behöver råd ang. fånganfall

Cornelia

Trådstartare
Bukefalister med erfarenhet av fång; nu behöver jag hjälp och kloka råd!

Mitt lilla welshsto konstaterades ha fång i fredags kväll. Distriktsveterinär, behandling insatt med metacam, boxvila förstås på mjukt underlag, fångverkning när hon är smärtfri.

Ok så långt, men nu till min oro och mina frågor: Det är nu söndag och hon är bara något bättre. Står fortfarande ofta i fångställning, ligger mycket, äter dåligt. Ser dock lite piggare ut i blicken och tar några tuggor hö då och då. Men borde hon inte vara bättre än så, eller hur lång tid tar det innan smärtlindringen sätter in ordentligt?

Dessutom skakar muskulaturen i bakdelen, framförallt uppe på korset och ner mot virveln.

Jag är orolig förstås, hon är 23 år och världens underbaraste lilla häst ....

Sv: behöver råd ang. fånganfall

Vad tråkigt :(
Jag har bara erfarenhet av min förra häst.
Han svarade tyvärr aldrig på behandlingen.
Men när jag var orolig efter ett par dagar, som du är nu, sa vet att det kunde ta ett tag. Han stod på boxvila med massor, massor av spån.
Inga skor och vi satte på tjocka skumgummisulor på hovarna.
Sedan Hö i hönät, så han slapp böja sig ner och därmed belasta mer.
Han föll ur synbart på bara ett par veckor.
Så jag hade nig täckat hästen och sett till så den får äta högre upp.
Hur är det med värmen i hovarna? Har den gått ner?

Hö i boghöjd (nät eller krubba), tjockt med spån och smärtstillande är det enda du kan göra i dagsläget, och naturligtvis strikt boxvila (inte en hov på gången). När jag hade fånghäst blev han bara liiite liiite bättre från dag till dag, enligt veterinären var det helt okej så länge det gick åt rätt håll, även om det var långsamt.

Be att få byta till Butta- biter oftast bättre på just fång.

Ge den mkt E o B vitamin. Risk för korsförlamning. Håll den varm över rumpan. Socker o stärkelsefritt foder i den mån det går. . Tarmreglerande medel. Urlakad betfor- varmsköljd flera gånger. Kyl benen om du har mkt nära o fortfarande mjuk snö. Undvik att gå med den ens ut i gången.
Hönät o ta bort saltstenen. Blötlägg höt.

Min häst hann aldrig få något ordentligt anfall utan det var bara precis så att han ömma och reagera när han skoddes. Han fick metacam två veckor därefter butta två veckor och det tog bra. Men eftersom det inte var något fånganfall (som vet sa en ev "känning") så fick han gå i sin hage och även korta promenader för hand. Han var ju aldrig sjuk, pigg.

Ja, jag tror att det hade varit bättre med butta eller finadyne .... Ung och rätt oerfaren veterinär tyckte jag, har pratat med en annan veterinär och ska höra av mig i morgon igen om det inte är bättre. I så fall skriver han ut något av ovanstående.

Tack för råd, alla!

Tarmreglerande; mer konkret, hur funkar det och vad heter medlet/medlen?

Vet du anledningen till att den fått fång? Ex ätit fruset gräs, ätit hö med för mkt socker? etc..

Har du analys på höet? Står det något om andelen socker ?

Om det är så att den fått fång av för mycket socker i höet så kommer anfallet inte bli bättre förrän den får hö med mindre socker eller du minskar mängden socker i höet (blötlägga höet).

Vanlig bakjäst är bra för magen, tror Axel kan ha menat något liknande med tarmreglerande?

Saltstenen ska bort för att inte binda vätska = få ner hästen i vikt för att minska vikten på hovarna.

Hönät för att slippa belasta framhovarna mer än nödvändigt med att äta från golvet.

Det kan ta ganska lång tid = dagar innan smärtan ger med sig. Jag tycker också att du ska försöka byta smärtstillande medel. En del veterinärer vill inte skriva ut butta. Det är ju tyvärr inte helt utan risk att ge dem detta. Min ponny fick också finadyne eller metacam minns inte vilket, veterinären ville inte skriva ut butta. Men det hjälpte inte alls. Hon var mkt dålig, låg mest ner i boxen och såg lidande ut. Veterinären kom ut igen och gav henne en spruta med något smärtstillande (minns inte vad det var heller tyvärr) och så skrev han ut butta. Efter detta blev hon bättre.

Det är jätteviktigt att du inte ger henne ngt foder som underhåller anfallet dvs inte ngt hö eller annat som innehåller mkt socker eller stärkelse. Kyl ben och hovar så mkt som möjligt. Det är egentligen bara bra om hon ligger ner.

Hoppas att hon snart mår bättre!

Hon fick anfallet efter ett foderbyte från hö till hösilage, eftersom höet hos vår höbonde tog slut. Men vi hade planerat det väl och bytte mycket försiktigt för att inte detta skulle hända- förgäves visade det sig ....

Som väl var hade vi sparat ett par rundbalar för att ha i reserv i sommar, och dem får hon av nu, i ett hönät. Hon plockar i sig lite, nåt kg per dygn, och plockar också i sig av halmen hon står på. Hon får inget annat att äta. Ingen saltsten.

Ska prova med att blötlägga höet (har ingen analys på det). Vågar man ge bakjäst under pågående anfall?

Om möjligt, byt strö. Ett tjockt spånlager, eller ännu hellre sand, är bättre för en fånghäst då det avlastar mer. Sand kyler dessutom hovarna.

Angående olika smärtstillande så fick min fånghäst först metacam, men då det inte gav någon effekt alls fick vi butta och då började en långsam förbättring. En ponny som står i stallet har också haft fång, men för den hjälpte metacam på en gång så det är nog väldigt individuellt vad som fungerar.

Ja du kan ge bakjäst. Nu tar det en stund innan det ger effekt.

Känner du till något om insulinresistens bland hästar?
Det är nog ganska troligt att många fånganfall beror på just IR. för en IR häst så tror inte jag att det alla gånger hjälper att vänja in den sakta vid ett nytt grovfoder. Om du råkar få tag på ett grovfoder med hög sockerhalt så kan detta utlösa fånganfallet. Om jag var du hade jag inte gett henne mer av det fodret, inte sedan heller.

Senast ändrad:

Nej, hon kommer inte få mer av det fodret! Hon får av höet vi hade tidigare, som hon har mått bra på.

Som det ser ut nu har vi först tjock spånbädd och sedan halm ovanpå det. Kan prova att ta bort halmen, men hon verkar gilla att ligga i den och plocka i den...

Nu ikväll har hon ätit en del, och darrningen i bakdelen har avtagit. Kanske på väg åt rätt håll??

Be att få byta till Butta- biter oftast bättre på just fång.

Ge den mkt E o B vitamin. Risk för korsförlamning. Håll den varm över rumpan. Socker o stärkelsefritt foder i den mån det går. . Tarmreglerande medel. Urlakad betfor- varmsköljd flera gånger. Kyl benen om du har mkt nära o fortfarande mjuk snö. Undvik att gå med den ens ut i gången.
Hönät o ta bort saltstenen. Blötlägg höt.
Bra råd men man ska inte ha för bråttom att byta till Butta...vissa hästar tål det inte!
Just därför brukar veterinärer ofta ge Metacam.
Metacam är lite "långsammare" effekt på men mkt snällare för magen.
Själv fick jag panik en gång och fick min vet att byta till Butta.Med resultatet att min häst fick ett fruktansvärt diarre/kolikanfall som i sin tur utlöste ett nytt fånganfall .
Hade jag lugnat mig hade säkert konvalecensen blivit mkt kortare..

Nu blir jag nervös ...
Pratade nyss med min vanliga veterinär, som jag har mycket förtroende för, och han skrev ut butta eftersom hon fortfarande inte vill stå några längre stunder och är påverkad av smärtan.

Hon har fått butta tidigare, när min granne ägde henne, och det tålde hon då.

Hjälp vad detta är svårt!!

Tack för alla råd, hörni. Det känns bra att kunna dryfta och ventilera här.

Här är en bild på den lilla damen, som är lika go som hon ser ut ...

388401_555668674464700_853714724_n.jpg

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 432
Senast: mily
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 345
Senast: Maddix24
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka