Behöver råd om mina händer....

nyponros

Trådstartare
Har ett problem som jag behöver lite synpunkter på. jag har lagt märke till att jag gärna rider med ganska "breda händer" Alltså ganska brett isär. Jag vet inte varför, men jag tycker att det är lättare att få med mig min häst och får en mer avslappnad och bättre form. Jag tycker att det är lättare att vara känslig och aktiv i handen på det sättet. Ibland gör jag bara så i början när jag mjukar upp honom, och flyttar ihop dem senare under passet. Jag red lektion i går, och tränaren sa ingenting om detta utan berömde snarare att jag var så känslig i handen.

På vilket sätt är detta bli ett problem?
hur ska jag tänka för att åtgärda?

För att ni ska få lite hum om hur det ser ut kan jag säga att det handlkar om 25-30 cm mellanrum mellan händerna:crazy:

Tacksam för hjälp av er "dressyrare":p

Sv: Behöver råd om mina händer....

nyponros skrev:
Har ett problem som jag behöver lite synpunkter på. jag har lagt märke till att jag gärna rider med ganska "breda händer" Alltså ganska brett isär. Jag vet inte varför, men jag tycker att det är lättare att få med mig min häst och får en mer avslappnad och bättre form. Jag tycker att det är lättare att vara känslig och aktiv i handen på det sättet. Ibland gör jag bara så i början när jag mjukar upp honom, och flyttar ihop dem senare under passet. Jag red lektion i går, och tränaren sa ingenting om detta utan berömde snarare att jag var så känslig i handen.

För att ni ska få lite hum om hur det ser ut kan jag säga att det handlkar om 25-30 cm mellanrum mellan händerna:crazy:

Min spontana reaktion är att denna typ av handposition kommer när man mentalt (medvetet eller ej) känner lite behov av att "styra" hästen med hjälp av tygeln. Dvs du använder tygel positionen för att få en känsla av att du har koll på resten av hästkroppen, dvs du korrigerar framifrån dvs tenderar att flytta frammen på hästen efter baken, inte tvärt om.
Det som händer när man flyttar ihop handen är att du tvingas korrigera baken - det är baken som styr frammen - funkar baken, så följer frammen efter! dock upplevs detta som ovant om man som 90% av vi ryttare - tenderar att styra för mycket och rida med handen snarare än sitsen.

ÖVA. På känslan att du styr KROPPEN på hästen med säte och skänkel. Låt handen ligga stilla och kvar mer ihop. Ibland är det svårt att bara ens VÅGA pröva ett nytt sätt - man är så mentalt fix på sitt vanliga sätt att det känns "livsfarligt" att frångå det ens några sekunder, och bara se vad som händer. Men endast genom att våga kan man bryta mönstret.

Hoppas du förstår vad jag pratar om.

Det låter inte så brett. Händerna har man ihop när det är "färdigt" s.a.s. därför tycker nog din tränare att dina händer är bra. Har du frågat honom/henne om det?

Min erfarenhet är : Rider du med något för lång tygel? Jag breddar handen när tygeln är för lång...men kortar jag upp så hamnar handen där den ska...Annars är väl ett tips att slå ihop tyglarna som en ögla... så att du inte kan bredda ;)... ej heller "tappa" tygeln så den blir för lång...

jjeg skrev:
Min erfarenhet är : Rider du med något för lång tygel? Jag breddar handen när tygeln är för lång...men kortar jag upp så hamnar handen där den ska...Annars är väl ett tips att slå ihop tyglarna som en ögla... så att du inte kan bredda ;)... ej heller "tappa" tygeln så den blir för lång...

du menar nog knapp lån eller hur? inte var detta till mig??

mackan skrev:
Min spontana reaktion är att denna typ av handposition kommer när man mentalt (medvetet eller ej) känner lite behov av att "styra" hästen med hjälp av tygeln. Dvs du använder tygel positionen för att få en känsla av att du har koll på resten av hästkroppen, dvs du korrigerar framifrån dvs tenderar att flytta frammen på hästen efter baken, inte tvärt om.
Det som händer när man flyttar ihop handen är att du tvingas korrigera baken - det är baken som styr frammen - funkar baken, så följer frammen efter! dock upplevs detta som ovant om man som 90% av vi ryttare - tenderar att styra för mycket och rida med handen snarare än sitsen.

ÖVA. På känslan att du styr KROPPEN på hästen med säte och skänkel. Låt handen ligga stilla och kvar mer ihop. Ibland är det svårt att bara ens VÅGA pröva ett nytt sätt - man är så mentalt fix på sitt vanliga sätt att det känns "livsfarligt" att frångå det ens några sekunder, och bara se vad som händer. Men endast genom att våga kan man bryta mönstret.

Hoppas du förstår vad jag pratar om.

Jag tror jag förstår vad du menar!:D

jag är väldigt mån om att rida min häst bakifrån, men det kan säkert stämma att jag atr till handen endel gånger då det egentligen är onödigt. Skulle han försöka tex gå ur form för att han börjar tycka övningen är jobbig förhåller jag mest med HANDEN, för att få tillbaka honom, där jag kanske egentligen skulle använt sätet främst. hoppas du förstår?:smirk:

jag har funderat lite själv också, och jag tror att jag när jag tänker att jag ska rida fram honom till handen inte tror att han får plats om jag har för "tighta" händer. knasigt:rofl:

Kanske kan det ha med kordinationen att göra, jag tycker det är lättare att jobba enskilt med händerna om de inte "sitter ihop" liksom?

På vilket sätt kan detta störa honom så länge allt annat går bra?
Så jag vet hur jag ska prioritera:p

tack så mkt för svaret förresten, gav mig en tankeställare!

svar:JA!:p

jag rider ofta med ngt för lång tygel, dels för att han är väldigt känslig för hur jag tar i honom, och dels för att jag är livrädd för att hålla för hårt... Inte så att det ger honom ryck i munnen, men det skulle säkerligen vara bättre om jag vågade lita på att jag klarar av att ge ett lagom stöd, utan att hålla honom liksom. förstår?:p

När jag väl kortar upp tygeln kommer också händerna ihop, men då anser jag mig stummare och inte lika följsam, har svårare att rida aktivt.

Åh vad man är jobbig, även om man vet vad som är fel är det så svårt att ändra dåliga vanor!

Jag har inte frågat, har inte ridigt för tränaren alls länge, det har liksom inte kommit på tal =)

Det enda han har sagt är att jag är känslig och bra i handen. men kanske tyckte han inte detta var så farligt, och att man skulle fokusera på andra saker först?

Jag vet inte
:crazy:

nyponros skrev:
Jag tror jag förstår vad du menar!:D

jag är väldigt mån om att rida min häst bakifrån, men det kan säkert stämma att jag atr till handen endel gånger då det egentligen är onödigt. Skulle han försöka tex gå ur form för att han börjar tycka övningen är jobbig förhåller jag mest med HANDEN, för att få tillbaka honom, där jag kanske egentligen skulle använt sätet främst. hoppas du förstår?:smirk:

jag har funderat lite själv också, och jag tror att jag när jag tänker att jag ska rida fram honom till handen inte tror att han får plats om jag har för "tighta" händer. knasigt:rofl:

Kanske kan det ha med kordinationen att göra, jag tycker det är lättare att jobba enskilt med händerna om de inte "sitter ihop" liksom?

På vilket sätt kan detta störa honom så länge allt annat går bra?
Så jag vet hur jag ska prioritera:p

tack så mkt för svaret förresten, gav mig en tankeställare!

ja precis -det är nog ganska vanligt tror jag, att man fokuserar på handen och inte tror hästen "får plats" - fast det man egentligen tror (tror jag) är att då kan man inte styra :D
har du provat att rida med ögla på tygeln? dvs du håller tygeln som vanligt, men greppar över så du med vänster hand fattar höger sida, och med höger hand fattar vänster - du får dubbla tyglar i handen, men det skapar en ögla på tygeln, som både hindrar dig att glida på tygeln, och hindrar dig från att ta för breda tygeltag. dessutom aktiverar du då armbåge/axel när du tar och ger på tygeln, snarare än handleden. det funkar BRA - käns avigt i början, men man får verkligen en tankeställare i fråga om att ta och ge på tygeln, för man tvingas rida och korrigera med SITSEN inte "styret" därframme.

kanske ngt att prova för dig? känns som sagt konstigt första minuterna, men sen vänjer man sig.

berätta gärna hur det går!

ja, det ska jag prova! Testar imorgon och informerar därefter om resultatet:D

Tack för hjälpen!

nyponros skrev:

Funkar detta bra och du säger ju att du flyttar ihop dem senare under passet så förstår jag inte varför du måste ändra? Oavsett hur du kommer åt hästen så gör du ju det. Framifrån och bak, eller bakifrån till fram är för mig egalt om slutresultatet blir bra ridning!

Alla har olika sätt att rida på, och vi har olika vägar till målet. Har du hittat ett bra sätt så: Grattis!

Är detta ett problem för dig att du rider så, (vilket jag inte uppfattar som att det är enl ditt inlägg) så kan du ju alltid testa andra vägar. Men det är tråkigt om du får uppfattningen att det här är "fel".

Tänk igenom funktionen hos dina händer.

Ledande, ställande, böjande osv..... Om de inte går emot varandra, så är det bara kosmetiskt. I värsta fall jobbar höger hand mot vänster hand, och då får hästen problem att veta vad du vill. Men det verkar mest vara en utseende grej för dig?

kan ju svara både dig och malinsky..

Jag trivs med detta sättet att rida, har änsålänge inte påverkat vår utveckling negativt. Men jag undrade också vilke problem det innebär. Alltså OM det kan led atill ngt dåligt, och isåfall vad jag ska göra för att sluta. Men om det inte innebär några problem så fortsätter jag gladeligen:) :rofl:

Orkade inte läsa hela tråden men jag svarar TS.

Min erfarenhet av att ryttare breddar händerna är för att dom inte är tillräckligt stark i sätet för att hålla ihop formen. Kortar du tyglarna och håller ihop handen så måste du driva ännu mer för att hästen ska använda bakbenen in i handen på rätt sätt. Jag skulle börja med att försöka få ihop handen med lite längre tyglar först och sedan avancera mej till att korta dom. Om hästen ändrar form av att jag lägger ihop handen så måste jag driva mer. Oftast på den sida som hästen har svårt att sträcka på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 368
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 847
Senast: Exotizc
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 825
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka