Behöver råd NNUUU!!!

Sv: Behöver råd NNUUU!!!

Tråkigt för dig.
Du kan be till Gudarna om snabb sommar så du kan släppa hästarna på bete. ;)

Hoppas att du kan hitta en lösning på problemet. Vore intressant om bildäcks idén som Morcraban hade fungerar.

Lycka till!

visst hon kan ju vara trevlig och allt det där men vissa människor är lata och har svårt att få tummen ur röven, om du visar att du menar allvar så kanske det händer saker. hoppas det löser sig för er!

Finns en sorts gummi matta som man kan sätta upp på boxen.Det funkar bra.

Nej, hon är inte jätte trevlig. Hon utnyttjar dig ! Jag hade inte velat ha fula bildäck i mitt stall. Kan du leva med att hon ( HON !!! inte du )sätter upp gummimattor så testa det.Självfallet ska hon då betala detta. Och det som redan är förstört. Får jag fråga , varför står hon där gratis ? Att ni är kompisar är inget svar.
Och jag tycker att det är skit av henne att lämna dig med baby o gård o andra djur att ta hand om , att också ta hand om hennes häst.Hon borde ta hand om DIN häst som kompensation för att hon står gratis.Det vore det minsta man kan begära.

Innerst inne vet du nog att du inte kommer att bli nöjd förrän hon flyttar därifrån. Du har egentligen inte tid för henne och hennes häst så förklara hur du känner och förstår hon inte så är hon inte en vän i alla fall. Och vore hon en riktig vän hade hon nog sett till att betala för sig, just nu utnyttjar hon bara dig och så gör inte vänner. Lycka till och gör det som kommer att göra dig lycklig i längden.

Har man häst, ska man ta hand om den. Det är inte alltid det räcker för rastlösa hästar att gå ute i hagen. Dom behöver jobba, både med kroppen och huvudet. Säg till kompisen att hon får ta hand om sin häst eller flytta den. Oavsett om det gått 3 veckor eller 3månader.

Prata med henne.

"Du, jag tänkte höra med dig... Har din häst alltid sparkat så här mycket i väggarna? Det känns ju lite trist att du ska behöva lägga ner en massa pengar för att kusen har sparkat sönder stallet, är h*n rastlös? Funkar det om du rider mer?"

Börja samtalet och se var det lutar. Om det inte går att lösa vettigt får du ju helt enkelt avsluta med "... jag hoppas att du förstår att vi inte kan ha kvar hästen om den inte blir bättre".

Nej, hon är inte jätte trevlig. Hon utnyttjar dig ! Jag hade inte velat ha fula bildäck i mitt stall. Kan du leva med att hon ( HON !!! inte du )sätter upp gummimattor så testa det.Självfallet ska hon då betala detta. Och det som redan är förstört. Får jag fråga , varför står hon där gratis ? Att ni är kompisar är inget svar.
Och jag tycker att det är skit av henne att lämna dig med baby o gård o andra djur att ta hand om , att också ta hand om hennes häst.Hon borde ta hand om DIN häst som kompensation för att hon står gratis.Det vore det minsta man kan begära.

Har ingen aning om bildäck hjälper men kan man inte "fula" ner sitt stall för att försöka få bort ett dåligt beteende hos en häst så tänker man inte på djurens bästa. Först är alltid hästarnas välbefinnande och hästen som sparkar mår säkert inte bra av det,liksom den hästen som står jämte. Kan man då försöka få bort beteendet så tycker jag gott att man kan "fula" ner sitt stall.

Kompisen kanske inte inser att det är ett merarbete för linnea 82 eftersom hon ändå bor på gården och ska ta hand om sin häst. Tyvärr finns det ganska blåögda hästägare som har en liten latmask i skinnet också.

Du missförstod mig. Om valet står mellan bildäck och gummimattor som jag då antar är mycket dyrare än bildäck så hade jag inte valt bildäcken.Och jag hade fått stå ut med att det blev skruvhål i de nya väggarna efter gummimattorna som även det hade varit lite trist.Men JAG hade föredragit gummimattor av estetiska skäl.
Sedan kan det nog vara att hon inte riktigt inser vilket merarbete det är med hennes häst. Eller vill inte inse det...

Saken är den att gummimattor inte får hästen att sluta sparka, de gör bara att det slutar låta så mycket. Samt att det är bättre för hovarna och så lämnar det inte märken i stallet.
Bildäck tycker de är obehagliga att sparka på och slutar med det, tills slut avvänjs de av sparkbeteendet.

Det har förmodligen inte med väggmaterialet alls att göra att hästen sparkar, utan är ngn annan orsak till det. Att den inte trivs, har ont nånstans, överskottsenergi etc.

Hur som helst, är det inte ok att utnyttja den som man har hästen inackorderad hos. Ngn dag kan man be om hjälp mot en gentjänst, men inte i denna utsträckning! Ta ett snack med din "hyresgäst". Berätta vad du tycker och känner kring detta. Ska hon va kvar måste du tänka igenom vad hon ska betala och vilka regler och förpliktelser det ska medföra.

Hallå det är ingen av oss som vet varför TS tagit in sin kompis inhyrning till stalllet eller vad som gjordes upp när *kompis* kom dit !

l
Låter som man tagit dit *kompis häst* för att man ville ha sällskap till sin egen häst och då faktiskt kan ha lovat att hon behöver inte komma alla dagar :idea:

Ibland lovar man för mycket och ångrar sig sedan när man börjar se problemen :crazy:

Tycker att TS säger upp sin kompis och skaffar en egen sällskapshäst till sin häst så slipper man alla problem ;)

Mvh Mia

Säg att du vet att du sagt att du kunde mocka och fixa med hennes häst, men att det var jobbigare än vad du trott att det skulle bli. Man måste få ångra sig. Försök få henne att erbjuda sig att ta en större del av lasten. Försök att få din kompis till att rida mer genom att be henne sällskapa dig "ska vi rida en tur tillsammans imorgon?".

Angående spakningen: Jag har själv ett sto med mycket åsikter, det låter som en mycket bra idee med bildäcken. Hästen tar ju skada av att sparka i boxväggen, det borde vara argument nog för att få din kompis att vilja sätta upp de här däcken.

Senast ändrad:

Men hallå? Din "kompis" får stå gratis i ditt stall och sedan är det DU som får ta han om kusen... är det bara jag som tycker att det är lite galet? :crazy:

Jag tycker oxå att det låter lustigt:confused:.
Hon har alltså gratis stallplats inkl daglig skötsel??
Kan jag bli din kompis oxå :angel:??

Nej, allvarligt talat, säg ifrån!!
Klart hon är trevlig, snäll och rädd om dig. Konstigt vore det väl annars. Antingen får hon sköta sin häst själv, alt betala dig för att göra det. Säg som det är. Du har varken tid eller lust att sköta två hästar för isf kunde du ju ha behållt din andra häst hemma.
Annars får hon se sig om efter annan stallplats.
Självklart ska hon stå för skadorna i boxen iom att du inte tar ut någon hyra. Var rak och ärlig med vad du tycker och tänker.
Annars kanske ni slutar som ovänner på riktigt. Är hon en "riktig" kompis så kommer hon att förstå vad du menar, utan att sura ihop.

/J.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 163
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV