Hur är er relation? Är hon uppmärksam på dig?
Ofta upplever jag att männsikor är ganska inaktiva med sina hundar. De har bara en konversation vid behov, oftast när hunden gör ngt den inte får. Om man istället hela tiden har en kommunikation, ger hunden uppgifter och är intressant och pedagogisk, får man en hund som är uppmärksam på sin människa, söker kontakt och uppgifter att utföra. Varför springer hunden fram till folk/hundar? Oftast för att den förknippar folk och hundar med roligheter, de är intressanta och spännande och roliga. Du måste vara roligare än så.
Genom att lära oss varför hunden beter sig som den gör är det ofta ganska enkelt att ta reda på vad vi behöver göra för att ändra på beteendet.
Jag promenerade nyligen med en släktings 6-månaders tik. Hon slet och drog i kopplet, kunde se en helt vanlig sten och bara kasta sig handlöst mot den utan att bry sig om att jag hände i andra änden. Jag hade dessutom min egen hund med lös så hon kastade sig upprepade ggr efter honom när han sprang förbi oss. Hon lyssnade inte när jag ropade hennes namn, drog i kopplet, vände - totalt nonchalant. Därför tvingades jag helt enkelt hitta på ngt som motiverade henne till att ge mig uppmärksamhet när jag bad om den. När hon vande sig vid att vända om och se på mig så gick hon plötsligt lugnare, jag kunde korrigera henne lättare och hon sökte även kontakt själv till och från, samt kunde hantera en obehaglig situation som stunden innan gjort att hon stuckit hem om jag inte haft henne i koppel. Istället för att dra åt motsatt håll i kopplet och vägra gå så kom hon fram till mig när den farliga traktorn passerade precis intill och sen kunde vi gå precis bakom den utan problem trots att den förde samma oljud som innan.
Hundar är flockdjur och dom håller ihop. Men vi måste agera som en flock för att vara en flock och förtjäna de fördelar som det för med sig.
Vad gäller hoppa på dörrar förstod jag inte riktigt men är detta när ni är hemma, inne? Det är ju samma där, om du kan fånga hennes uppmärksamhet kan du byta ut beteendet mot en uppgift. Hundar söker vägledning och genom att ge din hund uppgifter att utföra ger du honom en plats i flocken och du leder honom så att han känner sig trygg. Hoppar hon när ngn hommer eller är det rent allmänt? Om sistnämnda skulle jag fundera på om hunden får tillräckligt med stimulans, eller tvärt om?