behöver råd ang. fånganfall

Sv: behöver råd ang. fånganfall

Vår welshponny fick mycket allvarlig fång för snart två år sedan. Hon svarade varken på Butta, Metacam eller Finadyne. (samma verksamma beståndsdel i samtliga)
När både jag och distriktsvet stod här och grät tog jag beslutet att på vinst och förlust lasta och åka till djursjukhuset. Fyllde släpet med djup spån, lindade tjocka benpaddar under hovarna och körde de 45 min till Slöinge. Såg mörkt ut och hon svarade inte på nåt. Men då testade de att ge Gabapentin (medicin för människor mot nervsmärta) Detta i kombination med Butta fick det att vända på några timmar. Men vår lilla Gittan stod på medicinering i närmare 3 månader. Gradvis nedtrappning, så fort det gick för fort blev hon sämre igen.

Nu har hon varit fullt igång i ett år och syns inga spår av fången, men behöver ha skor fram.
Hon hade kraftig hovbensrotation och endast ca 1mm sula kvar när det var som värst. Hade jag inte fått iväg henne till ett djursjukhus som vågade testa Gabapentin hade hon inte funnits idag... Det tog ett halvår innan vi ansåg henne återställd, ytterligare nån månad till fångranden försvann. Först lindade vi hovarna och hade speciellt paddar under, sedan köpte jag boots från Easy boot, de medicinska och la in extra mjuka sulor i dem. Sedan sjukbeslag (bakvända skor) och sedan flytsula hela först vintern för att skydda de ömtåliga framhovarna. Hon stod på boxvila i ca 10 veckor innan hon fick gå ut i sjukhage.

Analysera absolut allt foder, blötlägg hö så får du bort stor del av sockret. Vi gav vår ponny Speedi beet först året upptill analyserat hö (låga värden och lite socker)och gräsfröhalm för att ha nåt att tugga på.

Så ge inte upp om ponnyn inte svarar på den "vanliga" behandlingen...

Senast ändrad:

Ojojoj, vilken kamp för er och lilla hästen!! Tänk att ni lyckades klara det- en härlig seger, hoppas att det fortsätter att gå bra!:)

Precis som Sirap skriver, en gång fång och man kan aldrig slappna av.

Gäller att tänka på alla förändringar man gör, byte av foder, gräs i hage (första sommaren stod vår ponny i hage med enbart grus fram till midsommar, sen i liten hage som varit gammal trädgård med knappt nåt gräs) Vi har samma foderstat sommar som vinter. Viktigt att de får i sig stråfoder även på sommaren.

Även avmaskning kan medföra förändringar i tarmfloran som utlöser fång. Vi gav bakjäst, den blå, i fodret första året för att få mer "nyttiga" jästbakterier.

Har ett paket Butta i sadelkammare bara utfall att jag skulle behöva sätta in snabb behandling...

Precis! Tänkte just påpeka detta om avmaskningen. Inte alla som vet det.

Nej, man kan verkligen inte slappna av helt när de en gång haft fång. I våras/somras blev jag livrädd varje gång lillkillen lade sig ner, för då trodde jag direkt att han hade fått fång igen. Vilket inte var fallet. Känner mig hyfsat lugn just nu, men när gräset börjar titta fram igen kommer rädslan att komma krypande som ett brev på posten...

Ja, jag vet också hur det är... Har haft en 7 årig pony som hade fång pga cushing (!). Tyvärr reagerade han inte på cushingmedicin och fick han mycket mer hemska symptom av cushing som inflammation (lever och hud) mm. Sin huvud blev lite konstigt, liksom sina ögonen och de mistänkte en tumor. Fick avliva honom. Fanns inte något att göra. Så jag köpta min ny shettis, körde henne till kliniken till besiktning pga jag har haft mycket otur med hästar och köpte fler ggr. en häst med problem (har nu två stora hästar på förtidspensionering och en lilla dvärgshettis, men hon fick jag ju som sällskap till min sjuk mini då ) Tyvärr fick hon kolik med jul och efter det fång. Hon mår lite bättre nu, men vi har en lång väg att gå. Hon ska bli testat nästa vecka på EMS och Cushing, så att vi vet vad vi har att göra med och vilken therapie gäller. Men hemsk att uppleva det hela igen, framtförallt 1 år efter att jag fick ta avsked från min lilla kille pga cushing och allt som kommer med denna sjukdom. Jag har ingen grushagen och hon blir galen när hon blir instängt. Hon har rivet stallet redan efter hennes kolik och går genom allt för att vara tillsammans med de andra hästar. Inte kul.
Just nu få hon begränsad hö (men hon är inte alls tjock) och inget annat. Måste kolla om jag får tag till analyserad hö men det är inte lätt här. Hon får ju redan sommer/eftersommerhö. Blir min siste häst. Älskar hästar men det har blivit för mycket med alla dessa problem.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 432
Senast: mily
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 345
Senast: Maddix24
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka