behöver råd ang. fånganfall

Sv: behöver råd ang. fånganfall

En fråga till; på besökskvittot från distriktaren står det att hon har kronrandssvikt fram. Har googlat på detta och fått fram att det händer när hovbenet börjar rotera. Någon som kan förklara mer? Är det kört för Lillan??:(

Är hon dräktig?:eek:

Svullnaden i kronranden kan också bero på det inflammatoriska skéendet- ödem.
Däremot kanske den borde fångverkas verkas så snart det går eller snarare liten resektion som gör att vätska kan försvinna/ ta sig ut/ avdunsta..

Byt från Metacam till t ex Finadyne! Se till att saltstenen är borta och att hästen bara får hö och inget annat. Har också en liten gamling som haft fång, så vet hur hemskt det känns. :( Men han blev smärtfri och pigg efter bara någon timme på Finadyne!

När det gäller kronranden så är det nog ett tecken på ngt som nog är ganska vanligt bland hästar i akut fånganfall. Det betyder inte att det är kört! Det finns många som har lyckats rehabilitera fånghästar, en del av oss har svarat dig i tråden.

Det är naturligtvis fruktansvärt att hon har ont. Men läkemedlen lindrar bara smärtan så det botar inte hästen. På ett sätt är det inte bara negativt att hon har ont för då håller hon sig stilla vilket är bra för hovarna. Sedan ska inte djur lida, det är inte så jag menar.

När det gäller att byta till butta så är det en chans man tar. Men efersom veterinären har skrivit ut det så ska du kanske ge det. Ett tips är att se till så att hon får mat ofta, lite mat men ofta, ge bakjäst eller annat mot magen, ge halm att tugga på och hö med lågt socker. Om hon är van vid att äta lusern (utan melass) är det ett bra alternativ.

Nej hon är inte dräktig! Bilden är från förra vintern, och hon var inte dräktig då heller.

Du måste ändå sockeranalysera höet. Det hon gått på hittills kan vara högt och därför var hon också känslig vid foderbytet. Det kan varit droppen.

Hon är ganska smal, förvånansvärt smal faktiskt, och har inga fettdepåer. Gamla ägaren var här igår och kommenterade att hon är mycket smalare än vad hon brukar vara.

Nu följer vi "gamle" veterinärens råd, jag har börjat med butta och så får vi se. Hon får hör flera gånger per dag, och har hela tiden fräsch halm att plocka i.

Smal som i "bra smal" eller "mager"? När min shettis fick fång var hon alldeles för mager. Hon är normalfödd åt det svårfödda hållet (äter bara om det är RIKTIGT gott), och när hon var sjuk var hon mager. En mager häst kan ju tyda på någon slags ämnesomsättningsproblem. Har ponnyn blivit smalare utan att du gjort något speciellt, eller har du bantat den medvetet?

Nej, det är precis som du säger; jag har inte bantat henne medvetet, så det är lite överraskande ... Hon är inte mager, men slank, och det brukar hon inte vara om man inte jobbar på det ... Mycket matglad och lättfödd dam det här ...

Tycker vi har en ganska sund livsföring för hästarna. Hon går på lösdrift med tre andra ston, äter bara grovfoder och mineraler, inget kraftfoder. Står några timmar i stallet varje dag för omvårdnad och vila. Rids emellanåt, men lever lite pensionärsliv, 23 år. Allt detta har kommit plötsligt.

En fråga till; på besökskvittot från distriktaren står det att hon har kronrandssvikt fram. Har googlat på detta och fått fram att det händer när hovbenet börjar rotera. Någon som kan förklara mer? Är det kört för Lillan??:(

"Förr i världen" hade det varit kört med hovbensrotation, men nu för tiden går det ofta att fixa med sjukbeslag. Prata med din hovis om han eller hon har tillstånd att utföra det. Annars finns en lista på hovslagarföreningens hemsida över vilka som är behöriga att utföra sjukbeslag. Jag tror också att försäkringsbolaget kan betala det första beslaget om veterinär har ordinerat det. Prata med ditt försäkringsbolag om vad som gäller. Och med veterinären naturligtvis. Lycka till med din häst - aldrig kul när ens älskling är sjuk.

Jo, man får ersättning för sjukbeslag vid fång. Har för mig att agria t.ex ersätter upp till 5000 kr, och då får man (fick i alla fall för 5 år sedan) inte bara för första gången utan så länge sjukbeslaget behövs/man har kommit upp i ersättningstaket.

Tack för tips!:)

Kan säga att Lillan är piggare idag, äter riktigt bra, gnäggar när man kommer med hönätet. Idag har hon stått i en liten sjukhage med fossingarna i snön. Hade relativt svala hovar när hon kom in igen, ingen puls. Ser också betydligt gladare ut. Hittills har hon tålt buttan ....:nailbiting:

Vill bara höja ett litet varningens finger här...

FÅR hon komma ut? Det låter BRA att hon står och kyler hovarna i snön, men samtidigt är det strikt boxvila som gäller vid akut fång. Då ska man inte ens ta ut hästen i stallgången och dylikt. Den ska stå helt stilla i box på lämpligt underlag. Buttan kan också lura dig att tro att hon är bättre än hon är. Min erfarenhet av butta är att det ofta tar bort symtomen (smärta, puls, värme) snabbt. Men det betyder ju inte att hästen är bra på riktigt ännu. Om du hade tagit bort buttan så hade antagligen alla symtom kommit tillbaks omedelbart.

Ta det väldigt, väldigt lugnt och försiktigt med din häst! Jag brukar tänka så här att om du har två veterinärer som ger dig råd vid fång, lita då alltid på det mest konservativa rådet. Jag tror aldrig att man kan gå för långsamt fram vid fång, däremot är det lätt att man överilar sig och släpper ut, sätter igång etc alldeles för snabbt. Det tar FLERA månader att rehabilitera en fånghov på ett säkert sätt, och det krävs en mycket skicklig hovslagare!

Svarar er båda sista här!;)
Jo, rådgjort med vet, ok med liten sjukhage eftersom den ligger i stort sett utanför stalldörren och hennes box är i stort sett innanför stalldörren så det blir kanske ett steg på stallgången.
Mycket medveten om att det är låååång rehabilitering som gäller.

Hon äter bra nu, mycket piggare, men jag börjar tro att det finns cushings med i bagaget. Hon har ju blivit ganska smal utan medveten bantning och jag ser också förändringar i pälsen.
Så det blir att rådgöra med veterinären i kommande vecka, och då är det också dags för hovslagare och fångverkning.

Flere som har det som vi just nu. :( Min shetlandsponny har också ett anfall just nu och går på metacam. Tycker inte att det hjälper på henne heller så som jag hade velat. Hon står nog upp för det mesta men vill inte röra sig en centimeter i onödan. Suger åt mig av alla förslag här och skall också försöka lära mig mera. Shettisen är min första ponny, har endast sysslat med varmblodiga travare sen jag var liten och har aldrig nånsin tvingats ha något med fång att göra tidigare. Denna hemska sjuka är fruktansvärd, har aldrig i mitt tidigare hästliv upplevt någon häststackare som har så ont, även om jag hårdtränat ett 20-tal travhästar hittills, och några av dessa haft belastningsskador i både ben och annan muskulatur. Känns som om jag ville sätta mig ner å gråta och skrika, så desperat håller jag på att bli, och bävar för att hamna att ta bort barnens svarta goa ponny. :(

Kan bara säga att jag känner med dig, det är en väldigt jobbig och hemsk sjukdom ...:(

Hoppas du hittar matnyttiga råd här, det har jag gjort och det har varit jättebra!

En sak som gjorde skillnad var att byta från metacam till butta, men det kan säkert vara väldigt individuellt. Jag är lite orolig för hennes mage pga bytet, idag fick jag en känsla av lite magont, så nu har vi uppsikt ...!

Hoppas det går bra för er lilla häst!

Usch, stackare! :( Be att få byta till Butta eller Finadyne (om inte Metacam hjälper), ta bort allt kraftfoder och även saltstenen. Sedan är det lång rehabilitering som gäller, med ev total omläggning av foderstat etc. PM:a mig gärna om ni vill ha råd. Jag är absolut ingen veterinär, men jag har själv varit där ni är idag och har numera en pigg, glad och fångfri liten ponny. :) Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter från den resan. Man känner ju sig aldrig helt lugn när de en gång haft fång, men man lär sig mer och mer om hur man kan göra sitt bästa för att undvika det.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 432
Senast: mily
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 345
Senast: Maddix24
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka