en fundering, den ena sadeln var av ett märke som började på T tror jag eller H...
Den hade halvdjup sits och stora utanpåliggande knästöd, rundbossor och ullstoppad.
Nypriset låg på 22 000kr

Finns det någon som kan tänkas veta vad det är för sadel och ge mig namnet på den? Skulle vilja läsa på lite mer om sadeln innan jag bestämmer mig för köp.

Det var en islandssadel.. Något isländskt klingande namn...

Ännu en fråga till er som vet hur man översätter Stübbensadlarnas storlekar, på vissa står det siffror och vissa bokstäver.
Jag provade bland annat en som var XW men vad motsvarar det i siffror? 32?

Men jag möter mycket "misstänksamhet" mot min sadel just för att den är bomlös. Mycket fördomar, att det är skadligt för hästen, att man får dålig sits mm.

Ja om vi ska diskutera specifikt märke så får de ryttare ja har sett i en sensation dålig sits ja, skänklarna pekar utåt och överlivet faller framåt.

Det var en islandssadel.. Något isländskt klingande namn...

Ännu en fråga till er som vet hur man översätter Stübbensadlarnas storlekar, på vissa står det siffror och vissa bokstäver.
Jag provade bland annat en som var XW men vad motsvarar det i siffror? 32?

Vet inte om det stämmer med stubben precis men xw kan motsvara ungefär 33 tror jag.
JAg har 32 i min Baldur och när jag ska byta så blir det till en xw - alltså 33-33.5......enligt KÅ :)

Enda jag kan tänka mig med isländskt klingande namn i den prisklassen är Hrimnir.......men det kanske inte riktigt stämmer med övrig beskrivning, jag vet inte.

Det var inte en Draupnir då ???

Annars kan du väl ringa till sadelprovaren och fråga.....:)

Jag möter ingen misstänksamhet alls mot bomlösa sadlar, kanske beror det på att jag inte försöker få någon att testa ;),

:o :D
Ojdå, ja, det är sant. Shit, jag har alltså predikat nu igen.
Det händer mig ibland. :angel:

Men jag möter mycket "misstänksamhet" mot min sadel just för att den är bomlös. Mycket fördomar, att det är skadligt för hästen, att man får dålig sits mm.

Nu vet jag inte hur just precis din sadel är för den har jag inte provat, men jag har provat en hel del andra bomlösa sadlar av olika modeller, både soffkudde och de som ser mer ut som en dressyrsadel.

Tanken med en bomlös tycker jag är jättebra, men jag har inte hittat någon ännu som passar mig om min häst.

Min häst hoppar och studsar ganska mycket, snabba kast åt sidan och "stoppisar" som gör att de bomlösa sitter på precis alla andra ställen runt hästens kropp utom där jag vill att den ska sitta och jag tycker det är så himla surt att åka i backen för att sadeln inte satt kvar trots rejält spänd sadelgjord :mad:

Sen tränar vi även på att rida i ganska branta nedförsbackar i alla gångarter, finns det stockar så hoppar vi också, även det i nedförsbacke och det ställer ganska höga krav på sadeln för att det ska vara både bekvämt, säkert och välbalanserat för både häst och ryttare och det har jag då inte hittat i en bomlös sadel.

(Ja jag är fd FT ryttare och det sitter fortfarande i och det är sååå roligt att utöva lite mindre terränghoppning även på islandshäst när tillfälle finns) :D

Det är lätt hänt om man är frälst :o.

:D Sant.
Men jag ska skärpa till mig faktiskt. Jag tror att bomlösa sadlar är jättebra "generellt", men jag behöver ju inte starta en församling för det.

Ja om vi ska diskutera specifikt märke så får de ryttare ja har sett i en sensation dålig sits ja, skänklarna pekar utåt och överlivet faller framåt.

Jag har inte sett någon rida live i en sensation. Det är bara jag som rider i min sadel. Så det fattas väl insyn/erfarenhet just angående detta och mitt perspektiv är väldigt snävt. Men absolut, det finns massor med bilder på nätet av ryttare i Sensation sadlar som sitter som isländska bönder på 70-talet.
Också finns det bilder som visar motsatsen.

Men jag har ju egna exempel också.
När jag framåtlutad och med skänklarna bakåt (finns bild under AR-forum), och bilder och filmer när jag sitter betydligt bättre än så. Jag kanske lever i förnekelse men jag tror att min rädsla och mina minus 50 kg gör sitt lilla till vad gäller min egen sits. Sen jag började bearbeta rädslan och träna upp styrka/balans både i och utanför sadeln har min sits förbättrats.
Så jag tror inte att sadeln sig ger dålig sits. Men jag kanske lever i förnekelse för jag älskar verkligen min sadel och är supernöjd. :laugh:

Det beror ju på hur ryttaren är skapt också, vissa kan sitta rätt i nästan alla sadlar, vissa sitter "fel" oavsett sadel. Men sadlen kan hjälpa och stjälpa.

Idag har jag haft en sadelutrpovare här och provat en hel del sadlar, men hittade bara 2 st som passade utan att glida framåt trots att jag både skrittat, travat och galopperat i kraftig nedförsbacke och provhoppat på terrängbanan i nedförsbacke så de gled inte fram till öronen :)

Men nu till en fundering, den ena sadeln var av ett märke som började på T tror jag eller H...
Den hade halvdjup sits och stora utanpåliggande knästöd, rundbossor och ullstoppad.
Nypriset låg på 22 000kr

Finns det någon som kan tänkas veta vad det är för sadel och ge mig namnet på den? Skulle vilja läsa på lite mer om sadeln innan jag bestämmer mig för köp.

Gissar på Hilbar, nån av royalmodellerna. Annars Draupnir eller Equipe, men de går väl på några tusenlappar mer.

Nypriset låg på 22 000kr

Hillbar tror jag också du frågar efter. (Tror också sadelutprovaren var till mig efter besöket hos dig....).

Det var det :) Tack för hjälpen :)

Jasså? Bor du här i närheten? Hittade du någon bra sadel?

Det var det :) Tack för hjälpen :)

Jasså? Bor du här i närheten? Hittade du någon bra sadel?

Hon , antar det är samma, åkte till mig sent på kvällen efter att ha varit hos någon innan. Klart det kan finnas flera sadelutprovare men tidpunkten stämde..
Jag har en(älskad) Hillbar , det var en annan i stallet som skulle ha sadel den här gången. Själv lyckades jag hitta lite annat smått och gott i hennes bil att köpa, konstigt nog :D.

nu har jag äntligen sett sadeln live, ! en likadan som din, köptes till en häst i vårt stall, det såg helt bra ut både med o utan ryttare..jag väntar verkligen på att få prova den på min häst!

kl

Även jag har en Sensation som Kvarnlycka kan ärligt säga att jag var väldigt osäker på en bomlös just för jag upplevt dem sladdriga och ostabila, men efter att ha krånglat igenom massa sadlar och växande unghäst så kände jag nä jag måste testa den om den är så bra som dom säger. Jag ångrar de inte en sekund och hästen är med grymt nöjd!
En stabil sadel som känns som en bomsadel. Och även min sadel ligger som smäck och som Kvarnlycka skrev de går inte att trampa den rätt speciellt lätt. :P
Har med en lös pad så jag kan ha mina egna schabrak och vojlockar. :)

bara jag får prova sadeln,(o den e bra) ska en sån köpas,kosta va de kosta vill...men hon är dräktig nu så det blir i nästa år.
just det där att den ligger still ,och att de flesta har sagt det,gillar jag.och den både såg ut o kändes som en normal sadel.
vilken pad har du? ska man ha vojlock under HAF-pad?

Liknande trådar

Islandshäst Eller är de för långa? Har googlat anläggningsyta på alla möjliga sadlar nu och läst alla sadeltrådar på buke. Jag är lite rädd för att...
2
Svar
20
· Visningar
6 179
Senast: Nielaa
·
Utrustning Är nu på sadeljakt igen och frågar (som vanligt) allsmäktiga buke om råd :D Börjar med att säga att jag ska ta hjälp av kunnig...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: Nomina
·
M
Dressyr Jag har en islandsvalack som jag desperat letar sadel åt. Han rids med bomlöst, men det fungerar inte längre. Han är ev ngt svankig och...
Svar
14
· Visningar
1 810
Dressyr Letar fortfarande dressyrsadel till min Islandshäst. Det mesta glider fram på honom då han är lite smal över bogarna och behöver bredda...
2
Svar
25
· Visningar
4 801
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Vilket är ert favoritgodis?