Behöver lite tips.

T

Tigergirl_90

Heej!
Skulle behöva lite hjälp.
Hur tränar man bort att en häst framslår och är rädd för skuggor.Och väldigt rädd om huvudet?
Det är ett 3års sto kallblodstravare.
Tacksam för svar:)

Sv: Behöver lite tips.

Hej... Inte lätt att få hästen att sluta var rädd för skuggor.. Det enda som kan abhjälpa problemet är att träna och åter igen träna.. Antingen om du rider henne eller går vid sidan om.. Utsätt henne för "faran" , men tänk på att göra det på en säker plats om hon skulle kasta eller slita sig.. Hästar som är huvudrädda ja vem är inte det... Försök att ta det väldigt lgnt med huvudet och träna även där långsamt... Allt som har med hästar att göra tar sin tid så tänk på att aldrig stressa.. Om du är stressad blir hästen också det och den känner dig bättre än du tror.
Lycka till:idea:

Sv: Behöver lite tips.

Skuggor finns väl i hagen? Jag tänker att hon borde normalt sett vara van vid skuggor från sin uppväxt? Antingen är det speciella skuggor (t ex stark lampa i stallet), eller så har hon överskottsenergi eller så handlar det om t ex att hon testar. Tror jag? Kolla i vilka sammanhang hon reagerar och kartlägg.

Huvudet får du ta separat. T ex reagerar hon inte om du börjar med att klia/massera/borsta henne vid manken. Kryp sakta upp med händerna längs halsen. Håll på i många dagar och närma dej huvudet lite mer för varje gång. Till slut märker hon att det är skönt att du kliar henne i ansiktet och i pannan. Du kan t ex använda dej av TTouch-beröringstekniker. Hela tiden närmar du dej henne från manken. Om några månader är hon kanske mogen för att du försiktigt, långsamt närmar dej henne från ena sidan utan att först ha förberett henne, och ännu längre fram klarar hon av att du närmar dej henne långsamt rakt framifrån för att klia henne. Vid det här laget vet du var det kliar skönast på henne! De flesta hästar vill ha hjälp med kliandet mellan ganascherna och under hakan.

Frambenssparkar beskriver du alldeles för lite. Kartlägg i vilka situationer hon gör det, vad som framkallar reaktionen. Om det är beröring så får du vänja henne vid det på liknande sätt som huvudet, t ex.

Alltihop tillsammans kan också vara tecken på att hon har överskottsenergi, inte litar på er, är otrygg eller bara är fräck och spelar rädd för att få övertaget. Om hon får havre så ta bort den. Låt henne gå ute långa dagar i stor hage, mycket hö och lite kraftfoder och täcke i underkant så hon inte får överskottsenergi eller blir understimulerad. Eftersom hon är kallblod tål hon de flesta väderlekar. Hästkompisar om möjligt. Eftersom hon är så ung kan ni inte arbeta henne hårt för att trötta henne. Man får inte ta ut en unghäst för då vill den kanske aldrig anstränga sej mer sedan.

Gör sedan de vanliga ledarskapsövningarna med henne så att det befästs ordentligt medan hon är ung. Sedan har jag hört ryktas att kallblodstravare resp ston ofta kan vara knepiga i lynnet, och hon är både och. Om möjligt - kolla hennes föräldrar, syskon och bakåt i leden för att se vilka lynnen som går i släkten. Hon kan ha ärvt ett hårt eller nervigt psyke

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
846
Senast: Lejd
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
754
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 180
Senast: Maniac123
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 760
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar