Behöver råd NNUUU!!!

L

linnea 82

En kompis till mig har sin häst i vårt stall. Stallet e bara ett par år och väldigt välvårdat knappt ett märke i boxarna. Hennes häst sparkar i boxen. Hör henne uppifrån huset ibland. Min häst såg jag nu har också sparkat och har aldrig gjort det förr. Hur sjutton ska jag göra nu? Det har blivit en del märken i väggarna. Folk kanske tycker att det e ett stall och det får man räkna med men jag vill inte ta kostnaderna för detta då det inte e min häst. Mitt förslag e att hon får sätta upp spånskivor på väggarna. Tråkigt på ett sett att borra massa hål i en vägg utan märken. Och att hon får stå för detta. Vad tycker ni? Kan tilläga att hon inte betalar något och att jag sköter det mesta även mockning för det mesta. Ska hon få betala för att sätta upp plattar på min hästs box också i så fall? Jag vill absolut inte bli ovän med henne men jag vill ju ha mitt stall kvar. Tråkigt bara nu kommer säkert min häst börja sparka han med. Svara gärna för jag behöver lite tips på vad jag ska säga

Sv: Behöver råd NNUUU!!!

En kompis till mig har sin häst i vårt stall. Stallet e bara ett par år och väldigt välvårdat knappt ett märke i boxarna. Hennes häst sparkar i boxen. Hör henne uppifrån huset ibland. Min häst såg jag nu har också sparkat och har aldrig gjort det förr. Hur sjutton ska jag göra nu? Det har blivit en del märken i väggarna. Folk kanske tycker att det e ett stall och det får man räkna med men jag vill inte ta kostnaderna för detta då det inte e min häst. Mitt förslag e att hon får sätta upp spånskivor på väggarna. Tråkigt på ett sett att borra massa hål i en vägg utan märken. Och att hon får stå för detta. Vad tycker ni? Kan tilläga att hon inte betalar något och att jag sköter det mesta även mockning för det mesta. Ska hon få betala för att sätta upp plattar på min hästs box också i så fall? Jag vill absolut inte bli ovän med henne men jag vill ju ha mitt stall kvar. Tråkigt bara nu kommer säkert min häst börja sparka han med. Svara gärna för jag behöver lite tips på vad jag ska säga

Varför sparkar de går det att ändra på något så de inte sparkar ?

Jag e säker på att hennes häst sparkar pga att hon aldrig får göra något. Dom står alltså inte inne mycket hon har fri tillgång på hö och har en väldigt stor hage men hon e här typ en gång i veckan. Min häst har aldrig sparkat under de fyra år jag haft honom men har börjat nu när hon börjat... Hur sjutton ska jag göra hon har bara stått hät i ett par veckor så jag hoppas hela tiden på att hon ska börja greja mer

Kan tillägga att det känns jobbigt att säga att hon får komma och rida och sköta sin häst då det knappt gått tre veckor. Hade det gått två månader hade jag inte haft några problem med det

Den hästen behöver kanske vara ute mer , ? vet inte hur länge du har de inne i dag , kanske blir för varm ? gillar helt enkelt inte din häst ,kan vara mkt , behöver kanske tid nu i början att bo in sig ....

Min förra ponny sparkade också i väggarna. Det var inte vid några speciella tillfällen utan mer som tix. Vi gjorde så att vi satte upp gummimattor längs med väggarna. Satte upp en trälist och sedan fäste vi mattorna i dem. Jag vet inte anledningen till att han sparkade men han hade gjort det hela sitt liv. Var 14 när jag sålde honom och köpte honom när han var 11. Kanske går att ändra ett sånt beteende när de är unga. Men när det är så starkt inrutat, det tvivlar jag på.

Jag tycker visst din kompis kan betala skivorna, de kostar knappt någonting. Om hon ändå inte betalar något kan hon väl betala för spånskivorna iaf, känns ju logiskt?

Men ang att hon aldrig är där, seriöst, inte sjysst mot hästen, ta ett snack med henne. blir hon sur är hon väl ingen vän att ha ändå??

Senast ändrad:

Min förra häst sparkade också i boxväggen. Svårt att få dom att sluta men eftersom jag har 3 boxar men bara två hästar fick hästarna stå med en tom box emellan. Då blev det lugnare, hon klarade inte av att ha någon jämte sig. Kunde väl fortfarande sparka någon gång men det blev mycket bättre.

Om din kompis har hästen där gratis kan ni väl hjäpas åt att sätta upp skivor så väggen under inte blir förstörd. Hon kan gott betala för skivorna för det måste ju bli både billigare och enklare att plocka ner dom sedan än att byta väggarna.

Gummimattor är ett alternativ. Det dämpar både ljud och stötarna.

Kan tillägga att det känns jobbigt att säga att hon får komma och rida och sköta sin häst då det knappt gått tre veckor. Hade det gått två månader hade jag inte haft några problem med det

Därför man ska ha avtal när man hyr ut ... och om det är din kompis så kan du säga till henne , fattar hon inte det och blir sur vad är det då för vän

Det är nog bättre att sätta upp "gummiplattor" på väggarna, det skyddar bättre då det är mjukt och låter mindre.
En annan variant är att sätta upp ett bildäck där hästen sparkar, det har en tendens till att sluta sparka då.
Jag anser att om hon ändå får stå där gratis så kan hon stå för kostnaderna för att se till att stallet/boxen inte sparkas sönder pga understimulering.

Men, kommer hon ut ca 1 gång i veckan?!:eek: Hur ofta får hästen mockat? Som stallägare har du rätt att ställa krav på att hon sköter sin häst ordentligt.

Tack för ni svarar. Saken e att dom kommer in senare och senare. Min häst VILL komma in sex på kvällen och det får han. Hennes hade säkert velat vara ute längre men inte ensam och jag ORKAR inte trixa mer med den hästen. Jag vet att jag helt får skylla mig själv eftersom jag inte sagt något. Jag hr börjat ge lite pikar. Jag har inte svårt att säga till men tänker att det kanske har varit mycket för henne nu och att det kanske ändrar sig. Tror inte hon inte trivs med min häst. Hon e rätt förtjust i honom i hagen i alla fall. Och jag vet att man ska ha avtal men det känns så dumt när det e en kompis

Hon e ute i hagen varje dag och har ridit en gång på tre veckor. Jag mockar varje dag förutom när jag inte har tid då tar hon och mockar jag har sagt att det går bra pga att jag just nu e mammaledig. Men saken e att vi har mer att stå i än dom och har fler djur och jah försöker i alla fall rida varannan dag

gummimattor är nog att föredra framför nya träskivor, det är bara att fästa med en list i överkant.
eftersom hon står där grattis så tycker jag absolut att det är hon som ska stå för kostnad av det nya materialet.
i det här läget ska du nog inte se henne för mycket som kompis utan mer som en hyresgäst, om hon inte sköter sina åtagande på rätt sätt så får du nog sätta hårt mot!

Testa att hänga upp bildäck men klyv dom innan så att domt inte är runda så hästen kan fastna i dom. Om man hänger upp några stycken halvor där hästen brukar sparka kanske den tycker det är läskigt när det rör sig under hovarna. Har inte testat själv men verkar vara ett ganska litet ingrepp att göra i stallet.

Min förra häst sparkade också i boxväggen. Svårt att få dom att sluta men eftersom jag har 3 boxar men bara två hästar fick hästarna stå med en tom box emellan. Då blev det lugnare, hon klarade inte av att ha någon jämte sig. Kunde väl fortfarande sparka någon gång men det blev mycket bättre.

Om din kompis har hästen där gratis kan ni väl hjäpas åt att sätta upp skivor så väggen under inte blir förstörd. Hon kan gott betala för skivorna för det måste ju bli både billigare och enklare att plocka ner dom sedan än att byta väggarna.

Gummimattor är ett alternativ. Det dämpar både ljud och stötarna.

Saken e bara att jag har inte lust att lägga ner tid på det utan tycker att det får hon ta för jag fixar precis llt annat med hästen. Jag lämnade min på foder för att jag skulle slippa sköta två hästar och pga att jag inte hade tid för min andra så jag orkar verkligen inte med mer merarbete. Stallarbetet tar nästan dubbla tiden nu för det e mer som ska göras med hennes häst en min som e på foder nu+att mocka för hennes tar nog tredubbla tiden. Vi har en liten bebis och gård att sköta+en massa andra djur och jag har verkligen fullt upp så jag vet inte om jag har lust att hjälpa till ett par timmar med det. E jag elak?? Känns som att det inte e min sak. Jg känner att ändras inte detta under en kort tid så får hon flytta tyvärr

Jag hade testat bildäck. Billigt och kanske läskigt för hästen. Hade jag haft kvar min så hade jag definitivt testat det.
Sätter man upp gummimattor så dämpar det men beteendet finns ju kvar hos hästen.
Förstår om du inte vill lägga ner mer tid på hennes häst (hon har ju rena lyxuppstallningen) men för att din häst inte ska lägga sig till med det beteendet vore det säkert bra att göra något åt det så fort som möjligt.

det är det nog om man inte fyndar någonstans.
du verkar tycka att det är jobbigt att överhuvudtaget ta hand om hennes häst, måste du det? ställ ett ultimatum till henne, hon får lösa problemet eller flytta!

Jag hade testat bildäck. Billigt och kanske läskigt för hästen. Hade jag haft kvar min så hade jag definitivt testat det.
Sätter man upp gummimattor så dämpar det men beteendet finns ju kvar hos hästen.
Förstår om du inte vill lägga ner mer tid på hennes häst (hon har ju rena lyxuppstallningen) men för att din häst inte ska lägga sig till med det beteendet vore det säkert bra att göra något åt det så fort som möjligt.

Ja det har du rätt i. Vill ju inte att min ska börja med det. Nu ringde hon och frågade om jag kan ta hand om hennes till i övermorgon. Nej det e tråkigt detta

det är det nog om man inte fyndar någonstans.
du verkar tycka att det är jobbigt att överhuvudtaget ta hand om hennes häst, måste du det? ställ ett ultimatum till henne, hon får lösa problemet eller flytta!

Ja nu börjar det bli tjatigt faktiskt. Jag har sagt att så länge jag e hemma så kn jag mocka när hon inte rider när jag börjar jobba så tar vi varannan dag. Trodde att hon skulle rida ett par tre gånger i veckan och ta mockningen då. Men jag har sagt till ett par gånger att hon får mocka. Har sagt till henne om väggen och hon ska fixa det säger hon. Hon e jättetrevlig så det e inte det

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 163
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar