Behöver råd om Marsvin

Shettistjejen

Trådstartare
Har haft marsvin och kanin i många år och har nu fått för mig att mitt nuvarande marsvin är ensamt. Han bor dock med en liten hermelin kille i en stor bur, men är inte så "pipig" och så som vissa marsvin är, men det kanske beror lite på åldern (4år) ? Kaninen springer mest runt på golvet och då sitter han ensam på mattan eller i buren för det mesta. Borde han ha en marsvinskompis? Och isf, skulle buren jag har räcka? Jag har en extra stor bur, ungefär som 1½ "vanlig" bur :P

Sv: Behöver råd om Marsvin

Det känns som att om han var ensam så skulle han ta mer kontakt med kaninen. Ligger de och sover ihop annars?

Marsvin bör vara två i 99% av fallen den andra procenten är vid agressivitet / konstant elakhet mot andra marsvin.
Om du tänker fortsätta ha marsvin efter hans död så tycker jag du bör skaffa en liten kompis till honom. En ung hane är det bästa. Finns nog inget bättre som marsvinsägare än att se sina marsvin ligga och gosa i en hög tillsammans.

Det finns en lag som säger att marsvin bör bo ihop minst två och två.
Att dom skriver bör har troligen med den sista procenten som mordig_korn nämner.

En kanin är ett djur ja, men det är inte en artfränd.
Dom har inte samma instinkter i grund och botten, inte samma näringsbehov och dom är känsliga mot olika saker.

Jag tycker du ska skaffa en liten kompis till ditt marsvin, vill du inte ha en unge så kolla blocket eller omplaceringshem så hittar du flera äldre.

Ja, det ser så gosigt ut :) Han har ju träffat marsvin förut och då piper han hela tiden, hur glad som helst ;)

Ja, jag har läst att de inte kan "prata" alls med varann :/ Tack för tipsen allihopa! :) Ska nog skaffa en unge nu tror jag :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 929
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 465
Senast: Exile
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 718
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar